Jag bygger hus och skulle vilja ett enklare system för hemautomation som kan byggas ut vid behov. Men eftersom i princip allt har blivit dyrare än budgeterat så kommer det inte finnas pengar till någon KNX-installation just nu, utan det får bli traditionell dragning av el etc.

Vad är det (minsta möjliga) man behöver göra då huset byggs för att kunna addera KNX i framtiden? Det jag vill ha är framförallt styrning av belysning av eventuellt termostater för golvvärme.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på inlägg #79 för idé vad som är möjligt.
[länk]

I ett nytt hus hade jag dragit allt med fördraget 5 ledare, då finns det alltid 2 signal/tändtrådar i alla rör att utnyttja.
I dag sätter flertalet elektriker Plejd som standarddimmer, den är obetydligt dyrare och man får smart belysning som vem som helst kan programmera.
Topp! Tack för tipset.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag bygger hus och skulle vilja ett enklare system för hemautomation som kan byggas ut vid behov. Men eftersom i princip allt har blivit dyrare än budgeterat så kommer det inte finnas pengar till någon KNX-installation just nu, utan det får bli traditionell dragning av el etc.

Vad är det (minsta möjliga) man behöver göra då huset byggs för att kunna addera KNX i framtiden? Det jag vill ha är framförallt styrning av belysning av eventuellt termostater för golvvärme.
Hej jag gjorde en omfattande projektering av knx i mitt nybygge. Det finns ju inga gränser för vad man kan göra.
Men för att kunna bygga ut senare är det viktiga att ha knx kabel ut till alla rum. Kabeln är ju busstyp så har du den i alla rum kan du bygga ut i oändlighet framöver. Se till att ha tomma rör mellan alla dosor. Rör är i sammanhanget billigt och kan tex dras själv. Då kan du dra knx kabel från den punkten i rummet du har den vart du vill.
Se till att ha tomrör till fönster där du ev vill ha motorgardiner, till ställen där du vill ha in en rörelsesensor, ställen ute osv.
För att kunna styra en GVC behöver du ha en knx kabel dit. Det är allt. Sen kan du när du vill sätta en knx termostataktor där som du kopplar på de individuella styrdonen.
Men skal jag vara ärlig så kan jag säga att knx styrningen av just govvärmen är en av de funktioner jag använder knxen till minst. Golvvärme justerar man in i början sen bara går det, Det var smidigt att använda knxen för datalogging för att kunna se hur den betedde sig i samband med injusteringen första månaderna men sedan dess rör jag knappt dem. Jag har förvisso en vinter och en sommar mode, men annars är det inga avancerade knx funktioner knytna till just golvvärmen. Tex är den ju för trög för att det skal vara värt att skruva ner om man åker bort några dagar osv, för mig är det för mycket meck)
Ett av mina mål var att få bort alla fula regulatorer och bara kunna justera temperaturen i en app istället. Men det tror jag inte man behöver knx till.


Bifogar en bild.
Knappdosa och golvvärmefördelare med KNX-kabel och termostatventiler i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Hej jag gjorde en omfattande projektering av knx i mitt nybygge. Det finns ju inga gränser för vad man kan göra.
Men för att kunna bygga ut senare är det viktiga att ha knx kabel ut till alla rum. Kabeln är ju busstyp så har du den i alla rum kan du bygga ut i oändlighet framöver. Se till att ha tomma rör mellan alla dosor. Rör är i sammanhanget billigt och kan tex dras själv. Då kan du dra knx kabel från den punkten i rummet du har den vart du vill.
Se till att ha tomrör till fönster där du ev vill ha motorgardiner, till ställen där du vill ha in en rörelsesensor, ställen ute osv.
För att kunna styra en GVC behöver du ha en knx kabel dit. Det är allt. Sen kan du när du vill sätta en knx termostataktor där som du kopplar på de individuella styrdonen.
Men skal jag vara ärlig så kan jag säga att knx styrningen av just govvärmen är en av de funktioner jag använder knxen till minst. Golvvärme justerar man in i början sen bara går det, Det var smidigt att använda knxen för datalogging för att kunna se hur den betedde sig i samband med injusteringen första månaderna men sedan dess rör jag knappt dem. Jag har förvisso en vinter och en sommar mode, men annars är det inga avancerade knx funktioner knytna till just golvvärmen. Tex är den ju för trög för att det skal vara värt att skruva ner om man åker bort några dagar osv, för mig är det för mycket meck)
Ett av mina mål var att få bort alla fula regulatorer och bara kunna justera temperaturen i en app istället. Men det tror jag inte man behöver knx till.


Bifogar en bild.
[bild]
Kloka råd. Jag har ett möte med min elektriker på fredag och ska diskutera detta med honom. Tack!
 
Det påstås ju att KNX inte är dyrare än konvetionellt om msn inte lägger till en massa funktioner. Jag är inte så säker på det. Men det kanske kan vara en ide att starta med en avskalad KNX installation.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur stort hus du har eller hur många rum eller så, men... Det kanske vore en bra idé att dra en tom slang från centralen och förbinda alla dosor där du ska ha en knapp. På så vis kan du i alla fall dra i en kabel för KNX när du känner dig redo. Vidare så tänker jag mig en 20mm slang till varje rum från centralen som kan mata på antingen takdosa eller kopplingsdosa. Där får du i tillräckligt med tråd för att klara tändningar i ett rum. Är det utöver detta mycket infälld belysning (typ spottar)? Kommer du att ha belysning i fönstersmygar?
 
Spelar ingen roll vad man gör, det kommer alltid nåt nytt snart................5G är snart är och då kommer kanske allt att kunna styras över det nätet så då kanske det inte behövs nå trådar alls.
Kommer ihåg en arbetsgivare jag hade som byggde nytt. han var så otroligt noga med att få in elrör till varenda fönster och dörr och gud vet allt så de kunde ha larm och sen nåt år senare så kom det larm med trådlösa grejer.........
 
Trådlösa larm är förkastligt.
Trådad kommunikation för styrning av lampor o sånt funkar för det mesta. KNX funkar alltid, kraschar inte och behöver aldrig "startas om".
 
W wittsjo skrev:
Trådlösa larm är förkastligt.
Trådad kommunikation för styrning av lampor o sånt funkar för det mesta. KNX funkar alltid, kraschar inte och behöver aldrig "startas om".
såklart är det så men jag bara menade rent generellt hur allt utvecklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.