För ordningens skull vill jag bara nämna att det inte finns någon rättighet att få en avvikelse beviljad.

Både tolkning av avvikelser och detaljplaner har tidigare hanterats med stort godtycke och avvikelser från detaljplaner har på något sätt blivit praxis. Det säger sig själv att om det "måste" göras en avvikelse på 150% från en detaljplanen så bör planen göras om samt att avvikelsen inte på något sätt är liten. Avvikelser ska motiveras, och motiven ska inte kunna vara av typen "för att vi vill ha större" eller liknande, då är det fel byggnad på fel plats...
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
I kommuner runt Stockholm har det blivit extremt svårare att till och med få igenom en väldigt liten avvikelse.
 
Absolut ingen rättighet att få bygga mer än planen medger. Hur praxis ser ut hos domstolarna kan man ju grotta ner sig i men många gånger går det ju inte så långt. Har man grannarna med sig så är det ju intressantare hur kommunen ser på det hela. Min kommun sa att i mitt område är det inga problem att få bygga 10% extra då detaljplanen är så gammal. Mer än så kunde hen inte bevilja. Sett kommuner som har att handläggare kan bevilja 15% själva om det är en äldreplan. Eller när riktlinjer saknas "När det kommer till byggrätten berättar Nilsson att de egentligen inte har några exakt utsatta siffror, utan att det bör göras en helhetsbedömning för att se hur stor en avvikelse maximalt får vara för att fortfarande kunna tolkas som liten. Ändå säger hen att 15 till 17 % över tillåten byggnadsarea kan vara godtagbart. Nilsson medger även att ju äldre en detaljplan är desto större får en avvikelse lov att vara. Hen berättar också att äldre detaljplaner ofta medför mer prickad mark, vilket gör att undantag som t.ex. förråd byggda nästan helt på prickmark, kan godkännas även om det normalt skulle anses vara mer än en liten avvikelse", "Wallin menar att varje enskilt ärende är unikt då de har olika förutsättningar. Ett exempel på vad som kan anses en godtagbar avvikelse i kommunen är att det i många detaljplaner finns en byggrätt på 20 % av fastighetsytan, men att 25 % då kan vara godtagbart, beroende på vilka förutsättningar som finns. För fastigheter där byggrätten är satt i kvadratmeter, är den godtagbara avvikelsen för kommunen 16 %"

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1135971/FULLTEXT01.pdf där finns även lite statistik på hur många avvikelser några kommuner beviljat och finns en hel del stora avvikelser.
 
L Lane skrev:
Det var inte tur. Du får gärna visa mig det rättsfall där man nekat någon trots givna dispanser för precis samma avvikelse i området tidigare. Handläggaren sa precis samma sak och skulle återkomma med några relevanta fall från juristen. Det gjorde hen inte utan istället gick bygglovet igenom. Hen hatade mig och försökte på alla sätt stå fast vid sin första bedömning som var avslag. Jag tror hen njutit om hen kunnat hitta en anledning att ge avslag. Faktiskt är hen ökänd för det. Men det fick jag reda på långt senare. Jag jobbar med lagtext och hade ett solit case.
Hej Lane, jag läste i denna tråd att du arbetade med lagtexter? Finns det något i PBL som man kan åberopa när det gäller vad grannarna fått bygglov till att göra? Jag har 5 andra i området, med samma hustyp som oss och inom samma DP som sedan 2011 fått göra en tillbyggnad i vindsplanet (som alltså nu räknas som våning). Vår handläggare säger att en utbyggnad i det planet strider mor DP (som är från 1940-talet) och att vi därigenom får avslag. Tacksam för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.