Naturliv Naturliv skrev:
Så har vi fortsatt med takrenoveringen på bussen. Vi har påbörjat nedmonteringen av det gamla taket och det nya kan skymtas inifrån. En blandning av virke med kvalité från 1950-talet och nyare med sämre kvalité. Ek, furu, metallrör och diverse elkablar fick rivas ned. Det är fantastiskt att det har hållit så här länge.

[bild]
[bild]
[bild]
Intressant, vad ska det bli av detta projekt?:D
 
R
P-plats P-plats skrev:
Står och funderar över varför jag inte tänkte på att köket skulle flyttas när jag gjorde stambyte...
Nu måste jag dra om avloppet till köket!

[bild]
Är det inte värre problem du har så var nöjd med vad livet ger och ta en kopp kaffe till.
 
T Tobias Knutsson skrev:
Det blev en extra hylla i tvättstugan idag :)
4m bänk räcker inte? ;)
Vi har exakt 0m..om vi inte får räkna tvättmaskinen.
"Snart" ska tvättstugan renoveras :rolleyes:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
4m bänk räcker inte? ;)
Vi har exakt 0m..om vi inte får räkna tvättmaskinen.
"Snart" ska tvättstugan renoveras :rolleyes:
Min 450 maskin är toppmatad så jag har det nog värst :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Är det inte värre problem du har så var nöjd med vad livet ger och ta en kopp kaffe till.
Det är så skönt att ha kontroll på bygget då alla stora jobb är gjorda och jag ser inga större risker för problem.
Skulle nog inte behöva flytta avloppet heller men det ger en tillfredsställelse att få det bra här hemma.
Sen är det också skönt att kunna välja när man ska jobba eller bara njuta av en kopp...

Inomhusvy med en kopp framför TV:n som visar Vasaloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
4m bänk ? :thinking:
vi har bara 3,35 bänk + hyllan som är 63cm :crysmile:
Men visst är det skönt med lite vettig arbetsyta när sambon inte sköter sig :sweat:

Jag tvättar och viker allt medans hon ska lägga in sina och barnens kläder vilket sällan/aldrig händer... :crysmile:

FredrikR FredrikR skrev:
4m bänk räcker inte? ;)
Vi har exakt 0m..om vi inte får räkna tvättmaskinen.
"Snart" ska tvättstugan renoveras :rolleyes:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte ett skit..... Men chefen målar! :rofl:
Jag upplever just nu kontrollförlust deluxe!!!
Det ska tydligen vara bra för mig.(y);)
Person i blå t-shirt målar en vägg medan någons ben i förgrunden syns, avslappnad atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
4m bänk ? :thinking:
vi har bara 3,35 bänk + hyllan som är 63cm :crysmile:
Men visst är det skönt med lite vettig arbetsyta när sambon inte sköter sig :sweat:

Jag tvättar och viker allt medans hon ska lägga in sina och barnens kläder vilket sällan/aldrig händer... :crysmile:
Ja absolut, jag föreslog att vi köra igång med tvättstugan rätt snart efter inflytt men då var det ingen brådska..
Nu 11år senare har det kommit in en duschkabin sedan badrumsrenoveringen och den tvättmaskin som vi köpte 08-09 är utbytt mot en ny men i övrigt så.. :oops:
 
P Pappa1986 skrev:
Intressant, vad ska det bli av detta projekt?:D
Vi får väl se när vi är klara. Tanken är i alla fall att skapa ett utrymme för skapande i textil med symaskin, tyg och allt sådant. Plats för umgänge i "salongen" när det blåser för mycket utomhus och förvaring av allehanda ting. Takhöjden blir högre och förhoppningsvis blir det ljusare.

Så länge ratten och förarutrymmet är kvar, liksom däcken, så kan vi säkert kalla den för buss. Men den kommer aldrig att köra mer, i alla fall kommer inte det nya taket bli godkänt vid en besiktning.

Gamla bussens ratt och förarutrymme med instrumentpanel och vindruta med kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Så länge ratten och förarutrymmet är kvar, liksom däcken, så kan vi säkert kalla den för buss.
Ni kan förstås kalla det en buss om ni vill, men är det i detaljplanerat område kommer ni med största sannolikhet behöva bygglov för den.
 
Lite av helgens jobb.

Nerhuggna grenar från körsbärsträd bredvid en upphöjd odlingsbädd i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lördagen ägnades åt att ta ner en stam på körsbärsträdet som ändå hade kommit ner snart.
Träramar med nät står lutade mot en röd stuga vid sidan av en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så blev det lite merarbete då en gren var lite längre än väntat.
En liten gjutjärnskamin med en öppnad burk korv på ovansidan, intill en röd tegelmur och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provade även att laga mat i snickarverkstaden.
Trästycken med utborrade fyrkantiga hål på snickarbänk med verktyg och ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söndagens jobb blev att förlänga och höja trappräcket i övre hallen. Här borras fyrkantiga hål.
Provmontering av ett vitt trappräcke med fyrkantiga baluster i en snickarverkstad, med verktyg och arbetsbänkar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provmontering i verkstaden
Nybyggt trätrappräcke i övre hallen, halvfärdigt med verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provmontering på plats
Renoverad övre hall med delvis nytt trappräcke i provmontering, trägolv och väggdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tog byfikenheten över. Före.
Interiörbild av en hall med nytt trätrappräcke, ljusa trägolv och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter. Resultatet kändes bra.
Nytt trappräcke i trä med fyrkantiga pelare i en övre hall med trägolv, gardinbeklädd fönster, konst och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här kommer bli bra.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ni kan förstås kalla det en buss om ni vill, men är det i detaljplanerat område kommer ni med största sannolikhet behöva bygglov för den.
Jag antar det, men som tur är håller jag till utanför detaljplanerat område och det finns ingen granne som kan störa sig på ett ovanligt utseende på en buss. Dessutom är bussen fortfarande registrerad som lastbil, om det nu behövs överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Börjat med den lilla hallen nu när elektrikern äntligen dök upp
 
  • Renoveringsarbete i hall med osammanhängande gipsskivor och öppna el-uttag i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Inte idag, men kopplingsuret till ytterbelysningen behövde ett nytt batteri. Det var nog inte meningen att det skulle bytas, men med lite uppfinningsrikedom och en lödpenna går det att lösa det mesta!
Nedmonterat kopplingsur med utbytt batteri, lödpenna i bakgrunden och avskruvade delar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett elektroniskt kopplingsurkort med ett nytt batteri lött på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kopplingsur för ytterbelysning med öppnat batterifack och synliga lödkontakter, indikerande ett byte av batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte idag, men kopplingsuret till ytterbelysningen behövde ett nytt batteri. Det var nog inte meningen att det skulle bytas, men med lite uppfinningsrikedom och en lödpenna går det att lösa det mesta!
[bild] [bild] [bild]
Jag tror snarare att du är bortskämd med alldeles för många produkter där det är för lätt att byta batteri. :):)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.