Hej!

Vi bor sedan tre år tillbaka i ett äldre hus på ca 95 kvm. För något år sedan funderade vi på att bygga ut huset och renovera den gamla delen, vilket sprack då vi insåg att vår tomt är för liten för att vi ska få bygglov.

Frågan är nu om vi i stället kan omdisponera husets planlösning så att huset funkar för två vuxna och ett, eventuellt två barn. Huset är i ett och ett halvt plan utan källare. Det finns två sovrum (16 resp 10 kvm) på övervåningen ej vägg i vägg, vi har ingen tvättstuga men det finns möjligheter att bygga ut badrummet ett par kvm till och därmed inrymma tvättpelare där.

Husets stora nackdelar är dels den låga takhöjden (210 cm), dels att allting är eftersatt så det ska till en väldigt stor satsning om man ska ta sig an projektet (renovera fönster, nya ytskikt invändigt, kök & badrum, stambyte etc).

Husets stora fördelar är läget, och att vi älskar det! Min man har renoverat garage och uthusbodar samt lagt nya plattgångar, så vi är redan en bit på väg... Men är det värt besväret om man i framtiden får ett hem som man kanske upplever som trångt? Någon som har erfarenhet av compact living och kan dela med sig av lite tips och råd?

Husets ritningar finns tyvärr bara på papper och är dessutom inaktuella, men om någon är intresserad kan jag försöka knåpa ihop något i Paint... ;)
 
Vad innebär det att läget är bra?
Är det fint eller mycket värt, läget alltså.
Om det är mycket värt bör ni bygga nytt, om det ligger fint, men inte dyrt, bör ni kolla byggkostnad jämfört med värde när det är färdigt.
Att bygga 95 kvadrat i bottenyta med egen arbetsinsats bör kunna gå för 8-900´, lite på en höft.
Hoppas detta kan bidra till ett beslut i endera riktningen, men att renovera ett hus där mycket behöver göras, samt att takhöjden är låg verkar inte smart, men säkert charmigt.
mvh
greenbay
 
Det är alltid svårt att bo i ett hus medan man renoverar det. Att renovera ett hus på egen hand tar längre tid än med hjälp av proffs.

Hus av äldre datum är mycket kostbara att rusta upp, eftersom måtten inte alls stämmer med dagens standard. Är huset dessutom litet och trångt blir uppgiften ännu värre. Man måste i förväg planera projektet in i minsta detalj för att jobbet ska passera någorlunda smärtfritt.

Tar ni in proffs till alla delar kommer det att kosta 1,5 Mkr. Minst! I gengäld slipper ni bo i extrabostad längre tid än kanske fyra till fem månader. Bygger ni på egen hand kan det bli "hur billigt som helst". Men då bor ni mitt i bråten i åratal...

Problemet med entreprenad i antika hus är att ingen byggare åtar sig sådant jobb mot fast pris. Ni ikläder er alltså en stor risk, ifall ni måste anlita någon ny bekantskap. Jag brukar skämtsamt tipsa andra som bygger att först anlita någon att bygga carport eller något annat "billigt". Går det bra får vederbörande jobbet att bygga också själva huset...

;)

 
Har varit i ett engelskt litet hus där man hade tvättmaskin i köket. Är det realistiskt att ha det så i erat litet hus så slipper ni ombyggnad av badrum ;). Torktumlare kan man leva utan om det inte finns plats för den ... och tvätten hängs på tork i fex badrummet ( se hos Bauhaus deras utfällbar väggmonterat torkställning (som "dragspel" med pinnar). Den heter Ruck-Zuck ( eller liknande på tyska) och är mycket praktisk i trånga utrymmen, finns i 60,80,100,120cm bred. Har själv köpt en sån och fattar inte hur jag kunde klara mej så länge utan den ;).
No ja, 95m2 är inte mycket ( jämfört med dagens standardhus) och det kan bli svårt att moblera med moderna möbler som är anpassade till stora boytor. Det är nästan lättare att möblera med 50-tals möbler som var avsedda för små boningar. Köp inga svulstiga soffor och håll dej till ljusa färger så känns det luftigare.
Gamla planlösningar brukar vara väl genomtänkta när det gäller att utnytja utrymmen och känns inte så trånga så länge man för plats med det man behöver :)
lycka till!
gaia
 
Mitt föräldrahem var ca 96 kvm boyta och där fick man in 3 rum och kök plus tvättstuga och ett litet förråd. Detta var en enplanare iofs.

Nu vet jag ju ingenting om era förutsättningar mer än att du säger att ni inte får bygga ut särskillt mycket. Frågan då blir ju exakt hur stor byggyta ni får ha och om ni får gå upp till två hela våningar
 
Många bra synpunkter, tackar för det! Läget är väl "dyrt" med tanke på att de lite större husen i området gått till väldigt höga priser. Det ligger bara några hundra meter från en skola, och det är ca 15 minuters promenad både till centrum, tågstationen och ett friluftsområde vid en sjö. Då huset kostade 690 000 kr känns det lite väl spendersamt att riva och bygga nytt, då väljer vi nog i så fall hellre att renovera "det allra nödvändigaste" och se oss om efter något annat.

När jag kollade upp om det skulle gå att genomföra en eventuell utbyggnad visade det sig att tomtens byggytor redan nu överskrider gränsen för hur många kvm som får bebyggas, så vi får antagligen knappt sätta upp en kompost i dagsläget ;)

Om vi ska få plats med att hänga tvätt i badrummet är vi tyvärr tvugna att bygga ut, det är idag knappt 4 kvm stort och det går knappt att vända sig om där inne :D Ju mer jag räknar på det hela, desto omöjligare känns det. Men jag har fått några goda råd på vägen nu i alla fall... Vi får fundera lite till!
 
Är ni fästa vid huset som sådan? Eller är det bara läget som lockar?

Ifall ni inte väjer för rivning annat än av ekonomiska skäl tycker jag ni ska iallafall räkna på saken. Börja med att ta reda på hur stor boyta tillåter detaljplanen maximalt. Även om ni inte kan bygga större än dagens 95 kvm kommer det knappast att bli dyrare att riva och bygga nytt. På köpet får ni optimal planlösning och snabbare genomförande.

En duktig arkitekt kan utan vidare plocka fram en trevlig planlösning på 95 kvm för två vuxna och två barn. Det är inget självändamål att bygga stort. Compact living kommer i det långa loppet absolut att löna sig!




 
Frågan är ju som sagt om det är 95 boyta som är max eller 95 byggyta eller vad max byggyta är. Ska man riva och bygga nytt så rymms det ju mycket i en 1.5 planare med källare
 
och ännu mer i en tvåplanare med källare ;-)

Skämt å sido, vi bor i ett enplanshus med källare på 95+95 kvm och tycker det är litet, så jag har full förståelse för om ni tycker det är trångt. 690 000 känns dock inte som så högt pris för en "färdig" tomt med bra läge. Inkopplingarna är ju redan gjorda! Å andra sidan kanske prisläget i er ort är sådant att ni kan få tag i ett hus som passar er till lägre kostnad än nybyggnadspriset, då är det ju onödigt att bygga nytt.
 
Att bo och renovera samtidigt går för vår del (än så länge!) väldigt smärtfritt. Vi har tagit ett rum i taget sedan juni. Det som är klart är 3 sovrum, vardagsrum, dusch och vindsförråd. Vi håller på med hall och barnens vardagsrum (de hänger "ihop"). Sen är det kök, bad, tvättstuga och vårt sovrum kvar.

För oss fungerar det kanon att bo i "röran". Vi lägger ner en timme var om dagen och en dag på helgen till renovering. Det ger resultat! Vi är nybörjare men har gjort allt själva hitills. Det gäller att inte få panik och stressa. Och framförallt köpa ordentliga verktyg ;)

Barnen (tjejer på 3 och 6 år) älskar att "hjälpa till". Det ger merarbete men är helt klart värt att slippa dåligt samvete för deras del. De målar tex väggar med roller hur bra som helst.
 
När jag använder ordet "renovera" menar jag inte "byta tapeter"...

;)

För övrigt menar jag att för en duktig arkitekt räcker 95 kvm brutto mycket väl till en bostad för fyra personer.
 
Hej!

Jag är uppväxt på 100 m2 ungefär och det var inga probelm.
Men kombinationen 95 m2 och den låga takhöjden skulle få mig att backa.

/pinebar
 
Billy_baver: Jag tror nog att renovera betyder mer än "byta tapeter" för de allra flesta!
 
Det tror jag med men jag är ju uppvuxen med uttrycket "-finjusteringsverktyget hammaren"
 
Jag inser att AnnaKanin blev kränkt av mitt yttrande. Även om detta inte var min avsikt ber jag om ursäkt.

Min avsikt var att varna någon att tro det är lätt att bo kvar i ett hus under rot-renovering. När vatten och elström stängs av är det inte alltid lika roligt som hemma hos Martin Timell...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.