P Pappa1986 skrev:
Hej.

Kul att ni som husägare kommer in och kommentera och vill besvara frågor mm.

Min kritik är absolut inte riktad till er på något sätt utan hur husdrömmar väljer att visa avsnitten, speciellt erat avsnitt.

Jag tycker det är viktigt att alla ska bygga på sitt egna sätt och välja tapeter, färg mm och sätta sin egna prägel.
Vitt är tråkigt, enligt min mening.

En oerhört intressant skola och jag såg fram emot detta avsnitt och att få reda på mer om detaljer mm, men det fick vi tyvärr inte.:sweat:
Tack för nyanseringen :) Fråga gärna om något speciellt intresserar. Mvh Abbe
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Angående inredningsvalen så är det ju tycke och smak och visst är det fint med tidstypiska detaljer men måste verkligen ALLA gamla skolor vara inredda som just gamla skolor? Det är väl okej om någon gör annorlunda tänker jag?
...och framförallt när det gamla (som i detta fall) redan är borta. Jag gillar absolut när man restaurerar/återställer gamla hus till en lämplig kompromiss mellan autenticitet och ändamålsenlighet, men för den skull tycker jag inte att man är skyldig att återskapa något som inte längre finns kvar. Skönt därför när huset redan är "sönderrenoverat" av tidigare ägare (om det nu inte är den ursprungliga känslan än är ute efter, förstås!)!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
...och framförallt när det gamla (som i detta fall) redan är borta. Jag gillar absolut när man restaurerar/återställer gamla hus till en lämplig kompromiss mellan autenticitet och ändamålsenlighet, men för den skull tycker jag inte att man är skyldig att återskapa något som inte längre finns kvar. Skönt därför när huset redan är "sönderrenoverat" av tidigare ägare (om det nu inte är den ursprungliga känslan än är ute efter, förstås!)!
Det fanns en total av 5 orginal dörrar och kanske 20m orginal list kvar... Utsidan ser jag fram emot att restaurera med snickeridetaljer osv som vi kan se på gamla bilder. Tyvärr verkar det inte finnas en enda ritning före 1980 :(
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Hur besiktigade ni fastigheten innan köp?
 
Abbe W Abbe W skrev:
Det fanns en total av 5 orginal dörrar och kanske 20m orginal list kvar... Utsidan ser jag fram emot att restaurera med snickeridetaljer osv som vi kan se på gamla bilder. Tyvärr verkar det inte finnas en enda ritning före 1980 :(
Ja precis, och då tycker jag inte att ni har några som helst skyldigheter vad gäller insidan. Utsidan kan dock vara rolig att restaurera, precis som du är inne på!
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ni har ett fint hus, förmodligen hade jag inte gjort likadant inne men det är ju ni som har byggt efter era behov. Mycket trevligare med ett gammalt hus och med lite speciella förutsättningar som ger det karaktär.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Hur besiktigade ni fastigheten innan köp?
Vi hade besikningsman och "klok gubbe" men jag måste
T Troberg skrev:
Hur besiktigade ni fastigheten innan köp?
Vi hade besiktningsman och "klok gubbe" men det var nog det minst värdefulla utgiften då huset köptes med klausul mot dolda fel etc. I slutänden måste vi ju betala allt ändå. Besiktningsprotokollet innehöll sånt man kunde gissa genom att söka i denna grupp och känna med fingrarna. Tex inget om ett åldrat VVS system, inget om saknad jord i flera rum, inget om det helt oisolerade betonggolvet med frostskador, inget om de saknade takbjälkarna eller att golvet lutade och dess anledning. Hade du någon ytterligare fundering?
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Hej Adde,

Roligt att du hänger på Byggahus!
Hur tyckte ni själva att programmet blev? Framhävde SVT ert projekt på ett rättvist sätt?
Var Gerts kindpussar jobbiga? ;)
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Hej Adde! Tack att vi fick möjligheten att följa er husdröm! Och vilken dröm!!! Vad jag uppskattade mest var att ni renoverade för _era_ behov, inte för att imponera, sälja eller marknadsföra. Era ateljéer är livskvalité på högsta nivå. Jag ser framför mig era kommande barnbarn vara kreativa hos farfar, lägga puzzel en regning dag i farmors ateljé och sen ut och leka och upptäcka den fantastiska trädgård som ni har alla förutsättningar att skapa. Ni visade också att man behöver inte ha hutlösa budgetar eller fylla huset med lyxprodukter.

Ett stort TACK för glimten hemma hos er! Ett kreativt hus som utstrålar kärlek och värme!
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Hej Adde,

Roligt att du hänger på Byggahus!
Hur tyckte ni själva att programmet blev? Framhävde SVT ert projekt på ett rättvist sätt?
Var Gerts kindpussar jobbiga? ;)
Hej, det finns så mycket att berätta och hade vi klippt hade vi inte visat samma. Men Husdrömmar är ju inte vårt program. De valde att fokusera på livsdrömmen om rum för skapande och lite av det vi upplevde på vägen. Vi är nöjda med det som blev och Anne och Gert är mycket trevliga och hjärtliga. Vi fick mycket råd o tips som var värt mycket för oss. Tex med planering i renovering för kommande utökning av öppna till nock eller större vindskupor för mer utsikt mot fälten och den vackra bokskogen.
 
  • Gilla
Joellernej och 2 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Vi hade besikningsman och "klok gubbe" men jag måste

Vi hade besiktningsman och "klok gubbe" men det var nog det minst värdefulla utgiften då huset köptes med klausul mot dolda fel etc. I slutänden måste vi ju betala allt ändå. Besiktningsprotokollet innehöll sånt man kunde gissa genom att söka i denna grupp och känna med fingrarna. Tex inget om ett åldrat VVS system, inget om saknad jord i flera rum, inget om det helt oisolerade betonggolvet med frostskador, inget om de saknade takbjälkarna eller att golvet lutade och dess anledning. Hade du någon ytterligare fundering?
Min erfarenhet är att rätt besiktningsman är A och O. Alla är inte lika bra. Alla företag är inte lika bra. Jag har en guru till besiktningsman som besiktigat alla mina hus, och han har skarp blick, djupt kunnande, och en stor dos sunt förnuft för att bedöma allvarlighet. Sedan har jag sett Anticimex göra besiktningar som våra kattungar kunde gjort bättre...
 
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min erfarenhet är att rätt besiktningsman är A och O. Alla är inte lika bra. Alla företag är inte lika bra. Jag har en guru till besiktningsman som besiktigat alla mina hus, och han har skarp blick, djupt kunnande, och en stor dos sunt förnuft för att bedöma allvarlighet. Sedan har jag sett Anticimex göra besiktningar som våra kattungar kunde gjort bättre...
Men hur veta, den vi hade var rekommenderad av folk jag litar på? Konsument Upplysning? Referenser i företaget?
 
H
Hej,

Undrar var hönan och tuppen som anlände i slutet av programmet fick flytta in? Har snickrat ihop ett litet hönshus?
Tack för en underhållande husdröm! :)
 
Tack, de får stanna hos sina föräldrar (Pua) till vi har ett hönshus. Vår plan är att ha en Egglo framåt sen sommaren.
 
Vet du vad anledningen var till att någon överklaga bygglovet?

Förmodligen jante...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.