Rickard. Rickard.ag skrev:
Med risk för att jag missat något och detta kommer låta dumt varför inte bara köra på pannor på hela taket?

Betongpannor är faktiskt riktigt prisvärt om man lägger det själv, tegel blir lite dyrare men är fortfarande rätt billigt.

Tänker man bara till lite och sätter spikar på rätt ställen så verkar det inte vara ett jättejobb att eftermontera paneler.
Pannor på hela taket är faktiskt min plan B om det skulle dra iväg för mycket med plåt. Men det beror nog mest på tidsbrist, jag har ju lånat ställning av en målare och han vill väl ha tillbaks den när värmen kommer. Eftersom jag inte lagt något tak förut direkt så vet jag inte hur lång tid det tar. Då tänker jag att det är bra att få en plåtslagare som smäller dit plåt på en dag eller två så jag kan fokusera på skrapa, måla och lägga pannor på andra sidan. Sen är det väl också mest hållbart med plåt, och om panelerna ska sitta i 50 år så är det ju skönt om underlaget också kan göra det. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du prompt vill ha bandplåt på ena sidan tycker jag:
1 Helst plåt på båda sidorna. Svart
2 Om inte bandplåt så tegelliknande plåt

Helst inte trapetsplåt då det inte är snyggt, men bättre än inget.

Hellre riktigt tegel än betongtegel, oavsett färgproblem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Varför inte en klassisk pannplåt? Den är ju inte allt för dyr, och till skillnad från trapetsplåt snygg och tidstypisk, och tillskillnad från bandslagen plåt enkel att lägga själv.
 
Åsa Lund
Fattar inte att fäste för solceller ska vara så himla dyra på papptak?
Kan du inte sätta såna i samband med att du lägger taket Rött trätorp med shingeltak, omgivet av grönska och svensk flagga, utan solcellspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
själv?
Vi har Shingel på torpet och är jättenöjda. Se foto.

Plåt som ser ut som tegel gillar jag inte alls. Nåt billigt som ska likna nåt dyrt är ingen höjdare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rickard.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fattar inte att fäste för solceller ska vara så himla dyra på papptak?
Plattorna monteras fördelaktig före taket men eftersom det såvitt jag vet inte finns enkoma fästen så används samma plattor som taksäkerhet. Kombinationen av testad säkerhet och tätt i extremt låga lutningar=dyrt.

Plegel kan vara ett lyft på villor som har trp eller liknande men bör inte vara ett val när man har möjligheten att lägga riktiga pannor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag är svag för både tegel och bandade plåttak, men skulle spontant rekommendera att bara köra det ena (plåt då, givet solpanelerna). Att blanda tre sorters tak (plåt med och utan solceller samt tegel) tror jag blir svårt att få snyggt.

Trist om det är så mycket dyrare att köra plåt på hela taket att du känner att du behöver kompromissa.
 
  • Gilla
ayye och 2 till
  • Laddar…
S
Jag röstar på knopp! Mer symmetriskt ser ut som det är halvfärdigt annars tycker jag:)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är svag för både tegel och bandade plåttak, men skulle spontant rekommendera att bara köra det ena (plåt då, givet solpanelerna). Att blanda tre sorters tak (plåt med och utan solceller samt tegel) tror jag blir svårt att få snyggt.

Trist om det är så mycket dyrare att köra plåt på hela taket att du känner att du behöver kompromissa.
Nu har jag fått ytterligare offerter på halvt plåttak och inser att jag nog inte kommer få ihop det ekonomiskt. Det får bli tegel både på fram och baksidan och sedan solpaneler över teglet i framtiden. Det ser ut som om jag kommer att ha en hel del att göra den närmsta månaden alltså, hoppas jag hinner!

Tack för alla goda råd och glada tillrop, jag återkommer givetvis med bilder och uppdateringar och nya dilemman när takläggningen kommer igång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Angående knopp eller inte så röstar jag på en liten stång att hänga diskhandduken på.
 
  • Gilla
emmjo och 10 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Angående knopp eller inte så röstar jag på en liten stång att hänga diskhandduken på.
Blir dock lite besvärligt att komma åt lådorna längre ner..?
 
Åsa Lund
Nja, en gästhandduk vikt på mitten funkar nog. Bra idé med stången!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Goddag kära läsare. Nu har det dragit iväg en hel del sedan min senaste uppdatering och jag har givetvis kommit framåt med ganska stora steg sedan sist.

Den kanske viktigaste uppdateringen är förstås taket som nu är klart och lagt och sketsnyggt. Det blev efter många kval och val ett enkupigt vittinge tegeltak både på fram och baksidan och med det sagt så kommer här berättelsen om en hyfsat intensiv helg:

Jag hade ju som ni kanske minns fått låna en jättebra byggnadsställning av målerifirman som gjorde råspont och pappen och den skulle jag få låna till det blev varmare och de behövde den igen. så med bra koll på väderleksprognosen och ungefärlig tidsåtgångsplanering började jag få på läkten, fick ta hjälp att lägga läkt på framsidan av en snickare och på baksidan gjorde jag det själv med en glad kollega. Pannorna var beställda och jag räknade kallt med att ha ställningen ungefär i tre veckor till och att påsken därför skulle bli perfekt att göra färdigt taket på. Hade dessutom pratat med honom om hur viktigt det var med god framförhållning för mig.

På onsdagen fick jag dock ett SMS där det stod "på måndag hämtar vi ställningen"
På torsdag kvällen kom pannorna

Sedan följde den kanske mest intensiva helgen jag någonsin upplevt ur ett renoveringsperspektiv. Det var ju inte bara taket som skulle läggas utan huset skulle även målas en strykning till.

Hur som helst så lyckades jag få behålla ställningen en dag till och på tisdag morgonen när de började riva ställningen på södersidan så målade jag klart vindskivorna på norrsidan, och då var teglet lagt, skorstenen plåtklädd, ränndalerna skurna, huset målat och takplåtarna på plats... Sömnbrist och dålig kosthållning, valkar på hela kroppen kramp i vaderna och en väldig självförtoende boost var resultatet.

Jag känner kanske att det behöver utvecklas lite. Jag hade ju tidigare haft kontakt med en snickare i byn som skulle hjälpa mig när det var dags för de svårare momenten. Han ställde upp och jag tror han såg det som en spännande utmaning att se om vi skulle lyckas. så på fredagen var han med och mätte vindskivor som behövde flyttas och göras om. jag la tegel från klockan 06 på morgonen och målade lite när jag behövde byta arbetsuppgifter. Lyckligtvis hade snickaren en kompis som också hade tid att hjälpa till så på lördagen dök det upp ytterligare en stark och vansinnigt arbetsvillig man och hjälpte till med att lägga tegel medan jag ägnade mycket tid åt att kapa och borra de pannor som skulle sitta vid nocken.

Lyckligtvis hade denna kompisen ytterligare kompisar som dök upp på söndagen med målarpenslar och glatt humör och under söndagen målades hela huset och stora delar av takteglet kom på plats. På lördagen hade jag lyckats få löfte av plåtslagarna att de kunde komma på måndagen och som tur var hade jag lyckats övertala till mig ytterligare en dag med ställningen så på måndagen dök plåtslagarna upp och klädde in skorstenen och fixade lite med vindskiveplåtar medan vi gjorde färdigt tegel, vindskivor och lite meck med hängrännor som behövde flyttas ut och upp för att vattnet skulle ha en chans att hamna i dem.
Måndagen avslutades omkring klockan 10 när min käre snickare bockade till sista vindskiveplåten uppe vid nock iförd pannlampa och med livet som insats. sedan bar jag ner och städade av ställningen i någon timma till.

Jag återkommer snart med bilder och fler uppdateringar, ber om ursäkt att det dröjt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
NisseHult_473 och 65 till
  • Laddar…
WOW!
Inte nog med att du skriver målande och trevligt (jag har saknat uppdateringar) dessutom måste du ju vara en sällsynt trevlig prick som har fått dina nyfunna vänner att ställa upp så mangrant, och med extra kompisar också!
Bra att du valde taket som du gjorde, Det var så många inlägg när det begav sig om olika beläggningar, förberedelser för solceller etc, att jag lät bli kommentarer men du gjorde i alla fall precis som jag skulle ha föreslagit!
Jag ser verkligen fram emot bilderna,
Bra jobbat!
Hoppas du kunde unna dig en öl eller två efter det grymma arbetet! - fast det orkade du nog inte.......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nu har vi inte sett bilder än men jag gissar att det blir riktigt snyggt. Även om jag själv har svarta solceller på röda betongpannor så undrar jag om det ser nått bra ut.

Du har inte en ekonomibyggnad att sätt den på? Kanske kan lösa en del av dina problem.
 
Jag kör ibland förbi ett hus med röda betongpannor och solceller. De har fällt in solcellerna i taket och fått det riktigt snyggt. Men det är renoverat och utbyggt i en tätt modern design. Det är inte en röd stuga.

(Dock har det sett ut som de haft en vägg med byggplast på utsidan hela vintern, undrar hur det gått. Nu var det någon fasad på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.