Abbe och Maria bor i lägenhet i Stockholm när de bestämmer sig för att köpa en 100 år gammal skolbyggnad i Bara utanför Malmö. Den ska de bygga om och inreda som bostad, för Abbe har alltid velat ha ett stort ställe.


Du kan läsa artikeln här: Röda skolan i Bara med åtta nyanser av rött - Husdrömmar
 
Har sett ca 35 min av dagens program.
Man får ju inte se nånting av byggandet längre....
Så jävla tråkigt har husdrömmar blivit.
Få se vad sista 25 min har att erbjuda!

Edit: Tur att Grand design börjar nu på kanal 9!
 
Redigerat:
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Hmm...sällan Gert sågat något så konsekvent. Håller till viss del med, hur kan man tex inte dra en kanal för projektorn och hur kan man bygga in takstolar i obegripliga vinklar. Mycket konstigheter.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Sämsta programmet för säsongen och det enda som var intressant vad Gerts sågning i slutet...
 
  • Gilla
virtq och 3 till
  • Laddar…
Det var ett bra program eftersom det visar hur oerhört dåligt ett sånt projekt med så otroligt stor potential kan bli.

Att man inte utnyttjar nedervåningen utan trycker ihop en lägenhet med små rum på övervåningen.
Tycker man fick väldigt lite för sina 2,3mil.
 
  • Gilla
Lewdis och 7 till
  • Laddar…
Men visst var det befriande att se en vanlig familjs ekonomiska lösningar? Att de råkade ut för golv/takförstärkningar jämte utbyte av vvs-rör kan visserligen drabba vem som helst så överkostnaden verkade skälig.
 
  • Gilla
Abbe W och 3 till
  • Laddar…
T
Fyfan vad jobbigt det måste vara att för familjen att sitta i tv när Gert toksågar all inredning och att dom inte hade råd med bättre!

Sämsta programmet hitills. När skall dom visa ett program som handlar om hus? Och hus som gemene man bygger?
 
T Thomas' skrev:
Varför måste dom kasta bort 25 min av programmet på något annat än vad programmet verkligen skall handla om, nämligen hus. Dom pratade om djur i 15 min. Då kan man kolla på djursjukhuset om man är intresserad av det. Det enda som var bra var när Gert sågade inredningen i huset. Vad fick dom för 2.2 milj???
De fick flera hundra kvadratmeter yta för eget skapande!
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
De fick flera hundra kvadratmeter yta för eget skapande!
Man kan bygga ett stort garage för dom pengarna om det är ”skapande” man söker!
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
Men visst var det befriande att se en vanlig familjs ekonomiska lösningar? Att de råkade ut för golv/takförstärkningar jämte utbyte av vvs-rör kan visserligen drabba vem som helst så överkostnaden verkade skälig.
Gapar man efter mycket mister man oftast hela stycket!
 
  • Haha
Lurade
  • Laddar…
Har tillbringat åtskilligt med tid i det huset, många minnen från scouterna. Skönt att huset inte står och förfaller, men potentialen är inte helt utnyttjad.

Förstörd av föreningslivet? Märklig kommentar. Det har använts under drygt fyrtio år av tidvis intensiv aktivitet. Ytterst funktionell lokal, varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Jake123 och 7 till
  • Laddar…
Det var synd att de köpte så mycket nya möbler. Hade de letat lite hade säkert kunnat hitta äldre gedigna möbler och kanske hade de kunnat köpt ett äldre kök.
 
Jag tycker fortfarande att det var ett bra program med husdrömmar. Husbyggarna är okonventionella i smak och lösningar. Det betyder inte att jag själv skulle följa samma inriktning men jag gillar att de drömt annorlunda. Arbetsrummen i bottenvåningen är verkligen härliga (inte som för mig som fick avsätta 24 kvm "på bästa läge" i mitt pyttelilla husbygge). Och vem får inspiration i ett sidobyggt garage - om det inte gäller man-cave, snickarbod eller meka med gamla bilar?

Föregående husdröm var ett eldorado i sofistikerad smak och arkitektur som jag verkligen beundrade. Denna husdröm innehöll inget av detta men var fyllt av personlighet och enkla lösningar.

Årets husdrömsprogram är mycket bättre än tidigare år.
 
  • Gilla
Abbe W och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tycker fortfarande att det var ett bra program med husdrömmar. Husbyggarna är okonventionella i smak och lösningar. Det betyder inte att jag själv skulle följa samma inriktning men jag gillar att de drömt annorlunda. Arbetsrummen i bottenvåningen är verkligen härliga (inte som för mig som fick avsätta 24 kvm "på bästa läge" i mitt pyttelilla husbygge). Och vem får inspiration i ett sidobyggt garage - om det inte gäller man-cave, snickarbod eller meka med gamla bilar?

Föregående husdröm var ett eldorado i sofistikerad smak och arkitektur som jag verkligen beundrade. Denna husdröm innehöll inget av detta men var fyllt av personlighet och enkla lösningar.

Årets husdrömsprogram är mycket bättre än tidigare år.
Problemet med denna säsongens husdrömmar är att det är mest inriktat på relationer, jobb, semestrar mm mm.
Att inte husbygget får tillräckligt med plats i tv-rutan tycker jag är väldigt synd.
Enstaka avsnitt har varit värda att se denna säsong.
Jag hoppas att det blir ändring framöver för jag tror man tappar tittare på det.
Men det är förstås en smaksak men jag vill ha mer av bygge, finurliga lösningar mm
 
  • Gilla
freve och 3 till
  • Laddar…
Först i programmet blev man förbannad att någon överklagat bygglovet, i slutet önskade man att fler gjort det...
Jag vet, man ska inte gnälla. Smaken är olika och det viktigaste är att ägarna trivs men ändå, vissa är uppenbarligen inte satta på jorden att renovera 110-åriga hus:thinking:
 
  • Gilla
freve och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.