Nu vet jag inte om jag lägger frågan i rätt forumdel men provar här. Vi köpte ett ödehus för ett antal år sedan, reparerar det allteftersom och har medvetet gjort valet att vara utan försäkring, främst för att huset ligger i glesbygd och värdet är lågt .
Nu har emellertid elbolaget skickat ut strömspikar på nätet och många har fått elektroniska saker som värmepumpar, apple-tv, etc förstörda. I vårt hus har Ontech-grejerna slutat svara efter den här händelsen. Elbolaget har i kommentarer i radio och tidningar sagt att man ska kontakta sitt försäkringsbolag. Det kan ju vara så att elbolaget ersätter självrisken men det vet jag egentligen inget om. Den korta frågan är om man är tvungen att ha sitt hus försäkrat för att få ersättning?
 
Mikael_L
Nej, du ska inte behöva någon försäkring.
Du har åsamkats en skada genom en annan parts försummelse, så du har rätt till skadestånd.
Så är det rent juridiskt, sen kan ju vägen dit bli krånglig om man har en "svår" motpart.

Rädda undan materialet som visar att elbolaget är medvetna om sitt eget fel och att de verkar ta på sig ansvaret.
Då har du säkrat bevis i själva ansvarsfrågan, och resten bör bara vara att komma överens om skälig ersättning.
 
  • Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
Jag har i alla fall anmält till elbolaget och de skulle skicka en reklamationsblankett. Kraftverksdamm med öppna spillvägsluckor och lågt vattenstånd som kan kopplas till ett strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en nyhetsartikel om strömavbrott orsakade av produktionsproblem i ett kraftverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lopec
K Kurtivan skrev:
främst för att huset ligger i glesbygd och värdet är lågt .
Även om värdet på huset är lågt, verkar ni ju ha lite dyrbart lösöre, vore inte det värt en försäkring? Rent hypotetiskt.
 
Tänk på att hemförsäkring även täcker ex ansvar och om något rasar över huset eller om era träd skadar andra hus/fordon. Även reseskydd och allrisk kan vara något att fundera på.
 
lopec lopec skrev:
Även om värdet på huset är lågt, verkar ni ju ha lite dyrbart lösöre, vore inte det värt en försäkring? Rent hypotetiskt.
Nja, jag tycker inte att jag kunnat räkna hem försäkringen och dessutom så har jag inte den bästa erfarenheten av försäkringsbolag, så det är som tidigare skrivits ett medvetet val att avstå.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att det är elbolagets försäkringsbolag som ska ta kostnaderna, inte kunderna.
 
  • Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det iofs för redan för sent, men i framtiden kan TS komplettera sin hemförsäkring med s.k. bortaskydd (Max 80000kr). Vi har lösöret i sommarstugan skyddat på det sättet. Och separat fullvärdesförsäkring på byggnaderna.
 

Bästa svaret

C
Att du har eller inte har försäkring undandrager inte en ev. skadevållare från ansvar/skyldighet att ersätta en skada som denne vållat. Försäkringen är ju frivillig och dessutom är det ingen som kan tvinga dig att utnyttja den... Vill du inte använda din försäkring för att få en skada ersatt är det upp till dig själv,det står dig fullkomligt fritt att rikta ersättningsanspråk mot en skadevållare...oavsett om du har försäkring eller inte.....Om det av avtalet mellan dig o elleverantören/nätägaren framgår att de friskriver sig från ansvar för allt annat än självrisken på din försäkring KAN det hela komma i ett annat läge.....
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C
F fusion skrev:
Nu är det iofs för redan för sent, men i framtiden kan TS komplettera sin hemförsäkring med s.k. bortaskydd (Max 80000kr). Vi har lösöret i sommarstugan skyddat på det sättet. Och separat fullvärdesförsäkring på byggnaderna.
Har du lusläst försäkringsvillkoret så att det du försäkrat för 80.000:- inte enbart gäller för egendom som förvaras på annan plats som inte disponeras av försäkringstagaren,d.v.s. du?
 
C carra skrev:
Har du lusläst försäkringsvillkoret så att det du försäkrat för 80.000:- inte enbart gäller för egendom som förvaras på annan plats som inte disponeras av försäkringstagaren,d.v.s. du?

Citat från Folksam

"Exempel kan vara saker du förvarar i ditt fritidshus, har med dig utanför bostaden eller om du som bor i lägenhet som har förrådsförvaring i källare eller på vinden."
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Ja, så har jag fått en blankett för skadeanmälan från elbolaget. Det som skadats är en Ontech GSM 9030 som kostade ca 1500 - 1600 när jag köpte den för några år sedan. När jag kollar nu på Prisjakt finns det en nyare variant som kostar som billigast 1399.
Jag har inget kvitto sparat på inköpet och det står att man ska bifoga kvittokopior, värderingsintyg eller andra handlingar när man kräver ersättning, som de tillämpar åldersavdrag på... Hur gör jag nu? Begär ersättning med en låg summa just med anledning av att jag inte kan styrka innehavet med kvitto? Ja, jag vet att det är småpengar, men samtidigt så har man förstört en pryl för mig som det kostar mig en slant att köpa igen, så jag vill nog ha en liten ersättning ändå.
 
Mikael_L
Ta en bild på den och bifoga, och så provar du att yrka 1400:- "För en ersättningsprodukt med samma funktion".

Börjar de jiddra något om åldersavdrag säg bara att du är helt OK med att de letar fram en begagnad likadan som den dom förstört och skickar dig. Du är inte ute efter att få något nyare eller modernare, utan vill endast ha tillbaka samma funktion utan kostnad för dig.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Ta också gärna en bild på det tänkta inköpet med prislapp.
 
Är man med i facket så har man ju oftast en försäkring genom dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.