optimum
Ibland använder jag lasthållare på taket på bilen då man bara ska ha några bräder eller reglar mm.
Men vad är smartast och bäst att spänna fast med?

Oftast använder jag motsvarande spännband som när man lastar på kärra men av mindre modell.
Banden är för långa och risken att krokar och lås skadar lacken på taket när man sätter fast dem.

Förslag på vad man kan använda som är enkelt och säkert att säkra lasten med?
 
Kapa banden till lämplig längd
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Tyvärr finns det inte så mycket att välja på om du vill att det skall sitta säkert.

Enda jag kan tipsa dig om är att ha som vana att alltid rulla ihop spännbanden med kroken sist. Då kan du hålla i kroken och slänga iväg bandet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har tagit bort ändpluggarna på räcket (eller så kanske jag aldrig satte dit dom?). Då kan man kroka fast bandet i hålet i änden, dra det ett varv runt brädorna och räcket (och runt foten om brädorna ligger på ena sidan) och sätta spännaren i hålet på motsatta sidan.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
J Jonas_81 skrev:
Hej
Jag har dessa från ***tema å har varit nöjd med dem. [länk]

När bred last ska på så är stöden ivägen men de är bra stöd när virke skall lastas
Mycket bra förslag, ska omgående köpa sådana.
Hoppas de klarar de bredare lasthållarna jag har, Volvo modell platta breda.
Tackar för tipset
 
optimum
useless useless skrev:
Jag har tagit bort ändpluggarna på räcket (eller så kanske jag aldrig satte dit dom?). Då kan man kroka fast bandet i hålet i änden, dra det ett varv runt brädorna och räcket (och runt foten om brädorna ligger på ena sidan) och sätta spännaren i hålet på motsatta sidan.
Funkar inte på mina lasthållare men iden med något som sitter på lasthållarna för att fästa kroken i är mycket bra förslag.
Tackar.
 
Jag tog ett vanligt spännband, kapade av kroken på den långa biten och satte fast spännet där koken satt. Då fick man en slinga med endast en del i metall och som lätt går att sno runt lasten på räcket.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
optimum
D dannan skrev:
Jag tog ett vanligt spännband, kapade av kroken på den långa biten och satte fast spännet där koken satt. Då fick man en slinga med endast en del i metall och som lätt går att sno runt lasten på räcket.
Den ska jag prova. Låter mycket intressant.
 
Ha, på mina spännare hade man nitat pinnen där korta bandet sitter.....

Nåja det finns andra tillverkare som skruvar.

Protte
 
D dannan skrev:
Jag tog ett vanligt spännband, kapade av kroken på den långa biten och satte fast spännet där koken satt. Då fick man en slinga med endast en del i metall och som lätt går att sno runt lasten på räcket.
Såhär?
https://www.swedol.se/bandspnnare-25-mm-x-45-mbs-16201.html

Tror jag har sett på biltema också men hittade inte nu, kanske slutat med dom?
 
T Tykon skrev:
Såhär?
[länk]

Tror jag har sett på biltema också men hittade inte nu, kanske slutat med dom?
Jepp, precis.
Bauhaus har oxå haft tror jag.. Men kollade för ett tag sen och då var dom borta.
 
R
Mekonomen har spännband i flera olika längder och jag har använt mina mycket senaste året och kan inte se något slitage.

Två upprullade spännband med Mekonomen-logotypen mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.