Jag tror inte att någon kommer se att frisen är 2 cm längre 5 meter bort. Vinkelräta hörn brukar vara enklare att få snygga än oräta. Beror hur pass duktig du är.
 
Tack för snabbt svar arneri68!

Vinkelfelet mellan två väggar tror jag är obetydligt. Listbandet måste ju kapas i 45° (eller halva hörnvinkel för att vara exakt) Då blir det konstigt att gera frisen i en annan vinkel. Och om frisen är olika bred i ett hörn kommer geringen inte träffa mitt i hörnet. Blir inte det konstigt/fult?
 
20tal skrev:
Och om frisen är olika bred i ett hörn kommer geringen inte träffa mitt i hörnet. Blir inte det konstigt/fult?
Det finns några varianter att lägga fris och en är att inte gera hörnen. Givetvis en smaksak.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Min bedömning är att 2cm längdskillnad inte märks.
Det blir alltid viss längdskillnad, inga hörn är helt räta och ingen vägg är perfekt.
 
Frisen kommer bara bli 185mm när jag räknar bort det som försvinner under sockellisten. Där den sneda väggen tar bort 2 cm blir det bara 165 mm kvar. Jag är orolig för att det kommer upplevas så snett som det är. Men ni tycker alltså att det skulle vara värre att såga snett i fiskbensmönstret?
Eftersom frun också tycker som ni får jag väl erkänna mig nedröstad och kapa efter fiskbensmönstret, då!
Tack för att ni tagit er tid att svara!
 
Fantastisk tråd! Tack för bra info. Har ett par frågor kvar.
Valet mellan spån/plyfa.
Jag tänker att med plyfa så kan man spika ist limma. Fördelen antar jag är att det är lättare att spika, man kan riva bort/göra om, slipper ev lim i fogarna som kan ge glipor.
Men! Knarrar inte golvet lättare då än om man limmar ner det?
Alternativet spån (spontat) antar jag har fördelen att golvet blir styvare och jämnare.

Bakgrund:
Vårt golv är ett sammanslaget kök/vardagsrum. Undergolvet är nu ekparkett i ena delen och råspont i andra. Jag har golvspacklat upp de värsta sänkorna.
Vi ska nu lägga Flooré vattengolvvärme (13mm), sen tänkte jag lägga plast o ev papp.
Golvet vu ska lägga är Nordic Floor vit ek fiskben.

Frågor:
Lumppapp eller inte?
Spån eller plyfa?
Spika eller limma?
Hur lpng tid tar läggningen efter allt förarbete är klart? Vi kommer lägga dubbelt listband men ingen fris.
mvh Johan
 
En liten "före-bild"
 
  • Renoveringsrum före ombyggnad med exponerad isolering, ojämnt golv och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M minitusen skrev:
En liten "före-bild"
Hur går det med efterbilden?
 
Strålande film! Snyggt jobbat!

Jag har precis köpt stavar av parkettkontakten och ska lägga om en månad. Jag tänkte höra vilken pistol och vilka mått på dyckert du använde? Och slipade du själv? Var det momentet enkelt/svårt?

Tack på förhand! :)
 
E Ebborg skrev:
Strålande film! Snyggt jobbat!

Jag har precis köpt stavar av parkettkontakten och ska lägga om en månad. Jag tänkte höra vilken pistol och vilka mått på dyckert du använde? Och slipade du själv? Var det momentet enkelt/svårt?

Tack på förhand! :)
Hej, se inlägg #26
https://www.byggahus.se/forum/threads/fiskbensparkett-sa-funkar-det.184087/page-2#post-1456703

Ja, jag slipade själv. Det var inte särskilt svårt, jämfört med läggningen. Men jag hade slipat golv både före och har gjort det efter. Gäller att slipa många gånger snarare än att ta för mycket varje gång, och att vara noga med dammsugning emellan.
 
  • Gilla
Ebborg
  • Laddar…
Tusen tack för svar!
 
Jag läste att du köpte oljan från Tyskland. Är du nöjd med den? Efter inoljningen, så beksrev du "+ tre lager inpolderad (vit pad) som skydd)" Vad menas med det? Hade du någon ytterligare produkt efter oljningen?
Kanslipning (36,60,80,120-papper)

B Bråkis skrev:
Slipning (36,60,80,120-papper) x4 riktningar per papper
[bild]
Kanslipning (36,60,80,120-papper)
[bild]

Sist ett varv med 120-slipnät på polermaskin för att bli av med de sista slipränderna
[bild]

Oljning - med Loba Akzent 100. Såldes inte i Sverige så jag fick själv importera från Tyskland. Mycket bra olja.
[bild]

Inpolering av oljan (brun pad)
[bild]

Resultat efter oljning + tre lager inpolerad (vit pad) hårdvaxolja som skydd

[bild]
[bild]
[bild]

Nu ska bara golvlisterna på plats. Och kanske några möbler.

Fler bilder här:
[länk]

Och film på läggningen:
[media]
 
Hej. Mycket nöjd. Nu efter 7 år med små barn är det dags att olja igen på vissa ställen. Jag tänkte nog ta en stor slip/polermaskin och gå igenom med ett slipnät för att få bort mindre repor och märken.

Ja, tydligen har jag tre lager av någon annan olja som extra skydd. Det hade jag glömt. Kan dock inte säga med säkerhet vilken produkt det var. Jag är inte säker på om jag skulle säga att det är nödvändigt heller.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.