Hej! Nu har det kommit ut ett hus i mina trakter jag vill bo i och även längs med sjön som jag hoppats på länge.

Lite kort fakta, är ett hus bygg 1951. 128kvm boarea och 72 biarea. källare under hela huset sen entre plan och ovanvåning med snedtak. 1500kvm tomt utan direkt grannar.
Samma ägare tills nu vilket är ett dödsbo. Varit eftersatt många år då paret har varit gammalt och senare har mannen i huset dött och den äldre damen bott kvar så det är i renoverings behov, men det är dock beboligt om man ej har så hög standard.

Inget är bytt eller renoverat sen 51 förutom nya takpannor och takpapp för 20 år sen.

Idag drivs huset av oljepanna, vilket kommer bytas ut mot jordvärme omgående.
Där är lite små fix som måla om fasaden,putsen på sockeln har delvis släppt, renovera fönster 2 glas eller byta ut, rensahängrännor och eventuellt tvätta eller byta takpannor.

Men där är några punkter som är mer allvarliga som kommer behöva åtgärdas.
* brädorna på expansions kärlet på vinden tyder på läckage. tänkt att byta till trycksatt system.
*Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket på vinden, Vad gör man åt detta?kostnad?
*Elen och elcentralen saknar uppmärkning även gamla kablar och kontakter som e slitna. Får man dra om all el eller vad är eran erfarenhet?
*Vatten och avloppsledningar är angripna av rost(framförallt i källaren) en del droppar. här får man ju byta det dåliga eller åker man på att byta allt i huset?
*Fuktgenomslag på väggar i källaren, källaren behöver med andra ord fuktskyddas och ny dränering samt isodrän tlx.
* Markant doft från avloppen i källaren. Någon med erfarnhet av detta problem? Dem var även torra vid besiktning.
*Tidigare läkage på ovanvåningen i toalett/pentry 1970,Detta är ur rivet vid händelsen men ej åtgärdat.
* Sen ja badrum och kök är sen 51 och ska renoveras vid husköp.

Så vad tror ni experter? Huset i sig är det nog inget fel på mer än att dem bara bott i huset utan att underhålla det. Det har ståt uppvärmt med mins 20 grader hela tiden och görs än idag.

Min tanke är att renovera entreplan helt, samt dränera runt källaren och putsa samt måla upp den så det går använda till att tvätta osv. Ovanvåningen är tanken att ta ut all gammal heltäckningsmatta och annat som är dåligt men bara låta resten vara tills man behöver platsen då jag bor själv. Sen såklart måla om utvändigt eventuellt byta takpannor.

Måla,gipsa,lägga parket,tapetsera och sån rätt basic grejer reder jag ut. Även grävning runt källaren och jordvärmen gör jag själv då jag jobbar som grävmaskinist.

Men det som oroar mig mest är huset el och VA system samt om man kan åka på dyr sanering när man tlx river köket och badrummet om där är asbest? Annars är tanken att ta in min före detta svärfar som kan allt om renovering med att rikta väggar bygga kök mura och ja allt möjligt som får gå på F-skatt på veckorna och utföra dem stora jobben.

Min budget är strax över 2 miljoner, huset ligger ute för 990 000 nu och skulle bli högt förvånad om det blir dyrare då huset jämte såldes för 1,5 förra året och är byggt på 2000talet med alla bekvämligheter. Så vad dem fått priset ifrån är jag högst fundersam till då båda har sjöutsikt.
Så säg jag har 1 miljon över att renovera för tror nu den budgeten skulle räcka? Ikea kök, göra flesta ytskikten själv, men ta in folk till VVS och el samt större ingrep på husets stomme.

Försökte skicka med bilder, men skickar även med länk till huset samt besiktningsprotokoll.
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/2679080
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=2063434 Tvåvåningshus från 1951 med slitet tak och fasad bredvid sjön, behöver renovering, omgiven av öppen gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med misstänkt läckage från expansionskärl, missfärgade brädor och mikrobiell påväxt på underlagstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på källare med synliga VVS-rör och fuktskador på väggar samt en del rost på ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bilder på ett renoveringsbehovande hus: första bilden visar en vind med synliga skador och svartmögel, andra bilden visar ett äldre kök med skadade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anmäl intresse och håll dig lugn, alt lägg 750’ är du enda intressenten så kanske, alt får du samtal senare om det ligger ute ett tag utan napp.

Får mycket matrial för 1milj, men mycket jobb också, men eftersom huset går och bo i, så ingen brådska..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Självklart ingen panik så inga mer överpriser än vad det redan är kommer ej inträffa från min sida.

Är mest orolig att 1 miljon inte räcker för att göra iordning entreplan och källaren så man kan flytta in. övre plan är helt ointressant för mig att renovera. Men nya fräscha golv,väggar och tak samt nytt kök och badrum med kakel och klinker är standarden jag vill ha. Sen blir det ju självklart inte dyraste material valen men medel standard liksom.

Kommer ju behöva ta in hjälp vid större ingrep på VVS och el samt troligtvis förberedelser för kök och badrum.
Men ytskikt och montera ett kök reder jag ut.
 
1 mille är mycket pengar att renovera för! Beroende på hur mycket du kan vill göra själv..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S
Det jag lärde mig med min renovering är att det alltid blir dyrare och fler fel hittas på vägen, så var bara säker på att du har råd med en de oförutsedda utgifter som antagligen också dyker upp :)
 
Hemmakatten
Som någon redan skrivit, lägg ett lägre bud på 750'.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Om vi tar punkterna (en del av dem).

Det är mer regel än undantag att gamla öppna exp. kärl läcker. Att byta till slutet system är normalt enkelt. Skadan som syns ser inte så allvarlig ut.

El från 51. Kan vara lite vanskligare att uttala sig om. På 50 talet började man med PVC isolerade ledningar, sådana från 50 talet är ofta frotfarande i nyskick. Men 51 är jag osäker på om det fanns, OM det fanns PVC ledningar då så var det inte överallt.

De isoleringsmaterial som användes tidigare på 30 o 40 talet var slut redan på 60 talet. Så OM det byggdes med den typen av ledningar, så är det inte omöjligt att det har bytts under åren.

Påväxt på insidan på vinden är relativt vanligt, ofta inget att bekymra sig över. Men om det är mycket så kan det vara ett problem. Det beror oftast på att varm fuktig luft från bostaden läcker upp på vinden där det är kallt, och fukten kondenserar då. Kan oftast lösas med lagom ventilation på vinden.

Lukten från avloppet förklaras enkelt om vattenlåsen var torra, låsen finns där för att hindra luft från avloppet att komma ut, men fungerar bara om det finns vatten i låsen.

Asbest var inte jättevanligt på tidigt 50-tal. Möjligen som eternit i vent kanaler och på fasadert. Men asbest i kakelfix och liknande kom senare. Eternit kan man oftast ta bort själv, med enklare skyddsåtgärder, utan att det skall behöva bli så mycket damm.

Att dränera källaren (om det inte är boyta där) kan man ta det lite lugnt med.

Va behöver du titta lite ordentligt på. All VA du kan byta i samband med renovering bör du byta. Och sedan bedöam om det är mer som är akut.

VA är ganska lätt att byta själv, läs på lite i bestämmelserna från säkert vatten, ställ frågor här osv. Framförallt om du har en källare där man kan koppla utan att oroa sig jättemycket för ev. läckor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Köksluckorna var ju jättesnygga. Kanske dumt att byta något som hållit i 70 år mot något vars halveringstid är kortare än 10 år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Z
Glöm inte budgetera för en avloppsanläggning. Om den inte är åtgärdad sen byggnation lär du förr eller senare få krav från kommunen att åtgärda anläggningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan bli ett mycket fint exempel på femtiotalshus. Förutom den självklara renoveringen av värme, VA, el och dränering skulle jag gå försiktigt fram. Köket ser t.ex. ut att vara i mycket bra skick, Varför byta? De smäckra och fina fönstren skulle jag definitivt behålla om de är i renoverbart skick, såna görs bara vid specialbeställning idag. Vad finns under heltäckningsmattorna? Renoverbara golv? (om inte katterna ställt till för mycket)
Taket som enligt beskrivningen gjordes om till 70-talsutseende vid utbytet till betongpannor skulle jag definitivt åtgärda, det skämmer utseendet väldigt mycket. Mindre överhäng och tegelpannor skulle göra underverk för intrycket.
Kan för övrigt nämna att en bekant som sålde ett seriöst och pietetsfullt renoverat hus från sent femtiotal fick drygt 500 000:- (ca 20%) mer än någon av de grannar som sålt efter diverse "moderniseringar". Jag är övertygad om att hans renovering inte var dyrare men krävde en hel del eget arbete.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
*Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket på vinden, Vad gör man åt detta?kostnad?
Det finns nog inga gamla undertak som inte har lite mögelfläckar. Jag tror ovanstående friskrivning står förifylld i alla besiktningsmäns protokollmallar...

I övrigt verkar det mest vara saker som behöver bytas på grund av ålder - El, avloppsrör, etc. Troligen inget man behöver göra på en gång i hela huset, utan man byter allt eftersom man renoverar.
Expansionskärlet på vinden är det bara att plugga eftersom alla moderna system använder tryckkärl istället. Att det luktar avlopp i källaren kan ju bero på en så enkel sak som att vattenlåsen är torra?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Hej! Nu har det kommit ut ett hus i mina trakter jag vill bo i och även längs med sjön som jag hoppats på länge.

Lite kort fakta, är ett hus bygg 1951. 128kvm boarea och 72 biarea. källare under hela huset sen entre plan och ovanvåning med snedtak. 1500kvm tomt utan direkt grannar.
Samma ägare tills nu vilket är ett dödsbo. Varit eftersatt många år då paret har varit gammalt och senare har mannen i huset dött och den äldre damen bott kvar så det är i renoverings behov, men det är dock beboligt om man ej har så hög standard.

Inget är bytt eller renoverat sen 51 förutom nya takpannor och takpapp för 20 år sen.

Idag drivs huset av oljepanna, vilket kommer bytas ut mot jordvärme omgående.
Där är lite små fix som måla om fasaden,putsen på sockeln har delvis släppt, renovera fönster 2 glas eller byta ut, rensahängrännor och eventuellt tvätta eller byta takpannor.

Men där är några punkter som är mer allvarliga som kommer behöva åtgärdas.
* brädorna på expansions kärlet på vinden tyder på läckage. tänkt att byta till trycksatt system.
*Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket på vinden, Vad gör man åt detta?kostnad?
*Elen och elcentralen saknar uppmärkning även gamla kablar och kontakter som e slitna. Får man dra om all el eller vad är eran erfarenhet?
*Vatten och avloppsledningar är angripna av rost(framförallt i källaren) en del droppar. här får man ju byta det dåliga eller åker man på att byta allt i huset?
*Fuktgenomslag på väggar i källaren, källaren behöver med andra ord fuktskyddas och ny dränering samt isodrän tlx.
* Markant doft från avloppen i källaren. Någon med erfarnhet av detta problem? Dem var även torra vid besiktning.
*Tidigare läkage på ovanvåningen i toalett/pentry 1970,Detta är ur rivet vid händelsen men ej åtgärdat.
* Sen ja badrum och kök är sen 51 och ska renoveras vid husköp.

Så vad tror ni experter? Huset i sig är det nog inget fel på mer än att dem bara bott i huset utan att underhålla det. Det har ståt uppvärmt med mins 20 grader hela tiden och görs än idag.

Min tanke är att renovera entreplan helt, samt dränera runt källaren och putsa samt måla upp den så det går använda till att tvätta osv. Ovanvåningen är tanken att ta ut all gammal heltäckningsmatta och annat som är dåligt men bara låta resten vara tills man behöver platsen då jag bor själv. Sen såklart måla om utvändigt eventuellt byta takpannor.

Måla,gipsa,lägga parket,tapetsera och sån rätt basic grejer reder jag ut. Även grävning runt källaren och jordvärmen gör jag själv då jag jobbar som grävmaskinist.

Men det som oroar mig mest är huset el och VA system samt om man kan åka på dyr sanering när man tlx river köket och badrummet om där är asbest? Annars är tanken att ta in min före detta svärfar som kan allt om renovering med att rikta väggar bygga kök mura och ja allt möjligt som får gå på F-skatt på veckorna och utföra dem stora jobben.

Min budget är strax över 2 miljoner, huset ligger ute för 990 000 nu och skulle bli högt förvånad om det blir dyrare då huset jämte såldes för 1,5 förra året och är byggt på 2000talet med alla bekvämligheter. Så vad dem fått priset ifrån är jag högst fundersam till då båda har sjöutsikt.
Så säg jag har 1 miljon över att renovera för tror nu den budgeten skulle räcka? Ikea kök, göra flesta ytskikten själv, men ta in folk till VVS och el samt större ingrep på husets stomme.

Försökte skicka med bilder, men skickar även med länk till huset samt besiktningsprotokoll.
[länk]
[länk][bild] [bild] [bild] [bild]

Tänker att det viktigaste i långa loppet är bra vatten och välfungerande avlopp, säker el och ett torrt hus. Resten är kosmetika. Har du tur ligger det rör för elledningarna, då kan du dra om kablarna själ, tänk jordad kabel överallt. Om du inte ska ha en väldig massa nya uttag då blir det liiite mer komplicerat. Är det kommunalt VA ? Om det är eget, kolla vattenkvaliteten och avloppsbrunn, dagvattenbädd etc. Såg att det var grova rejäla element. Var rädd om dem och bygg inte bort självtrycket du förmodligen kan få vid strömavbrott.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vaddå renovera? Det är ju så fint! Tapeterna är ju att dö för!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ja vilka fantastiska tapeter och köket ser jättefin ut! Sådana kök håller i evigheter, man behöver "bara" åtgärda ytan. Nytt kök blir fula efter 5 år och hemska efter 10 år och då räcker det inte med att åtgärda ytan pga materialet i grunden.

Om ni inte gillar det, skänk åtminstone det till någon som vill ha.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Får tacka så hemskt mycket för alla svar!

Det är gemensamt vatten med några hus i byn, avloppet och brunnen är gammal. Men då jag är grävmaskinist och även är certifierade i små avlopp, som infiltration,minireningsverk osv så kommer det bytas vid påbackning från kommunen.

Även gräva upp runt källaren och lägga isodrän eller platonmatta gör jag själv. Har dock aldrig gjort just detta men gräva och fylla löser jag utan problem.

Jordvärme är lite sådär, kan som sagt gräva men vet att slangen ska läggas ner med delvis lite tryck i så där får jag se kanske tar in hjälp utifrån med just det.

Det jag kan göra själv är.
* Gräva i alla dess former.
*Måla,tapetsera, lägga enklare golv eller slipa befintligt.
* Riva grejer.
* Hårt arbete och har ej tummen mitt i hand.

Det jag kommer få ta in hjälp utifrån är troligtvis, badrum, delvis kök,byta fönster,vvs,el, lägga om takpapp med nya vindskivor och takpannor, mura till skorstenen, och öppna upp 2 väggar.

Tanken är att öppna mellan köket och ena sovrummet samt mellan gamla sovrummet och vardagsrummet för att få en öppnar planlösning. Detta kräver ju att man slänger dit i-balkar då väggarna är bärande.


Och tanken är att jag vill göra så mkt som möjligt och jobbar gärna, men är som sagt kunskap i byggteknik som jag ej har erfarenhet av.

Därför lär det bli att ta in min gamla svärfar i dem stora momenten på f skatt. Han kan allt och lite till, renoverat några gamla hus innan.

Får se vad som händer efter visning, sticker priset för mycket så kommer jag avböjja.


För övrigt fan vad jag stör mig på större banker. Verkar ju vara helt omöjligt att boka ett jävla möte så man kan gå igenom och diskutera olika upplägg på lånet. Blir hänvisad till dropp in tider vilket är det ända dem har men man är ändå inte säker en rådgivning den dagen. Blir att ringa en mindre fristående bank som många i byn och skogsägsrns runt omkring använder för personligare kontakt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.