A
Hej @Villabergskuben ! Grattis till ett heltigenom fantastiskt hus. Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om du ville dela med dig av varifrån den runda loungemöbeln/soffan på övervåningen kommer från..? Tack på förhand/
 
Malinlale skrev:
Så imponerad av er! Superfint hus som är så genomtänkt och fina materialval. Grymt gjort. Vad för slags träskivor/panel är det invändigt? Så snyggt!
Tack så mycket för berömmet! Skivorna är på de flesta ställen en del av husets konstruktion/stomme, men vi har också valt att gå all-in med dessa på vissa ställen som separata skivor exempelvis, som material i dörrar, runt fönster och gavel till vår säng :) Skivorna är sk. KL-skivor (korslimmade massiva granskivor). De varierar i tjocklek mellan 60-100mm beroende på vart i huset de används.
 
Annars Anna skrev:
Hej @Villabergskuben ! Grattis till ett heltigenom fantastiskt hus. Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om du ville dela med dig av varifrån den runda loungemöbeln/soffan på övervåningen kommer från..? Tack på förhand/
Hej! Tack snälla! Soffan går tyvärr inte att köpa färdig utan den är en utomhus-soffa ifrån Ilva i Malmö som vi sedan har lämnat in till en tapetserare. Han har vadderat den (heter det så?) och klätt in den i ett tyg från Pelle-vävare.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hej! Imponerande projekt och kul att se att båda är engagerade!

Jag funderar lite på hur ni löste takkonstruktion och vattenavrinning med tanke på riskkonstruktionen med platta tak. Av vad jag kunde se så har ni ett låglutande sadeltak med sarg. Gissar att det även fanns genomgående rör för att släppa vattnet utanför fasaden, eller hade ni inbyggda stuprör någonstans? Kan ni rekommendera takfirman?

Mvh
Joel
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Hej! Imponerande projekt och kul att se att båda är engagerade!

Jag funderar lite på hur ni löste takkonstruktion och vattenavrinning med tanke på riskkonstruktionen med platta tak. Av vad jag kunde se så har ni ett låglutande sadeltak med sarg. Gissar att det även fanns genomgående rör för att släppa vattnet utanför fasaden, eller hade ni inbyggda stuprör någonstans? Kan ni rekommendera takfirman?

Mvh
Joel
Hej Joel!

Riskkonstruktionsuttrycket är relativt, visst kan ett platt tak utgöra en riskkonstruktion - men idag med erfarenheten ifrån när det blev fel på 60-70-talet och dagens byggstandard så rätt utfört är det ”platta taket” lika bra som vilket tak som helst. Vårt tak är precis som du säger ett låglutande sadeltak. Det lutar 5 grader. Sedan är det en sarg runtomkring genom att sandwichelementen fortsätter upp över ”takfoten”. Mot sargen sitter det förstärkningsplåtar och ränndalskilar. Så ränndalen hamnar en bit in mot taket. Det finns genomgående rör genom sargen endast som breddavlopp! I övrigt är taket et sk. varmt-tak och avvattnat invändigt via takbrunnar. Att endast ha utkast genom sargen är en risk-konstruktion pga frysrisken. Takbrunnarna är en systemlösning från Gerberit och bygger på ett speciellt helsvetsat (el-muffar) isolerat rörsystem invändigt. Vi kan verkligen rek. takfirman (Wasa tak i Göteborg)! Stor kunskap, yrkesstolthet och väldigt raka i sin kommunikation. Vi valde takduk istället för papp och det ångrar vi inte. Firman vi valde var också bland de få vi hittade som jobbade med både papp och duk och därmed inte jäviga i valet utan kunde svara uppriktigt på för och nackdelar.
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Jag blev ju grymt inspirerad av vinkällaren, det lilla man fick se. Vill ha!
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Ett jättefint hus som blev väldigt bra där på kullen. Gillar i princip allting med huset.

En fråga bara som jag inte vet om det togs upp i programmet, men hur fick ni tid med att engagera er så mycket i bygget? Man kan ju såklart spara mycket pengar genom att vara med själv, men vi har själva varit småbarnsföräldrar och under den tiden fanns det mellan heltidsarbete (vanligt 40-timmars) och familjeliv inte många timmar ledig tid att kunna bygga någonting avancerat, även om svärföräldrarna tittade in någon dag i veckan och kunde avlasta lite. Har ni några tips att dela med er till alla vi som tycker att tiden inte räcker till? :)

Vänliga hälsningar
Herr och Fru HLH

Tack snälla för orden!

Ja, tiden har inte varit helt enkel. Men tack vare flexibla jobb så har vi kunnat lösa mycket. Jag, Em, var ju hemma nästan 1,5 år (jobbade lite periodvis med utvalda projekt under denna tid) och kunde vara på bygget många timmar per dag. Dottern sov mycket i början och då fick man tid till planering, enklare bygguppgifter, lite jobb och styra upp byggare. Däremellan blev det en del besök på byggvaruhus när dottern hängde med. Vi var även på bygget hela sommaren och vid andra tillfällen när Mikael haft semester och i princip alla helger i två år. Då spenderade han ca 14 h/dygn där och jobbade. På vardagar har Mikael varit nere i princip varje dag 1-2 h på morgonen och efter jobbet fram till 21-22. Ibland senare. När jag har börjat jobba har jag suttit en hel del på bygget och jobbat därifrån om det varit administration, åkt på kundmöten och sedan tillbaka. Mycket admin fick också utföras på sena kvällar när dottern somnat. Våra föräldrar har också ställt upp otroligt mycket med en timma här och där flera gånger i veckan. När vi åkt och slängt skräp har Alice gungat med svärmor osv. Någon gång i månaden har vi också ”fått hjälp” med storkok och tvätt av våra mammor (vi kan naturligtvis tvätta och laga mat själva men det har effektiviserat oss att vid några tillfällen få stöttning med det) . Det sparar oss timmar och kan då lägga det på bygget istället. Några gånger har vi också haft hjälp från vänner och första sommaren hjälpte min mammas sambo oss och körde en hel del dumper mm. Jag trodde att det skulle bli svårare med att Mikael skulle få tid med dottern men det har som tur är inte alls varit ett problem eftersom hela familjen hängt på bygget tillsammans. Givetvis utan att det har varit farligt såklart. Nackdelen är ju att vi fått prioritera bort gemensamma middagar, många sociala tillställningar, och en ”vanlig” vardag. Vi har exempelvis inte sett på tv (förutom Husdrömmar haha) under perioden. En fördel att dottern hängt på oss hela tiden är att hon fullkomligt älskar huset och har senaste halvåret tjatat om att vi ”snart ska bo i huset” och vill alltid ”gå till huset”. ”Pappa bygga hus” är en återkommande kommentar vilket jag tycker är lite orättvis eftersom jag också är delaktig ;)

Tipset är väl egentligen att prioritera bort ALLT som inte är nödvändigt och satsa stenhårt. Ställa in sig på en tid där allt fokus ligger på tid med barn, bygget och jobb. Maximera all extra tid till att få saker gjorda (jobba medan man sitter i telefonkö, beställ leveranser på bussen, korta ner lunchtiden). Effektivisera. Enkla matrecept, storkok. Sedan är det ju såklart inte hälsosamt i längden men om man stålsätter sig och är inställd på ”det värsta” så klarar man det! Vi har tagit lite mikropauser då och då för att hämta energi. Man måste bara inse att man inte både kan ha igång ett sådant projekt om man ska göra mycket själv och spara pengar och samtidigt ha kvar all vardagslyx. Säger man ja till något säger men också automatiskt nej till något annat. Det är kanske dumdristigt att hålla på så som vi gjort för många men vi ville detta så innerligt att det också drev oss. Vi hade hela tiden delmål som sporrade. Tänkte hela tiden ”nu är det inte mycket kvar” (världens lögn såhär i efterhand men gjorde det lättare att ta nästa steg vidare). Inställningen är A och O. Tungt men så otroligt värt det. Framförallt när vi tycker att resultatet blev så bra för oss. Skulle vi göra om exakt samma resa snart igen? ABSOLUT INTE. Skulle vi göra det ogjort? Definitivt inte. Erfarenheten, detaljkunskapen, den personliga utvecklingen och det hem vi skapat är värt alla tusentals timmar.

En faktor som gjort att det har fungerat för oss är att vi båda varit involverade, haft förståelse för varandra och tillsammans gjort den här resan. Visst, vi har inte haft egentid med varandra vid speciellt många tillfällen utanför bygget. Men vi har kämpat ihop.

Observera att detta kommer från mig Em. Tror Mikael skulle skriva under på detta också, men det är mina ord ☺️
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
henq och 4 till
  • Laddar…
Jag får känslan av att ni har väl tagit in fasta priser på många olika moment osv. Jag är lite nyfiken på hur ni kontraktsmässigt har löst det så att det funnits möjligheter för er själva att jobba med bygget? Har ni helt enkelt avtalat att vissa moment ska utföras utav er? Och har detta varit problematiskt att komma överens om med byggaren? Förstår såklart att mycket ligger i att samordna osv., men ni verkar ju även ha lagt mycket tid på rena byggmoment.
 
Någon som vet vart kök och trappa kommer ifrån?
 
H Rydell85 skrev:
Någon som vet vart kök och trappa kommer ifrån?
Köket är platsbyggt och kommer ifrån Himlekök. Trappan är tillverkad av KL-träskivor i massiv gran ifrån Martinsons, alltså egentligen inte en trappa utan lösa delar som vi själva har satt ihop till en trappa. Skivorna till trappan beställdes ihop med leverans av husets stomme som är i samma material.
 
P Putteman skrev:
Jag får känslan av att ni har väl tagit in fasta priser på många olika moment osv. Jag är lite nyfiken på hur ni kontraktsmässigt har löst det så att det funnits möjligheter för er själva att jobba med bygget? Har ni helt enkelt avtalat att vissa moment ska utföras utav er? Och har detta varit problematiskt att komma överens om med byggaren? Förstår såklart att mycket ligger i att samordna osv., men ni verkar ju även ha lagt mycket tid på rena byggmoment.
Hej!

Tvärt om så har vi varit arbetsledare själva för de flesta av byggmomenten med snickare på löpande räkning. Varpå det aldrig varit något problem att vi själva arbetat sida vid sida med snickarna på semesterdagar eller andra lediga stunder eller att snickarna bara fortsatt dagen efter på det arbete vi själva utfört på kvällar eller helger. Vi har dock givetvis tagit in fastpris i kalkylsyfte. Takläggning och andra avgränsade moment eller där vi själva har haft begränsad kunskap har vi låtit utföra till fastpris. Löpande pris är inget vi rek. om man inte själv har möjlighet att vara med ner på enskild-skruvnivå, planera och kontrollera samt följa upp varje dag... men har man den möjligheten/kunskapen så sparar det enormt med pengar både genom att du själv kan bidra med all tid du har och då när helst du har den liksom att i alla fasta pris finns alltid en riskmarginal inräknad ifrån byggaren som nu hamnar på dig istället. Då gäller det att ha full koll och även inse att ett bygge är halvt byggnation och andra halvan är logistik. Man måste lägga in perioder av tidsbuffertar då leveranser kommer att gå fel och då är det viktigt att dealen med byggarna (vi hade flera beroende på moment) är den att de jobbar på andra projekt den dagen det har gått fel med en leverans etc. Vi ville även undvika fastpris av den enkla anledningen att av erfarenhet så kan i vissa fall fastpris leda till genvägar ifrån entreprenörens sida och att mycket energi riskerar att gå till att diskutera om ett visst utfört moment är utfört med den kvalite vi vill ha eller inte. I vår lösning kunde vi själva bestämma hur petiga vi ville vara med respektive moment gällande utseende/utformning etc., men även ändra oss och gå ner i kvalite om tiden rinner iväg på ett specifikt moment.
Gällande kontrakt så har våra kontrakt endast gällt timpriser, minimiantal timmar vi ämnar köpa och inte minst byggarnas ansvar på vår arbetsplats dvs att de ska följa alla de planer gällande arbetsmiljö mm som vi personligen står med byggherreansvaret för liksom utföra sina egenkontroller löpande etc. Gällande vissa entreprenörer fanns även krav ifrån vår sida på certifieringar och behörighet etc.
 
  • Gilla
henq och 3 till
  • Laddar…
Salve skrev:
Hej igen, det var ju synd. Jag får leta vidare efter soffa. Det blir troligtvis något liknande.... En annan sak som fastnade på näthinnan är taklampan som hänger över bordet, väldigt läcker. Har inte sett den förut heller. Var kan man hitta den?
Lampan är av återvunnen PET-plast och kommer från Menu. Den är inköpt hos https://www.brique.se/
 
Kan inte Villabergskuben upphöjas till trådskapare, så dess inlägg blir markerade i en aningen ljusare blå ton?

Som nu, så är ju redaktionen trådskapare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Blir inget kaffe i fillingarna där...

Joda, så snart som tujan växt sig lite större ;)
 
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
;)
Har inte förrän nu sett programmet om Villa Bergskuben och undrar såklart hur det har gått med Tornkransmiddagen?

Fantastiskt husbygge av två väldigt kunniga personer. Jag blev imponerad och gillar materialvalen och att ni i planeringen verkar ha tänkt utanför boxen, eller rättare sagt kuben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.