I sommar slipper du söka bygglov för altanen, då blir det undantag för dessa i PBL.

Du kan läsa artikeln här: Skippa bygglovet för altanen
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Om man ändå måste hålla sig inom 3,6m från sitt hus och minst 4,5m från tomtgränsen så är det ju inte så stor skillnad mot innan.
På de flesta håll är det ju redan bygglovsfritt upp till 1,2m - Enda fram till tomtgräns.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
I sommar slipper du söka bygglov för altanen, då blir det undantag för dessa i PBL.

Du kan läsa artikeln här: Skippa bygglovet för altanen
Det gäller inom 3,6m från bostadshuset.. då kan ni väl sätta en relevant bild till artikeln, inte en fristående altan.
 
R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det gäller inom 3,6m från bostadshuset.. då kan ni väl sätta en relevant bild till artikeln, inte en fristående altan.
;) Det är såhär svartbyggen uppstår, folk kan tolka en bild med inte läsa.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Inom 3,6m men inte i anslutning till?
Hur menar de?
 
S sunqan skrev:
Inom 3,6m men inte i anslutning till?
Hur menar de?
Läste lite slarvigt ser jag...
 
Max 1,8m högt betyder alltså golv och ev. skärmvägg. Inget tak?
 
A arowe17 skrev:
Max 1,8m högt betyder alltså golv och ev. skärmvägg. Inget tak?
Tror det ska tolkas som att däcket får vara max 1,8 m över marknivån. Hur skärmvägg och tak ska räknas är väl mer oklart.
 
"Undantaget ska gälla för en altan som byggs inom 3,6 meter från bostadshuset,"

Betyder det att altanen får byggas 3,6 meter ifrån bostadshuset (alltså friatående) eller att altanen får sticka ut 3,6 meter ifrån bostadshuset ?
 
R
J Jonas KT skrev:
"Undantaget ska gälla för en altan som byggs inom 3,6 meter från bostadshuset,"

Betyder det att altanen får byggas 3,6 meter ifrån bostadshuset (alltså friatående) eller att altanen får sticka ut 3,6 meter ifrån bostadshuset ?
Läs "inom", dvs du får bygga din altan från husvägg och max 3,6 m utåt.

Skall man var petig så blir det mer än 3,6 m vid hörnet om man bygger en L altan.
 
Den stora skillnaden verkar vara att om man vill bygga en altan högt över marken så behövs inget bygglov så länge det inte är över 1,8 meter. Just nu vill jag minnas att man får bygga altan 0,5 meter över marken utan bygglov. Så ingen jätteskillnad.
 
Wow! Vilken grej, detta kommer göra hela skillnaden för husägare!
Reavinst, krångliga och onödiga byggregler sam byråkrati med godtyckliga handläggare är ju tur och var inte ett lika stort problem som den där satans altanen.
 
  • Gilla
heimer
  • Laddar…
F
A Anna i Skåne skrev:
Den stora skillnaden verkar vara att om man vill bygga en altan högt över marken så behövs inget bygglov så länge det inte är över 1,8 meter. Just nu vill jag minnas att man får bygga altan 0,5 meter över marken utan bygglov. Så ingen jätteskillnad.
Det varierar från kommun till kommun hur dom tolkar reglerna. Men att du inte tycker att en ökning med 260% skulle vara en jätteskillnad är anmärkningsvärt.
 
T
Landet har bostadsbrist, så vår 50 dagar gamla bostadsminister ger oss som redan har bostad möjlighet att bygga större altan...

Detta låter endast som ett desperat försök av MP att med nöd och näppe hålla sig över 4% spärren till nästa val, det löser ju inget riktigt problem.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Om jag ska vara ärlig så har jag inte under mina 25 år i byggbranchen träffat eller vet någon som jag känner som har bygglov på altan.
Troligtvis för att det inte byggs så höga så ofta men ändå.
 
  • Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.