Är på jakt efter 2x0,5m gängstång enligt ovan. M14 och varmförzinkad visade sig vara en ovanlig kombo….Någon som har tips?
 
Varför just M14?
 
Immobil Immobil skrev:
Varför just M14?
Det är vad som förbandet är dimensionerat för. Jag har FZB, men nu skall denna sitta utomhus så jag vill ha ngt bättre.
 
Swedol brukar ha bra utbud, men vågar inte svara på ifall de har varmförzinkat.

För att förtydliga så vet jag i varje fall att de har M14.
 
tommib
Om det går med rostfri och M16 så har Biltema enmeters för 259 kr.

Annars finns det t.ex. här men ingen uppgift om priset och minsta kvantitet.
 
Krilleman
C C.Lundin skrev:
Swedol brukar ha bra utbud, men vågar inte svara på ifall de har varmförzinkat.

För att förtydliga så vet jag i varje fall att de har M14.
Swedol hade M14 8.8, men tyvärr bara i FZB:(
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ahlsell har syrafast rostfri gängstång M14 på centrallaget i Hallsberg. 29st 1-meters.

Jag betalar under hundringen för den med företagets rabatt.

[länk]
Ja det är ett alternativ jag har funderat på. Dock så är plåten undertill i FZV o jag vill helst inte blanda. Men lär ju vara bättre än FZB i vilket fall.
 
En varmförzinkad gänga är oanvändbar vill jag påstå. Är det inte en elförzinkad stång du söker?
 
B blue.b skrev:
Ahlsell har verkar det som.

[länk]
grymt, tack!
 
G Guson skrev:
En varmförzinkad gänga är oanvändbar vill jag påstå. Är det inte en elförzinkad stång du söker?
Nu hänger jag inte alls med. Varmförzinkad skruv är ju väldigt vanligt? Även elförzinkade iofs men de är för inomhusbruk.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nu hänger jag inte alls med. Varmförzinkad skruv är ju väldigt vanligt? Även elförzinkade iofs men de är för inomhusbruk.
Jätteovanligt tycker jag. En maskingänga måste tillverkas med undermått innan förzinkningen och/eller skäras ren i efterhand.
 
G Guson skrev:
Jätteovanligt tycker jag. En maskingänga måste tillverkas med undermått innan förzinkningen och/eller skäras ren i efterhand.
Ok, jag tror att vi pratar om varandra här eller helt enkelt menar olika saker.

Varmförzinkning på skruv/mutter kallas fzv. Tillsammans med rostfri skruv (som också har sina för- och nackdelar) är det den absolut vanligast lösningen för skruvar utomhus. Det är inget det finns så mycket utrymme för dig att tycka något om. Denna typ av skruv säljs överallt (M14 gängstång är lite ovanlig dock...med M8/10/12/16/20 etc finns massor av på i princip alla ställen som säljer skruv). Där hittar du också muttrar, brickor och skruv med sexkantsskalle.


Elförzinkad skruv (det finns många olika varianter men den vanligast är FZB) är inte en utomhusprodukt. Den klarar sig såklart längre än en obehandlad eller svart skruv men den är gjord för att sitta inomhus.

Det finns nackdelar med fzv såklart. Sämre rostskydd än rostfri skruv och pga försämring av metallen (kan ej detaljerna) i processen så tillverkas de inte i högre kvalitet än max 10.9. Även 10.9 är ovanligt. Det är sällan ett problem i praktiken dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.