Hej,

vår familj består jag (Jessica) och Mats samt våra två barn Albin 4,5 och Sofie 1 år.
Vi håller just på att sälja vårat nuvarande hus och har betalat handpenningen på vår nya tomt. Vi kommer att bygga på Alnö, en bit utanför Sundsvall. Vi håller som bäst på att plöja igenom huskataloger och detta helt suveräna forum. Tack alla som skriver in :D ;D, snart känner jag mej som värsta fritidsproffset på det här med husbygge och material.  ::)
Som det är nu lutar det åt A-Hus och kanske Edsviken...men inget är klart.

/Jessica
 
Vi är 35 år (var) och ska bygga på Tidö-Lindö utanför västerås. 2000m2 tomt med lite sjöglimt.

Efter att ha velat i ett drygt år med olika planlösningar, byggfirmor, uppvärmningsalternativ osv.
har vi äntligen fått in bygglovshandlingarna till kommunen!!

Det blir ett timmerhus i souteräng, från Voukatti timmerhus (finska hus). 114mm timmer och inv isolering med ekofiber. Bottenplan i putsad leca.

85 m2 i varje plan. Tre rum och kök. Bastu så klart.

Uppvärmning blir Tulikivi och frånluftsvärmepump.

Byggstart någon gång i Maj.

Tack så jättemycket för all info här på forumet hittills. Nu håller vi tummarna för att det går bra med bygget.


 
Vi är 34 resp 33 år unga ;) Vi har tre flickor 9, 7 & 5år, väntar vårt fjärde barn till sommaren.

Mannen är ingenjör och jag socionom.

Vi bygger ett hus i Dalarna som vi hoppas att bli SÅÅÅ nöjda med, vi har ritat och plitat med det och skall flytta in i slutet av nästa månad.

Titta gärna in på vår hemsida där man kan följa bygget
www.dolleris.se
 
Hej allihop!

Jag är en 45-årig asfaltsunge med två oborstade berner sennenhundar.

Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv, antingen i Stockholms innerstad eller i någon närförort. Jag är fullständigt ohändig (verkligen bara tummar mitt i handen) och har inte en susning om hur man sköter en trädgård. ;D

För ett år sedan köpte jag ett fritidshus från 1972 i Bergshamra utanför Norrtälje. Där bor hundarna och jag mer eller mindre permanent och trivs som fisken i vattnet. Huset är på 45 kvm men det finns ett bygglov på ytterligare 35, så jag vrider och vänder just nu på pengarna för att utnyttja det på bästa sätt. Tyvärr lär nog en hel del gå åt till att renovera mitt enorma badrum (2 kvadrat...) Tomten är på drygt 2000, varav ca 1000 är inhägnat just nu. Planer finns på en ordentlig hundgård med ett kombinerat hundhus/förråd, så ni kan lita på att jag kommer att fråga om saker.

Jag blev överlycklig när jag av en slump ramlade in på Byggahus. Jag satt som klistrad hela dan igår och fick verkligen svar på en massa funderingar (utan att ens behöva ställa nån fråga. Det hade ju andra gjort före mig.). Så nu kan mina arbetskamrater och andra kompisar få vila lite från allt mitt tjat om huset. Här har jag ju hittat det perfekta stället för mina "dumma" frågor. ;)
 
Håller som bäst på att tampas med arbetsutskott ,grannar och och byggnadsnämnd...Jag är en 31-årig brandman,hustru 34 och 3 vilda pojkar 11,8 och 6 år.Vi har i 10 års tid bott i ett 20-tals hus centralt i lilla hålan men har nu köpt en "knalle"och har själva ritat ett modernt hus i funkisstil.....Hoppas kunna börja snart men det känns förjävla jobbigt med allt motstånd man ideligen stöter på,kunde ALDRIG ana att det skulle vara så besvärligt...Nej,slut på gnället!!God natt ;D ;D
 
Jag och min sambo, båda 75-or ska bygga ett lösvirkeshus en mil söder om Enköping i nyfunkis stil. Vi tänkte vara inne i huset senast till jul 2005. Tomten är röjd, ska in med bygglovet snart och hoppas på att kunna börja bygga om fyra-fem veckor. Förhandsbesked för byggnation finns och det är utanför stadsplanerat område = bygglovet tar inte så lång tid i vår kommun. Byggfirman säger att de bygger huset på tre månader så än så länge finns hopp om att kunna ha 30 + 30 årsfest samtidigt med inflyttningsfesten.
 
Jag blir 30 i vinter (hua!) och min man med ursprung i Chile är 35. Vi har också en son som är 2 i augusti och planerar för ett pyre till inom kort!

Huset vi bygger är ett Trivselhus Solvik 618. Inflyttning planerad till midsommarhelgen, om våra snälla kompisar kan tänka sig att ställa upp som flytthjälp! Vi har åtagit oss att sköta målningsentreprenaden själva samt att inreda övervåningen. Detta med hjälp av min otroligt kompetenta och överenergiska far som nybliven pensionär inte har ro att bara ta det lugnt. Han bor således hos oss i vår redan underdimensionerade hyres-trea under byggtiden och flyttar med in i huset tills övervåning och garage är klara någongång i augusti.

Tomten på 769 kvm finns i Alsike söder om Uppsala. Alsike är en stadsdel i Knivsta som är under enorm expansion. Knivsta är den 4e snabbast växande kommunen i Sverige. Alsike, som för bara några år sedan endast bestod av skog, består nu av ca 200 villor, flera skolor och dagis, och ett nytt område med lika många tomter släpps i höst. Nybyggarandan är total, på gott och ont då det är svårt att sätta foten utanför huset utan att prata en stund med både den ena och den andra grannen!! :-D
 
Hej vi heter Malin och Johan vi är 25 respektive 31 med två barn 8 och 5 år. Vi bygger ett Vallsjöhus och allt har (så här långt) funkat ganska smidigt. Vi bygger utanför Örebro och räknar med att flytta in i september(om vi jobbar på ordentligt) Ha det bra Malin
 
Jag är snart 30 år.(några dagar kvar)
De andra i hushållet är 33 år, 7,5 år, 6,5 år, 5 år, 2 år och en på 8 månader.
5 katter tillhör hushållet.

Han är Stockholmare från början.
Hon är från Enköping.

Jag tar min kandidatexamen nästa år. 8)
Huvudämne: farmakologi.

Ska bygga drömhuset ute på Ekerö (Färingsö).
Funkis blir det ;D
Drygt 190 kvm boyta.

Lite om husplanerna:
HTH-kök med rostfria vitvaror och mosaik, Kährs trägolv, golvvärme uppe och nere(vattenburen), 5 meter till tak i v-rummet.
6 st sovrum, ett allrum, bastu, två helkaklade dusch/bad med mosaik, glasbetong, bubbelbad, c-dammsugare, släta innertak osv osv
Ska det vara drömhuset, så ska det vara det man drömmer om i huset ;)
Lite granna "allt eller inget"
 
Hej, jag, Matilda 24 år, min man 30, dotter som blir 2 i augusti bygger hus i Östergötland, tomt strax utanför stan. Byggtid juni-dec-05. Huset är i 1,5 plan. Lösvirke.
Har tagit enormt mycket längre tid än tänkt detta projekt..men så blir det också riktigt riktig bra tillslut! :)
 
Sandra 24 år och sambon Rikard 28 år, f n boende i hyresrätt i Råsunda (dock inte I stadion, utan ett stenkast ifrån! ;D).

Hoppas köpa tomt i Trångsund snart! Planerar att bygga ett souterränghus med murad souterrängvåning och ett Villa Varm som övervåning.
 
Hej
Liten fråga, vad ligger priset på för ert hus? Vi håller på att letar och jag såg en av Solvikhusen och fastnade direkt för det!

/Carro
 
Pyssan skrev:
Hej
Liten fråga, vad ligger priset på för ert hus? Vi håller på att letar och jag såg en av Solvikhusen och fastnade direkt för det!

/Carro

Eftersom du frågar om Solvik så känns det som om det är till mig din fråga är riktad!

Själva byggsatsen går på strax över 1 miljon. Sedan tillkommer ungefär 1 miljon i entreprenadkostnader. Så räkna med minst 2 miljoner utan alltför många fördyrande tillval!
 
Jag, 30 om 4 dagar och min make 35, inga barn (än), en undulat och en fet Volvo (billigt i Sverige... ;D) Inflyttat til Arvika från Norge sept 03, jag är om 2 dagar klar med min AT-tjänst på sjukhuset och vi har beslutat stanna i Sverige några år till. Har köpt tomt, ska bygga Aria från Myresjöhus, 1,5 plans m oinredd vindsvåning. Inte vårat drömhus, men ett bra kompromiss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.