Visst potentialen utnyttjas inte för detta hus men jag hade nog hellre tagit detta än legobiten på bergstoppen från förra programmet.
 
P Pappa1986 skrev:
Har sett ca 35 min av dagens program.
Man får ju inte se nånting av byggandet längre....
Så jävla tråkigt har husdrömmar blivit.
Få se vad sista 25 min har att erbjuda!

Edit: Tur att Grand design börjar nu på kanal 9!
Tyckte jag med, tills jag upptäckte att det var repris!
 
Man kan ju undra om de besiktigade huset innan köp...
 
  • Wow
Lurade
  • Laddar…
Kul att de ville göra nåt skoj med det gamla huset. Dock tyckte jag att det framstod som ganska litet när man fick se det färdiga resultatet. Saknar även lite tekniska detaljer, som vilken uppvärmning man valde, för det måste ju kosta en hel del att värma upp ett så stort och gammalt hus. Har man gjort något med ventilationen, då man nu kör latexfog på de flesta fönstren och effektivt hindrar all form av självdrag?

Smaken är som baken och det är skönt att höra Gert säga sin hjärtas mening utan att det blir bortklippt pga att någon är kränkt. Det var nästan så att man väntade sig någon sorts reservation mot uttalandet från SVT i programmets slut.

Det var också trist i att vi inte fick reda på några detaljer bakom bygglovsöverklagandet. Det hade tillfört programmet lite, om man fick reda på exakt varför det blev överklagat, så att det hade blivit en diskussion. Uppenbarligen visste man mer än vad som avslöjades, då de inte såg speciellt bekymrade ut. Jag ser inget konstigt med ett överklagande om det finns någon saklig grund, däremot finns det ju folk som överklagar alla typer av modernisering och bebyggelse.

Inte något av de bättre avsnitten tyvärr... mest pga avsaknaden av detaljer.
 
  • Gilla
  • Wow
John Larson och 2 till
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Det var också trist i att vi inte fick reda på några detaljer bakom bygglovsöverklagandet. Det hade tillfört programmet lite, om man fick reda på exakt varför det blev överklagat, så att det hade blivit en diskussion. Uppenbarligen visste man mer än vad som avslöjades, då de inte såg speciellt bekymrade ut.
Ja det var ett missat tillfälle, tycker jag. Möjligen ville inte SVT riskera att framstå som partiska? Hursomhelst så hade jag gärna sett en längre diskussion kring vad som kan gå snett vid sådana här förfaranden.

Vad gäller resultatet så blev inte heller jag särskilt imponerad och jag ska försöka låta bli att raljera över andras tycke och smak, men de själva verkade stortrivas och det är väl det viktigaste.
 
Hemljuvahem86 har flera vettiga synpunkter. Själv hade jag nog gärna återskapat en del av förra sekelskiftets charm. Men det kostar!

Det finns många liknande byggnader runt om i vårt land och som idag inte har något användningsområde såvida inte kommunen kostar på skötsel och drift. Kan de användas som privatbostäder istället för att förfalla och till slut rivas är försäljning inte fel. Varför bygglovsprotester? Av känslomässiga grunder? Visst vill vi ha mer information men programserien vänder sig ju inte direkt till oss byggfreeks i BH.

Jag tycker det också är kul att "den kände arkitekten" fick tycka till även negativt; det gjordes ganska snällt och glatt.

I övrigt tyckte jag att priset för huset låg i överkant trots närheten till Malmö.
 
  • Gilla
Tom_And
  • Laddar…
Husägaren här, om någon är intresserad av saklig och sansad diskussion kan jag tänka mig att svara. Om det blir paj kastning slutar jag helt enkelt.
Vänligen ställ frågor och förklara gärna grunden till frågan.
Mvh Abbe
 
  • Gilla
wittsjo och 13 till
  • Laddar…
Hej! Läste din historik och undrar vad ni har för uppvärming och hur mycket som förbrukas?

Ett plus till er som inte målar hela huset vitt
 
  • Gilla
JoMaV
  • Laddar…
Kul, då börjar vi sakligt:
*Hur värms huset upp?
*Har ni gjort någon förbättring av ventilation? (Tänker efter tätningen av fönster)

Jag tycker det är kul att ni gör som ni vill ha det och inte efter hur man "borde" göra. Att Gert står och predikar god smak är ju skrattretande då det (vilket jag iofs tror han nämnde) inte finns definierat vad god smak är.
 
Har inte sett programmet än, men gillar verkligen det här med att göra om gamla hus som varit något annat. Angående inredningsvalen så är det ju tycke och smak och visst är det fint med tidstypiska detaljer men måste verkligen ALLA gamla skolor vara inredda som just gamla skolor? Det är väl okej om någon gör annorlunda tänker jag?

Bor själv i ett från början trist 70-talshus, fördelen med det är att man kan göra exakt vad man vill utan att få kritik för det, för ingen gillar orginalet :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Hej! Läste din historik och undrar vad ni har för uppvärming och hur mycket som förbrukas?

Ett plus till er som inte målar hela huset vitt
Tack :) Jo det satt element i hela huset men vi ville ha golvvärme. Vi la alltså hela övervåning och de nya ytorna med golvvärme. Sen fick Ateljerena fläktkonvektorer på 5kw resp 10kw max effekt. Den gamla lvp var för liten och vi bestämde oss för en ny Bosch Compress 7000i 17kw med extra volym tank och extern vvb. Väldigt nöjd med ca 3000kwh för Januari med 20-21 grader uppe och 18 - 19 grader nere i ateljerena.
 
  • Gilla
John Larson
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
Kul, då börjar vi sakligt:
*Hur värms huset upp?
*Har ni gjort någon förbättring av ventilation? (Tänker efter tätningen av fönster)

Jag tycker det är kul att ni gör som ni vill ha det och inte efter hur man "borde" göra. Att Gert står och predikar god smak är ju skrattretande då det (vilket jag iofs tror han nämnde) inte finns definierat vad god smak är.
Tack! Uppvärming svarade jag just på i annat inlägg. Ja Polygon satte FTX med tillopp och ljuddämpare i varje rum samt utlopp i kök, badrum o ett i stora ateljen.
Vad gäller smak är jag helt med på vad Gert sa men vi gillar som vi gjort :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Hej! Läste din historik och undrar vad ni har för uppvärming och hur mycket som förbrukas?

Ett plus till er som inte målar hela huset vitt
Hej! Jag svarade om uppvärmning i annan fråga. Vi har inte så mycket historik på uppvärmningen men tex drog huset 2850kwh för 18 grader i hela huset under förra Mars men beräknas dra ca 2400kwh i år. Då är det alltså 20-21 på övervåning o 18-19 på undervåningen.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Husägaren här, om någon är intresserad av saklig och sansad diskussion kan jag tänka mig att svara. Om det blir paj kastning slutar jag helt enkelt.
Vänligen ställ frågor och förklara gärna grunden till frågan.
Mvh Abbe
Hej.

Kul att ni som husägare kommer in och kommentera och vill besvara frågor mm.

Min kritik är absolut inte riktad till er på något sätt utan hur husdrömmar väljer att visa avsnitten, speciellt erat avsnitt.

Jag tycker det är viktigt att alla ska bygga på sitt egna sätt och välja tapeter, färg mm och sätta sin egna prägel.
Vitt är tråkigt, enligt min mening.

En oerhört intressant skola och jag såg fram emot detta avsnitt och att få reda på mer om detaljer mm, men det fick vi tyvärr inte.:sweat:
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hemljuvahem86 har flera vettiga synpunkter. Själv hade jag nog gärna återskapat en del av förra sekelskiftets charm. Men det kostar!

Det finns många liknande byggnader runt om i vårt land och som idag inte har något användningsområde såvida inte kommunen kostar på skötsel och drift. Kan de användas som privatbostäder istället för att förfalla och till slut rivas är försäljning inte fel. Varför bygglovsprotester? Av känslomässiga grunder? Visst vill vi ha mer information men programserien vänder sig ju inte direkt till oss byggfreeks i BH.

Jag tycker det också är kul att "den kände arkitekten" fick tycka till även negativt; det gjordes ganska snällt och glatt.

I övrigt tyckte jag att priset för huset låg i överkant trots närheten till Malmö.
Ja det var nog ca 400k för dyrt. Speciellt när det var helt kört att använda existerande VVS. Budgivningen var intensiv och vi ville verkligen ha huset. Ett unikt tillfälle helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.