Fick just min bygglovsansökan på garaget avslagen så är lite irriterad just nu. Bor i en mindre kommun i Norrland. Kommunen har varit väldigt bemötande tidigare angående bygglov och många i mitt kvarter har rejäla dispenser på byggrätten vilket är 200kvm BYA. Det finns dom som har 270-280kvm som dom fått bygglov för och jag hade sökt nått liknande en fick nu avslag. Orsaken till avslaget var att dom var rätt för att mitt bygglov i så fall skulle vara prejudicerande fast jag vill påstå att det redan finns prejudicerande bygglov då det som sagt finns ett flertal fastigheter som har rejäla dispenser. Svaret jag fick var att dom var beviljade under tidigare PBL innan 2011 och därför inte kan anses vara prejudicerande. Är det verkligen rätt? Jag kommer att överklaga beslutet och behöver samla på mig lite fakta.
 
Ja det är rätt kommunen kan inte sedan nya PBL (2011) inte längre bevilja lika stora avvikelser utan nya praxisen är 10%
 
  • Gilla
Phyxius74
  • Laddar…
De fick egentligen inte göra det tidigare heller, men kommunens skyldigheter i sammanhanget skärptes när nya PBL kom.

Jag tror att det är helt uteslutet att du skulle kunna få igenom 30 - 40% överyta idag. Kommuner som släpper igenom sådana avvikelser blir satta under tvångsförvaltning av länsstyrelsen.

även 10% som Johanx skriver, tror jag är i överkant. Har hört att uppemot 7 - 8% kan man vara ganska säker på att få igenom, om inga andra avvikelser finns. Uppemot 10% kanske kan fås igenom om det finns särskilda skäl.
 
  • Gilla
Phyxius74
  • Laddar…
Tack för era svar! Så det är egentligen lönlöst att överklaga utan den bästa möjligheten är att få detaljplanen uppdaterad i så fall?
 
Ja, tyvärr. Och en uppdaterad detaljplan är en långdragen och dyr historia. Det skiljer från kommun till kommun och fall till fall, men det verkar bli vanligare och vanligare att kostnaden för detaljplanen fördelas på fastighetsägarna.
 
Finns det ingen allmän vinning på att göra en revision av planen får du beställa en uppdatering av planen för din tomt. Även kallat "frimärksplan". Räkna med att det kostar +250k.
 
Att få den uppdaterad bara sådär, kommer du inte att få. En detaljplan innebär en osannolik massa med utredningar och arbete. Kostar ofta 5 - 20 miljoner. Som numera ofta fördelas ut över fastighetsägarna som en planavgift.

Det man kan få (om kommunen gillar din plan) är att få en förenklad plan som bara gäller just din fastighet. De fall jag känner till har kostat ca 100 000, och tagit ett - 3 år att få igenom.

En kollega hade en granne som gjorde det, för att kunna stycka av sin tomt och sälja halva.

Efter ett år och 100 000 kom kommunen med den nya planen. Det var bra det att de specificerade att båda tomterna skulle bebyggas med 3 våningars flerfamiljshus, och tomtgränsen måste dras rakt igenom det bef. huset.

Grannen blev lagom populär bland sina grannar....
 
En lösning för att få bygga större som jag har sett. Ägaren tille en obebyggd tomt styckade den i två lika halvor, och byggde sitt hus som två huskroppar som satt ihop över tomtgränsen.
 
Man är väl mer restriktiv med frimärksplaner nuförtiden också? Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt. Det gör ju det smått omöjligt att hantera bebyggelsen effektivt på lång sikt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Man är väl mer restriktiv med frimärksplaner nuförtiden också? Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt. Det gör ju det smått omöjligt att hantera bebyggelsen effektivt på lång sikt.
Det är helt korrekt. Det är inte så vanligt längre och kostar oftast mer än vad det smakar.

Har inte helt koll på om även frimärksplaner måste passera en mandatperiod som detaljplaner måste.
 
Nä, detaljplaner måste inte passera en mandatperiod. Däremot måste kommunfullmäktige minst en gång per mandatperiod se över kommunens översiktsplan. Men det är något helt annat.
 
Enligt Boverket är alla dispenser givna sen förra lagen 1985(?) giltiga. Dessutom finns nu en till paragraf i pbl som tydliggör (eller ska tydliggöra) att man ska få avvikelser som grannarna. Praxis ska tillämpas restriktivt men gäller framförallt första avvikelsen i en detalplan. Vi fick igenom 150 % i nivå med grannarna hus. Googla upp domar från möd och ifrågasätt. läs och hänvisa till Boverket.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
L Lane skrev:
Enligt Boverket är alla dispenser givna sen förra lagen 1985(?) giltiga. Dessutom finns nu en till paragraf i pbl som tydliggör (eller ska tydliggöra) att man ska få avvikelser som grannarna. Praxis ska tillämpas restriktivt men gäller framförallt första avvikelsen i en detalplan. Vi fick igenom 150 % i nivå med grannarna hus. Googla upp domar från möd och ifrågasätt. läs och hänvisa till Boverket.
Det är precis det som påpekats sedan inlägg #2. Nya PBL antogs 2011 så det är beslut från 2011 och framåt som man kan hänvisa till som prejudicerande.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är precis det som påpekats sedan inlägg #2. Nya PBL antogs 2011 så det är beslut från 2011 och framåt som man kan hänvisa till som prejudicerande.
Fast det säger inte jag (Boverket) de säger att en namnändring skedde 2011 från mindre avvikelse till liten avvikelse. Det innebär dock ingen förändring i sak och därmed är dispenser från när mindre avvikelse infördes 1987 fullt giltiga att hänvisa till. Det står på Boverkets hemsida och att alla domar går att hänvisa till.
 
L Lane skrev:
Fast det säger inte jag (Boverket) de säger att en namnändring skedde 2011 från mindre avvikelse till liten avvikelse. Det innebär dock ingen förändring i sak och därmed är dispenser från när mindre avvikelse infördes 1987 fullt giltiga att hänvisa till. Det står på Boverkets hemsida och att alla domar går att hänvisa till.
"Lagen trädde i kraft 2 maj 2011 och ersatte då den gamla Plan- och bygglagen 1987:10"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.