G ekaa88 skrev:
[bild]
Använd bara äkta jordning....
Det här är ju så dumt att det inte kan vara på riktigt tänker förstås alla. Å andra sidan såg jag en gång en recension av ett separat jordtag (i en låda) man skulle koppla till sin stereo för att få ett bättre, separat jordplan.
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Kanske inte egentligen elkopplingen som är fel...
Vätskekylning är den stora innegrejen nu, har du missat det?

F fiskbuggaren skrev:
Det här är ju så dumt att det inte kan vara på riktigt tänker förstås alla. Å andra sidan såg jag en gång en recension av ett separat jordtag (i en låda) man skulle koppla till sin stereo för att få ett bättre, separat jordplan.
HiFi-entusiaster är typ världens mest lättlurade, näst efter husdjursägare och nyblivna föräldrar.

Sure, det finns riktigt bra grejor, men också mycket hokus pokus. Jag minns en CD-spelare som de marknadsförde med att den hade en tung, precisionssvarvad tallrik för skivan för att den skulle snurra exakt jämnt med rätt hastighet. Well, CD funkar inte så. Spåret är inte ett spiralformat spår som på en LP, det är koncentriska cirklar, och varje varv när den byter cirkel så måste den hitta början på den innan den kan börja avkoda den, vilket worst case kan vara nästan ett helt varv. Så, de har ett buffertminne, och sedan klockas data ut med hög precision (mycket högre än vad en mekanisk tallrik kan åstadkomma) med hjälp av en kvartskristall. Det spelar absolut ingen roll hur fort eller jämnt den snurrar, så länge som det är tillräckligt fort.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Konstigt att ingen har lanserat en MP3-spelare med en stor blytyngd så att den inte blir så känslig för vibrationer...
 
  • Gilla
  • Haha
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vätskekylning är den stora innegrejen nu, har du missat det?



HiFi-entusiaster är typ världens mest lättlurade, näst efter husdjursägare och nyblivna föräldrar.

Sure, det finns riktigt bra grejor, men också mycket hokus pokus. Jag minns en CD-spelare som de marknadsförde med att den hade en tung, precisionssvarvad tallrik för skivan för att den skulle snurra exakt jämnt med rätt hastighet. Well, CD funkar inte så. Spåret är inte ett spiralformat spår som på en LP, det är koncentriska cirklar, och varje varv när den byter cirkel så måste den hitta början på den innan den kan börja avkoda den, vilket worst case kan vara nästan ett helt varv. Så, de har ett buffertminne, och sedan klockas data ut med hög precision (mycket högre än vad en mekanisk tallrik kan åstadkomma) med hjälp av en kvartskristall. Det spelar absolut ingen roll hur fort eller jämnt den snurrar, så länge som det är tillräckligt fort.
(OT) Dra till med guldpläterade kontakter också. Det får audiofilerna att skyffla pengar som besatta.
Pratar vi analoga signaler så påverkar det såklart men när det är digitala signalkablar som utges för att ge "mjukare eller varmare ljud" så börjar man ju fnittra. Hur mjuka 1or och 0or finns det egentligen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bronken och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag minns en CD-spelare som de marknadsförde med att den hade en tung, precisionssvarvad tallrik för skivan för att den skulle snurra exakt jämnt med rätt hastighet. Well, CD funkar inte så. Spåret är inte ett spiralformat spår som på en LP, det är koncentriska cirklar, och varje varv när den byter cirkel så måste den hitta början på den innan den kan börja avkoda den, vilket worst case kan vara nästan ett helt varv. Så, de har ett buffertminne, och sedan klockas data ut med hög precision (mycket högre än vad en mekanisk tallrik kan åstadkomma) med hjälp av en kvartskristall. Det spelar absolut ingen roll hur fort eller jämnt den snurrar, så länge som det är tillräckligt fort.
Njae, även om det är mycket skit inom audio-fil världen, så är inte det här nödvändigtvis ett av dem (tja, dvs... :)). CD är CLV Constant Linear Velocity; data lagras faktiskt i ett spiralspår som passerar förbi i konstant hastighet. Spelaren varierar därför sin hastighet kontinuerligt (med servo-återkoppling). En tyngre tallrik fungerar ju här som ett lågpassfilter för servoåterkopplingen, vilket iaf i teorin skulle kunna hjälpa.

En spelare måste hålla en viss buffer, men den är inte stor, och tidiga spelare hade typiskt inte mycket. Att återskapa klockningen var ett problem med upplevde med tidiga spelare, vilket gav upphov till jitter i tidsdomänen. Detta jitter ger brus. Så det spelade roll hur jämn hastighet den snurrade med.

Trodde man. Men frekvenserna är så låga på en audio CD att detta jitter aldrig kunnat bli hörbart (för en spelare som öht fungerar något sånär). Så det var som så mycket annat inom audiofilvärlden en skröna som blev en höna.

Att det är ett spiralspår med CAV blev fö ett problem när det skulle lagras data på CDn (eller DVDn). Det går långsamt att söka till ett nytt spår eftersom man måste bromsa/accelerera hela skivan, och det inte enkelt går att hitta spåret ändå, eftersom det (till skillnad från exv. en hårddisk som idag är en hybrid ZCAV) inte är på samma ställe hela tiden.


När det kommer till CD så är min favorit istället den gröna pennan man skulle måla ytterkanterna och kanterna i centrumhålet med eftersom laserstrålen skulle reflekteras i övergången till luft, och då introducera störningar. :) Nej, så fungerar det inte riktigt med digitala lagringsmedia.
 
S Stuff skrev:
(OT) Dra till med guldpläterade kontakter också. Det får audiofilerna att skyffla pengar som besatta.
Pratar vi analoga signaler så påverkar det såklart men när det är digitala signalkablar som utges för att ge "mjukare eller varmare ljud" så börjar man ju fnittra. Hur mjuka 1or och 0or finns det egentligen?
Märks att du inte varit labhandledare för studenter i digitalteknik! Det finns extremt mjuka nollor och ettor (avrundade med långa stig och falltider) vilket enkelt visas med närmaste oscilloskop när studenterna undrar varför det inte funkar. :)

MEN, de ger ju som du säger inget "mjukt och varmt ljud". De ger ju tvärtom inget ljud alls om de blir mjuka nog! :)
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Mjuka nollor är väl annars mest vanligt under nollningen?. Mjuka i kroppen efter diverse intag, appropå studenter :).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Och hårda nollor brukar resolut mjukas upp av nollningskommissionen...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, och de brukar sällan bli ettor.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Min favorit från audiofilvärlden var små plintar av plexiglas som man skulle lägga högtalarkablarna på för att de inte skulle nudda golvet. Visades på mässa med oooooh och aaaaaah från publiken...
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Min favorit från audiofilvärlden var små plintar av plexiglas som man skulle lägga högtalarkablarna på för att de inte skulle nudda golvet. Visades på mässa med oooooh och aaaaaah från publiken...
Numera finns det mer avancerade prylar än några plexibitar...
Komplex konstruktion av metallspår och stöd som bildar en bana för möjligen en marmorbana eller en teknisk demonstration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/ncf-booster
 
  • Haha
  • Gilla
Ulf Peter och 5 till
  • Laddar…
Ang CD-skivor, audiocd har spiralformade spår, åtminståne i begynnelsen. Data-cd har koncentriska spår. Äldre spelare kan därför ha problem att läsa "hembrända" skivor. Numer skulle det kunna vara så att alla skivor har koncetriska spår, ingen aning.
Vad gäller åt vilket håll stickproppen ska sitta i vägguttaget så finns det en teori att om nollan sitter mot det yttersta varvet i trafon minskar de elektriska fälten runt densamma. Gör det nån skillnad? Mja...får erkänna att jag provat men jag kunde då inte härleda några skillnader till just detta.
Annars, som hobbyaudiofil och el/tele/data/radar-nisse kan man både ha kul och bli lite smått förundrad över saker och ting.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vad gäller åt vilket håll stickproppen ska sitta i vägguttaget så finns det en teori att om nollan sitter mot det yttersta varvet i trafon minskar de elektriska fälten runt densamma.
Det var en ovanligt specifik teori om vad för roll det spelar. Jag tror inte att den återfinns på Svalanders hemsida. Men antagligen är det så att de som har tillräckliga tekniska kunskaper för att förstå den teorin också har tillräckliga tekniska kunskaper för att inte vara en kund åt Svalander. Så han behöver inte återge något som skulle kunna tolkas som vetenskapligt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.