Hej

Efter några år har skärmtaket över vårt uterum börjat läcka in. Läckan är lokaliserad till den plåt som ska täta mot husfasaden där den bitvis nu har börjat läcka igenom.

Plåtslagaren som har gjort jobbet har skruvat fast plåten mot fasaden och haft någon form av transparent tätningsmassa där emellan, plåten har således inte monterats bakom fasadpanelen vilket hade varit det optimala.

Jag tänkte ta loss plåtarna, göra rent och sedan lägga ny tätningsmassa för att sedan skruva tillbaks plåtarna. Nu är frågan vilken tätningsmassa som är bäst lämpad för ändamålet?

Massans tätningsförmåga är det primära, sedan får den gärna vara övermålningsbar också, vad är ert förslag på en riktigt bra tätningsmassa mellan plåten och fasaden?

Bifogar en bild som visar vart vattnet tränger igenom.

Husfasad med grå panel och fönster ovanför ett skärmtak där plåt möter fasad och risk för läckage finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkelbild på en grå husfasad och skärmtak med en pil som pekar på tätningsplåten där vattnet läcker in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Du borde ju ha 10 års garanti på jobbet, så då kan de väl komma och fixa det. Tyvärr kommer de väl inte göra om och göra rätt utan de kletat väl på mer fog bara.

Men mest rätt hade ju så klart vart att få in det under fasaden eller i ett spår i fasaden.
 
10 år kan man väl diskutera men du har rätt i sak, det borde gå att få det åtgärdat genom hantverkaren, det tycker jag också.

Tänkte dock försöka ha en egen plan kring hur jag ska åtgärda det om det skulle gå trögt och bökigt i kontakten med hantverkaren.

Att fräsa ett spår i panelen plus tätningsmassa är väl det mest optimala. Själv tror jag att det räcker med en bra och ändamålsenlig tätningsmassa.

Fick ett förslag på denna fog av en på forumet
https://www.essve.se/essvese/sv/pro...ätning/fog-och-tätning/byggfog/byggfog-tak-46

Verkar vara ändamålsenlig. Någon som har erfarenhet av essves fogar, är dom lika bra och proffsiga som deras skruvar?
 
M Marcussjogren skrev:
Du borde ju ha 10 års garanti på jobbet, så då kan de väl komma och fixa det. Tyvärr kommer de väl inte göra om och göra rätt utan de kletat väl på mer fog bara.

Men mest rätt hade ju så klart vart att få in det under fasaden eller i ett spår i fasaden.
Extremt sällsynt med 10 års garanti, finns 10 års ansvarstid men då ska det både vara väsentligt fel och vårdslöst.
 
Det där går inte. Vi har en gavel på ett hus med liknande konstruktion till en utbyggnad och det är helt omöjligt att få tätt utan att du har plåten innanför panelen.

Är det riktigt skitväder kan det faktiskt komma in vatten bakom panelen och då hjälper inte heller ett spår. Jag har testat det mesta....
 
Där ser man, då är frågan vilken tätningsmassa som ändå är bäst? Det har ju hållt tätt i 2 år trots riktigt busväder.

Nu är ju uterummet fukttåligt men ändå trist att det droppar vid framför allt slagregn.
 
Rickard.
En asfalt/bitumen baserad fog som fördelaktigt målas över med fasadfärg håller riktigt bra. Problemet är väl att det är tätat med silikon nu och inget vill fästa på det.
 
M
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Extremt sällsynt med 10 års garanti, finns 10 års ansvarstid men då ska det både vara väsentligt fel och vårdslöst.
Det var fel av mig att kalla det garanti, det är reklamationsrätt som man har i tio år på mark eller byggnader.

https://lagen.nu/1985:716#P17S1
 
Den primära frågan är ju egentligen hur mycket bakom som är skadat. Har det legat och tryckt ett år eller två för att sedan börjat läcka så är det nog ett större projekt än att bara lägga ny fog. Inte många rätt på den lösningen som sitter nu,. Jag skulle gå tillväga på följande sätt.
Kontakta firman som gjort det och säg som det är och skicka bilder om dom inte vill komma dit och titta. För om du börjar justera plåtarna själv så har du gjort det enkelt för firman som utfört arbetet . Dom gäller inga garantier från dom.
Om inte det funkar så prova hemförsäkringen.

Lägga ny fog med befintliga plåten är bara en högst tillfällig lösning. Det måste spåras i trät bakom och sedan läggas in en plåt in i spåret för att undvika läckage fortsättningsvis , eller göra en ankantning i plåten så den ligger och trycker mot trät för att sedan fogas
Lycka till
 
Rickard.
Är det bara jag som tycker det ser ut som att det är lagt ett snitt i panelen och plåten är bockad för att gå in i det snittet?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Den primära frågan är ju egentligen hur mycket bakom som är skadat. Har det legat och tryckt ett år eller två för att sedan börjat läcka så är det nog ett större projekt än att bara lägga ny fog. Inte många rätt på den lösningen som sitter nu,. Jag skulle gå tillväga på följande sätt.
Kontakta firman som gjort det och säg som det är och skicka bilder om dom inte vill komma dit och titta. För om du börjar justera plåtarna själv så har du gjort det enkelt för firman som utfört arbetet . Dom gäller inga garantier från dom.
Om inte det funkar så prova hemförsäkringen.

Lägga ny fog med befintliga plåten är bara en högst tillfällig lösning. Det måste spåras i trät bakom och sedan läggas in en plåt in i spåret för att undvika läckage fortsättningsvis , eller göra en ankantning i plåten så den ligger och trycker mot trät för att sedan fogas
Lycka till

Tack för ditt inlägg, alltid skönt att höra en yrkesmans åsikt i frågan.

Vad syftar du på när du säger att man måste se hur mycket som är skadat bakom plåten? Vilka ev skador tänker du på? Om du tänker att panelen tagit skada av fukt som tagit sig igenom så har det läckt igenom så har ju det vattnet fortsatt ner längs panelen och landat på dropplåten i uterummet, enligt denna bild.

Bild av en fasad med vatten som rinner bakom panelen och droppar ner på en metallplåt och träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läckan har pågått i ca 1 mån vid slagregn, dock ej vid regn utan blåst??


Plåten ligger inte i något infräst spår i panelen men den är bockad mot panelen enligt denna bild, om det är det som menas med ankantning.

Skiss av en väggsektion med panel och bockad plåt som illustrerar vattens läckväg.
 
optimum
Taket ser ut som ett Halle kanalplasttak. Enligt deras instruktioner ska det göra så här vid vägganslutning
Slagregnet kan även leta sig upp från taket och under plåten.

Illustration av vägganslutning med Halle Isolux skiva, plåtslag och alu-butylband vid takinstallation.
 
Jag skulle inte spåra i panelen det kan göra mycket mer skada än nytta.
 
optimum optimum skrev:
Taket ser ut som ett Halle kanalplasttak. Enligt deras instruktioner ska det göra så här vid vägganslutning
Slagregnet kan även leta sig upp från taket och under plåten.

[bild]
Tack för förklaringen. Slagregnet har ännu inte tagit sig in den vägen trots att silikontätningen släppt från kanalplasten. Ser att instruktionen anger aluminium butylband mellan över skarven plåt/kanalplast. Får tejpa en sådan remsa om jag får problem i framtiden i den skarven.
 
T twoody skrev:
Jag skulle inte spåra i panelen det kan göra mycket mer skada än nytta.
Ok, vill du förklara hur? Att regnet ska hitta in i det frästa spåret och där inne orsaka röta i panelen då den inte torkar ut?

Jag har nu varit i kontakt med snickarfirman som gjort jobbet, de ska komma ut imorgon och titta på det. Återkommer med hur processen med dom går.

Snickarfirman hade helentreprenad på jobbet och snickrade stommen och lade kanalplasten, sedan har en plåtfirma som de anlitat gjort själva plåtarna och monterat dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.