Någon som gjort detta? Har fått en tokig ide om att jag ska försöka göra en stengrund av granit till en enkel ekonomibyggnad. Dessutom har jag onödigt gott om sten på tomten, och tid har jag också :) Har tittat på spräckkilar men funderar på vilken dimension man ska ha för att spräcka granitstenar i låt säga 1x1 meters klassen. Finns lite olika från 14mm och uppåt. En bra borrhammare och riktiga borr behöver man också förstås.
 
H
Ska du spräcka dom på längden så blir det många kilar samtidigt och 14 mm är nog bra och borra med 10 cm mellan hålen, annars spricker dom nog tvärs av, sen det med att läsa stenens struktur kan vara lite knepigt för att få en rak spräckning
 
R
Ö öringen skrev:
Någon som gjort detta? Har fått en tokig ide om att jag ska försöka göra en stengrund av granit till en enkel ekonomibyggnad. Dessutom har jag onödigt gott om sten på tomten, och tid har jag också :) Har tittat på spräckkilar men funderar på vilken dimension man ska ha för att spräcka granitstenar i låt säga 1x1 meters klassen. Finns lite olika från 14mm och uppåt. En bra borrhammare och riktiga borr behöver man också förstås.
Många små kilar, avståndet mellan de inte längre än kilen längd. En penare och kantjärn.
Tvåskäriga borr inte fyrskäriga.
En kilos handslägga.
 
Jag tycker inte att man behöver tyngre grejor än en vanlig snickarhammare, åtminstone inte till 14mm kilar. Dock smörjer jag in mina kilar, det kanske gör stor skillnad?
 
R
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tycker inte att man behöver tyngre grejor än en vanlig snickarhammare, åtminstone inte till 14mm kilar. Dock smörjer jag in mina kilar, det kanske gör stor skillnad?
Tycker slägga är bättre då man inte behöver ta i och ljudet blir dovare eftersom man vill höra ljudet, jag smörjer mina kilar med entreprenadfett. Skyddsglasögon behövs.
Kan vara bra att borra något för stort för att slippa att det kan spricka vid ytan. Och spåra rejält med penaren.
 
R RapidSledge skrev:
Tycker slägga är bättre då man inte behöver ta i och ljudet blir dovare eftersom man vill höra ljudet, jag smörjer mina kilar med entreprenadfett. Skyddsglasögon behövs.
Kan vara bra att borra något för stort för att slippa att det kan spricka vid ytan. Och spåra rejält med penaren.
Kan hända att jag hade tur, men inte tyckte jag att jag behövde ta i... Jaja, jag hindrar ingen från att använda slägga om man vill ;-)
"spåra med penaren" hur menar du här? Penare=det jag kallar mejsel i borrhammare?
 
wildeside
Bergborrmaskin!
 
R
Lostmoose Lostmoose skrev:
Kan hända att jag hade tur, men inte tyckte jag att jag behövde ta i... Jaja, jag hindrar ingen från att använda slägga om man vill ;-)
"spåra med penaren" hur menar du här? Penare=det jag kallar mejsel i borrhammare?
http://stenhuggning.stefansvensson.se

Kolla under utrustning.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Så ni rekommenderar 14mm kilar? Trodde det var en fördel med lite bredare kil, kanske 20mm om man spräcker lite större sten. O andra sidan kräver det större borr och kanske större kraftfullare borrhammare
 
R
Ö öringen skrev:
Så ni rekommenderar 14mm kilar? Trodde det var en fördel med lite bredare kil, kanske 20mm om man spräcker lite större sten. O andra sidan kräver det större borr och kanske större kraftfullare borrhammare
Googla på
feather and wedge
Så kan du titta på lite video.
 
Man brukar borra med ungefär 20 cm mellanrum och 10-12 cm djupt. Borrdiametern brukar vara kring 20 mm. om man vill få en snygg klyvning kan man hugga liten fåra i stenen från hål till hål längs hålraden som brottanvisning. Man har kilar i varje hål och spänner på dem jämt med lätta slag ett slag per kil längs hela raden. Somliga stryker på en klick vaselin (smörjfett) eller i gamla tider ister på varje kil så den glider bättre mellan bläcken.
Det lönar sig att söka efter stenens naturliga sprickriktning och följa den. Granit har ju ofta någon sorts lagerstruktur med naturliga sprickriktningar.

Skall man borra kilhål för hand i granit med någorlunda vettig effektivitet skall två man stå och slå på borren med var sin slägga i otakt medan en sitter på stenen med borren mellan benen och vänder borren för varje slag. Sedan gäller det att inte snåla med längden på borrstålet och inte slå mist för om man missar och har kort borrstål kan det bli besvärliga krosskador på tumlederna för den som vänder borren. Skickliga stenarbetare slår givetvis rundslag med släggan.
Man brukar linda en grankvist runt borren så att sörjan inte stänker upp i ansiktet på den som vänder borren. En plåthink med ett lämpligt hål i och en träpinne i hålet ger reglerbart vattenflöde som får rinna längs stenen och ned i hålet. Man behöver ha ett antal borrstål så man får ta en ny borr då den förra blir ovass. Då man vässer dem smider man om spetsen och härdar om den.
Med andra ord..... Jag rekommenderar en borrmaskin av något slag!
Det är 2010-tal nu och gammalmodigt att borra för hand.

För att få snygga kilastenar till en grund behöver de ui allmänhet kanthuggas efter kilningen. Det gör man med en sätt. Sätten ser ut som en slägga med två valkar på ena ändan. En håller i skaftet på sätten och den andre slår på.

Jag har väldigt litet erfarenhet av stenhuggeri men jag har varit med så pass mycket att jag vet ungefär hur man gör.

En länk till en stenhuggerifantast:
http://stenhuggning.stefansvensson.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
kyrkan och 2 till
  • Laddar…
R
Tänk på att du borrar ett 14 eller 16 mm hål betydligt snabbare än ett 20 mm.
Kör du med en sds+ maskin på en ca 7.5 joule så blir borren betydligt billigare än om du använder sds max.
Bättre med många små kilar och kort avstånd och så skall man också sätta i kilar på sidorna.

https://fyndiq.se/product/4737381-5-pack-stenkilar-16-mm/
 
R RapidSledge skrev:
Tänk på att du borrar ett 14 eller 16 mm hål betydligt snabbare än ett 20 mm.
Kör du med en sds+ maskin på en ca 7.5 joule så blir borren betydligt billigare än om du använder sds max.
Bättre med många små kilar och kort avstånd och så skall man också sätta i kilar på sidorna.

[länk]
Dessa kilar är beställda och påväg hem till mig. Borrhammare och ett par 16mm stenborr inhandlade också :)
 
R
Ö öringen skrev:
Dessa kilar är beställda och påväg hem till mig. Borrhammare och ett par 16mm stenborr inhandlade också :)
Har själv de 16 mm kilarna jag länkande till. De är av bra kvalitet. Det var samma tillverkare symbol på de som jag har på mina 20 mm kilar och de fungerar fortfarande trots rejäl misshandel. Bästa är att man kan sätta blecken dikt an mot stenen.

Skjut ner kilen så den ligger jäms med blecken. Mät avståndet från spets kil till stället där blecket kommer ligga an mot stenen. Det avståndet plus 1 cm så har du hur djupt du minst behöver borra. Det enda sättet du kommer ha sönder en kil på är om du har borrat för grunt och spetsen tar i botten på borthålet.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.