Hej alla!

Håller på med nybyggnation av hus och är tvungen att ansluta mig till kommunens fjärrvärme, vilket är problematiskt då det är svårt att klara energideklarationen.

Dagens krav enligt BBR26 är att huset får förbruka max 90kWh/m2 i uppvärmning. Som det ser ut enligt den beräknade energideklarationen för vårat hus så ligger vi på precis 90kWh/m2, alltså gränsfall.

Min fråga är då följande, två år efter att huset är färdigt ska en ny energideklaration göras. Vad händer om den nya energideklarationen visar en faktisk förbrukning på över 90kWh/m2? Kan jag som husägare få något straff eller bli tvungen att installera någon effektivare uppvärmningsmetod?
 
Nej inget skulle hända.
Fjärrvärme måste ju vara bland det mest effektiva och miljövänliga som finns
 
T TheGame skrev:
Nej inget skulle hända.
Fjärrvärme måste ju vara bland det mest effektiva och miljövänliga som finns
Tyvärr inte. Fjärrvärmen ger en beräknad energiförbrukning på 90kWh/m2, medan tex frånluftsvärmepump ger någonstans mellan 45-50kWh/m2.

Men det spelar ingen roll. Det enda jag oroar mig för är att dom ska försöka vidta några åtgärder om jag "halkar ner" i energiklass D efter 2 år (över 90kWh/m2).
 
W Weissach skrev:
Tyvärr inte. Fjärrvärmen ger en beräknad energiförbrukning på 90kWh/m2, medan tex frånluftsvärmepump ger någonstans mellan 45-50kWh/m2.

Men det spelar ingen roll. Det enda jag oroar mig för är att dom ska försöka vidta några åtgärder om jag "halkar ner" i energiklass D efter 2 år (över 90kWh/m2).
Ok vad gör att det är sån skillnad?
Jag har bara bott i hus som man antingen eldar eller med fjärrvärme :)
 
T TheGame skrev:
Ok vad gör att det är sån skillnad?
Jag har bara bott i hus som man antingen eldar eller med fjärrvärme :)
Fjärrvärme tillför hela tiden ny energi, samtidigt som FTXen återvinner en del frånluft, den ger dock ingen jättebesparing.

En frånluftsvärmepump exempelvis, den tar tillvara på all frånluft och spetsar endast med elpatron om det behövs, vilket sänker förbrukningen avsevärt.
 
Fjärrvärme 1 kWh in = 1 kWh ut
Värmepumpar 1 kWh el in = 3-5 kWh ut
 
Vart i landet finns huset och hur stort är det?
Tänk på att värmepump räknas som elvärme med Primärenergifaktorn 1,6. Visserligen vinner värmepumpen ändå, men man kan inte bara dividera energibehovet med COP för att få fram energiprestandan.
 
C
W Weissach skrev:
Tyvärr inte. Fjärrvärmen ger en beräknad energiförbrukning på 90kWh/m2, medan tex frånluftsvärmepump ger någonstans mellan 45-50kWh/m2.
Är det med de nya reglerna baserade på primärenergital?
 
C cpalm skrev:
Är det med de nya reglerna baserade på primärenergital?
Ja det stämmer, det är enligt BBR26. Även i de tidigare BBR-utgåvorna så var det svårt att få igenom fjärrvärmen. Nu har jag ju dock fått igenom det med liten marginal men frågan kvarstår, kan de kräva mig på något efter 2 år ifall mitt hus råkar förbruka tex 92kWh/m2 och hamnar i kategori D?
 
Teoretisk skulle de kunna neka dig slutbevis tills du åtgärdat och visat att du uppfyller BBR. Har dock aldrig hört talas om någon som råkat ut för det.
 
R Robert-san01 skrev:
Teoretisk skulle de kunna neka dig slutbevis tills du åtgärdat och visat att du uppfyller BBR. Har dock aldrig hört talas om någon som råkat ut för det.
Hmm, hänger inte med riktigt. Jag kommer ju visa upp en godkänd beräknad energideklaration inför det tekniska samrådet. När huset sedan är klart ska jag inom två år ordna en ny energideklaration baserad på verkliga värden. Vad skulle dom kunna neka mig, eftersom jag redan bor i huset då menar jag? :)
 
W Weissach skrev:
Hmm, hänger inte med riktigt. Jag kommer ju visa upp en godkänd beräknad energideklaration inför det tekniska samrådet. När huset sedan är klart ska jag inom två år ordna en ny energideklaration baserad på verkliga värden. Vad skulle dom kunna neka mig, eftersom jag redan bor i huset då menar jag? :)
När huset är klart får du ett interemistiskt slutbesked. Det riktiga slutbeskedet får du när energideklaration, radonmätning mm är gjord och det kan du inte göra före du bott i huset 1år.
 
W Weissach skrev:
Ja det stämmer, det är enligt BBR26. Även i de tidigare BBR-utgåvorna så var det svårt att få igenom fjärrvärmen. Nu har jag ju dock fått igenom det med liten marginal men frågan kvarstår, kan de kräva mig på något efter 2 år ifall mitt hus råkar förbruka tex 92kWh/m2 och hamnar i kategori D?
Jag kan absolut inte BBR utantill även om jag läser ibland, så jag kan egentligen inte uttala mig. Det jag dock skulle råda dig är att gå efter den senaste, som är 27.
Mig veterligen är det inget väsentligt på dessa punkter som ändrats, men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet. Det är t.ex. fortfarande 90 kWh/m2 som gäller.
 
Tror detta beror på kommun jag fick slutgiltigt slutbesked direkt och när jag frågade om den faktiska energimätningen så sa de just att de ju inte gärna kan kasta ut någon ur sitt hus efter att ha bott där minst ett år. Alltså ingen som ville ha in någon energimätning av mig. Dock så har jag frånluftvärmepump så mer marginal i beräknad energideklaration.
 
C C.Lundin skrev:
Det är t.ex. fortfarande 90 kWh/m2 som gäller.
90kWh/m2 gäller väl i typ Mälardalen och på Västkusten? I andra delar av landet är det mer eller mindre. Därför hade det varit bra att veta vart huset finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.