Tegel och plåt är ju en kombination som förekommer. Plåt på låglutande delar och tegel på övrigt. Så jag tror inte att det kommer att se så konstigt ut med kombinationen plåt och tegel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Angående att det är olika svårt att få rent fasaden på olika sidor är det inget konstigt alls, det handlar om väder och vind.

Vi bytte panel på baksidan för en massa år sedan, och på framsidan två år senare, målat med Falu Rödfärg. Framsidan fick vi måla om för tre år sedan, men baksidan var fortfarande fin när vi bytte taket i somras. Målade om baksidan då iallafall eftersom vi ändå hade ställning. Bättrade även framsidan lite igen.

Framsidan (som är åt öster) är väldigt utsatt för sydliga vindar, då det är helt öppet på gatan. På baksidan som ligger i väst skyddas det av träd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund
Falu rödfärg är underbar!
Så länge som man håller sig till original fabrikatet så kan man bättra DELAR av fasaden när det behövs. Vi har många gånger målat upp till ovankanten av fönstren och struntat i sista biten under takfoten. Syns inte alls tack vare att det är samma fabrikat. Färgen är dyrare än kopior men tror att det betalar sig i längden när man kan göra såhär.

Funderar på om du kan ha Shingel på taket? Enkelt att lägga själv och billigt.
 
Kopior? Det har i alla tider varit en väldigt massa recept. Men de har lyckats med marknadsföringen. Ett höjt pris resulterade i ökad försäljning för att folk tror att den är bättre.
 
Utan att riktigt förstå hur det kommer se ut så tycker jag det låter som en dålig idé att blanda olika tak, får för mig att det kommer se stolligt ut oavsett om man ser båda sidor samtidigt eller inte. Jag tycker du ska satsa på ett enhetligt tak, dina renoveringar så här långt verkar bli så fina så jag tycker att även taket skall behandlas lika fint som resten.
(Och definitivt en knopp trots att den saknar funktion, ibland får form ta plats när funktionen inte bryr sig)
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
M marka skrev:
Utan att riktigt förstå hur det kommer se ut så tycker jag det låter som en dålig idé att blanda olika tak, får för mig att det kommer se stolligt ut oavsett om man ser båda sidor samtidigt eller inte. Jag tycker du ska satsa på ett enhetligt tak, dina renoveringar så här långt verkar bli så fina så jag tycker att även taket skall behandlas lika fint som resten.
(Och definitivt en knopp trots att den saknar funktion, ibland får form ta plats när funktionen inte bryr sig)
Jo, kanske, det är väl min stora fundering också, men jag tänker att när jag väl får på solpanelerna så kommer taken ändå att se olika ut på de olika sidorna. På ena sidan tegel och på andra sidan svarta rektanglar i form av solpaneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Har du funderat på integrerad lösning för solceller nu när du ändå byter hela taket?

[länk]
Jo jag har tittat på det mesta men dels blir solpannor väldigt dyrt, och dels tänker jag att de är så pass nya och obeprövade att det är bättre att satsa på traditionella paneler. Dessutom är effekten på tunnfilmspaneler en hel del lägre än kiselpaneler... men visst vore ett tesla tak lite ballt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
Varför inte bara ett papptak med solpaneler på? Solpaneler gör att takpappen skyddas från sol och väder och att den håller mycket längre
 
harry73 harry73 skrev:
Varför inte bara ett papptak med solpaneler på? Solpaneler gör att takpappen skyddas från sol och väder och att den håller mycket längre
Jo den tanken har jag också haft, men problemet är att med papptak är infästningen så j-a dyr för solpaneler, hutlösa 400-500kr för en infästningsplatta, och så ska den sättas dit av en takläggare dessutom.

Jag har haft lite spännande idéer om listtäckt papptak där man kan fästa solpanelerna i listerna, men priset för en listtäckning blir faktiskt högre eller ungefär samma som plåt eller tegel. och då är ju pappen inte lika hållbar som t.ex. plåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
Då förstår jag.
Och trapetsplåt? Det kommer i alla fall att täckas av solpaneler, så jag skulle välja det absolut billigaste alternativ. Framförallt med tanke på husets värde och ditt budget.
 
harry73 harry73 skrev:
Då förstår jag.
Och trapetsplåt? Det kommer i alla fall att täckas av solpaneler, så jag skulle välja det absolut billigaste alternativ. Framförallt med tanke på husets värde och ditt budget.
Njäe, där går ändå gränsen, trapetsplåt gör lite ont i ögonen att titta på. Jag tror inte solpanelerna kommer täcka hela taket riktigt, måtten är inte optimala så det kommer att sticka ut en del tak i under och överkant. Men visst ekonomiskt är det väl klokt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
Smelly Smelly skrev:
och jag behöver era råd, er kritik eller era glada tillrop.
Se mina förslag då som glada tillrop för att du försöker använda ditt budget på bästa möjliga sätt. Lägg dig på undergränsen av vad du estetiskt kan leva med, och strunt i andras åsikter om vad som är snyggt eller fult, då blir det bra
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Med risk för att jag missat något och detta kommer låta dumt varför inte bara köra på pannor på hela taket?

Betongpannor är faktiskt riktigt prisvärt om man lägger det själv, tegel blir lite dyrare men är fortfarande rätt billigt.

Tänker man bara till lite och sätter spikar på rätt ställen så verkar det inte vara ett jättejobb att eftermontera paneler.
 
harry73 harry73 skrev:
Se mina förslag då som glada tillrop för att du försöker använda ditt budget på bästa möjliga sätt. Lägg dig på undergränsen av vad du estetiskt kan leva med, och strunt i andras åsikter om vad som är snyggt eller fult, då blir det bra
Det gör jag absolut och jag är tacksam för svar och engagemang. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.