Jag trodde att man vid nybygge var tvungen att ha: sovrum,kök, tvättmöjligheter på ett plan som var handikapptillgänglig. Men här fanns inget sovrum på entréplan?

Hursomhelst fint hus och härliga människor.
 
J Joakim Alpsten skrev:
Jag trodde att man vid nybygge var tvungen att ha: sovrum,kök, tvättmöjligheter på ett plan som var handikapptillgänglig. Men här fanns inget sovrum på entréplan?

Hursomhelst fint hus och härliga människor.
Jo, men gick inte hissen ända upp?
 
  • Haha
Kjell_G
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, men gick inte hissen ända upp?
Nix, den gick bara till första plan.
 
  • Haha
Kjell_G
  • Laddar…
J Joakim Alpsten skrev:
Nix, den gick bara till första plan.
Aj då...
 
J Joakim Alpsten skrev:
Jag trodde att man vid nybygge var tvungen att ha: sovrum,kök, tvättmöjligheter på ett plan som var handikapptillgänglig. Men här fanns inget sovrum på entréplan?

Hursomhelst fint hus och härliga människor.
Tänkte också på det. Men det går kanske att dela av vardagsrummet med ett sovrum? I vårt hus - byggt 2015 - finns inte heller något sovrum på bottenvåningen, men det finns en alternativ ritning där man har delat av allrumet och gjort ett sovrum.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tänkte också på det. Men det går kanske att dela av vardagsrummet med ett sovrum? I vårt hus - byggt 2015 - finns inte heller något sovrum på bottenvåningen, men det finns en alternativ ritning där man har delat av allrumet och gjort ett sovrum.
Så kan det förstås vara, jag är inte påläst nog. Men en vän var tvungen att montera en ramp eller hiss för 2 trappsteg han byggde i hallen. Det var en höjdskillnad på ~2-3dm. Kändes sjukt oflexibelt. Att kommunen går med på att bygga en vägg låter med det i bakhuvudet svårt.
 
Fint hus men sommarkåken va trevligare.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T
Det räcker att man kan visa att man med enkla medel kan fixa ett sovrum, tex smälla upp en vinkelvägg i ena hörnet av vardagsrummet så är det klart.
Ritning av en lägenhetsplan med markerad förslag på en vinkelvägg i rött för att dela av ett sovrum från vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: 2a på bollen :cool:
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Det räcker att man kan visa att man med enkla medel kan fixa ett sovrum, tex smälla upp en vinkelvägg i ena hörnet av vardagsrummet så är det klart.
[bild]
Va bra! Då var det som en annan skrev ovanför! Tack för svaret!
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jätte fint hus väldigt fint inomhus
Stort minus på tomten.
Synd att programmet inte visar något för en bygg intresserad.
Badet 2000 liter vatten hur värmer man upp det
Kanske blir ett vanligt bad i framtiden då dom förstår att det badet måste vara omöjligt att ha.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är nog lika lyrisk som Gert!

Visst, tråkig tom (förutom berget), men man får väl ta vad man får.....

Kul att man fick se mer av insidan på kåken den här gången ... Tyckte räcket mot hålet till nedervåningen var lite lågt för att ha ett lekrum i, men det kanske bara är jag som är fånig?
Ang tomten så funderade vi många gånger på det. Men det positiva övervägde så starkt det negativa och närheten till stan är nog det vi uppskattar mest. Kommuniktionerna är kanon, perfekt för oss som jobbar i stan och slipper bli bilburen, spårvagnen tar 8 minuter in till Linnéstaden. Också cykelavstånd till havet kändes väldigt rätt.

Gällande räcket så är det helt enligt bbr, men vi kommer att ha ett nät där just av den anledningen att det känns säkrare. Antingen över hela hålet och ha lite kuddar och liknande där eller bara på höjden :)

För att kommentera badet så har vi en extra stor varmvattentank. Vi har bland annat en vattenmantlad kamin som man med fördel kan tända innan man fyller. Vi har också förberett badet så att det kan vara vattenfyllt hela tiden, dock behöver vi i så fall ordna med ett värmeskydd. Det får bli en senare fundering.
 
  • Gilla
TCG och 22 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Det räcker att man kan visa att man med enkla medel kan fixa ett sovrum, tex smälla upp en vinkelvägg i ena hörnet av vardagsrummet så är det klart.
[bild]
Edit: 2a på bollen :cool:
Exakt så ;)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Funderade också på hissen, det var enda bristen att man inte integrerade den direkti huset och lät den på via alla plan
 
  • Gilla
JohanU
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Trevligt med kunniga och engagerade ägare. Bra att de byggde på berget. Lite synd att inte kök och vardagsrum kom högst upp. Mer ljus och utsikt hade passat bättre för dessa rum. Kul att de använde sig av unga och kreativa arkitekter.

Lite opersonlig inredning men blir nog bättre när de flyttat in.
Av tillgänglighetsskäl var det inget alternativ att sätta kök och vardagsrum på våning två. Dock upplever jag våning ett som lite ljusare än vad man kunde se. Tanken var också hela tiden att ha en matplats med högt i tak.

Jag stylade på morgonen innan de kom och vi har inte flyttat in än så blir nog lite mer ombonat när vi väl flyttar in :)
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Av tillgänglighetsskäl var det inget alternativ att sätta kök och vardagsrum på våning två. Dock upplever jag våning ett som lite ljusare än vad man kunde se. Tanken var också hela tiden att ha en matplats med högt i tak.

Jag stylade på morgonen innan de kom och vi har inte flyttat in än så blir nog lite mer ombonat när vi väl flyttar in :)
Kul att du är här! Imponerande planering, genomförande och resultat!
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Häftigt bygge och bra att ni inte slarvade bort den underhållsfria fasaden ;) antar att det annars hade varit billigare att bygga med konventionell trästomme i vägg?

Nåt jag tror skulle vara jättesnyggt på fasaden är att hänga spaljé från taket och låta vildvin eller murgröna klättra upp mellan fönstren. Eldigt rött vildvin om hösten skulle vara snyggt mot det svarta...
Ang prisskillnad så tror jag inte att det skulle vara så mycket billigare. Det är betydligt mer tidskrävande (och dessutom betydligt mer fuktkänsligt) att bygga i lösvirke. Men svårt att säga!

Vi har planerat att ha någon form av vajrar med murgröna på delar av fasaden. Vi har murgrönan redan på baksidan men har lagt det pt sidan lite och prioriterar annat just nu. Men det kommer nog!
 
  • Gilla
raggartejpen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.