Svejs!

Vi är 35 och 36 år och har två barn. En pojke som är fyra och en flicka som är ett år.

Vi bor i ett pyttelitet hus från 1936 några kilometer söderut från Sthlm. Vi ska bygga ett omgjort och tillbyggt Bogården från Sidensjöhus, ytterligare några kilometer söderut. Inflytt 1 November.

 
Vi bygger Fiskarhedens Svanen precis norr om Uppsala. Inflyttning 1 September.

/G
 
Hej
Nu äntligen är vi på G. :) :)
Vi, det är min hustru och jag båda fyllda 50 år.
Jag har snurrat runt i detta forum under en lång tid och både läst, frågat och förundrats...
Vi bygger nu vårt arkitektritade drömhus som produceras av Skiftesgården/Willa Nordic.
Vi bygger i Västmanland ute på en hög klippudde med vatten på tre sidor. Stället heter "Talludden"
Byggnadstillståndet är klart. Huset levereras i mitten av juni. Igår hade vi byggmöte på platsen för bygget.
Så fort min son lärt mig lite mer om hemsidor och bilder så ska jag försöka få till något.
Önska oss lycka till...
 
Micke!

Jag såg att ni har bestämt Er för ett hus. Vilket hus blev det till sist? Vart var det ni skulle bygga? Kommer Ni att göra en hemsida?
Vi väntar bara som sagt va att vi ska hitta en tomt sen ska vi oxå komma igång. Bara kommunen kan släppa några tomter någon gång...

Vi väntar och väntar.... :'(
 
Vi är ett ungt par på 24 år med en son på 1 1/2 år.
Bygger snickarfärdigt 1 1/2 plans hus på 165 m2.
 
Samma här, vi är också ett par på 24år, en son på 4månader och vi skall bygga älvsbyhus, Freja i Mörarp utanför helsingborg.
 
fia_mstd skrev:
Vi har inte bestämt riktigt vad vi skall bygga, men vi skriver på en tomt på måndag. Och vårt nuvarande hus gick till försäljning IDAG!!! *gulp* För närvarande lutar det åt att de blir ett Myresjöhus "Ljusgården" - men det känns som det är lååååångt dit! Vi mellanlandar i ett hyresradhus först. Make, två barn, fyra katter och nsart en hund består familjen av. Och så jag då - Fia! :)
Så sa jag... Så blev det inte! Det ble ett "gammalt" hus istället! :surprised: Detta hus var vi ute efter redan för fyra år sedan, men då var det inte till salu... ::)

Ett Myresjöhus från 1970 med teglad fasad. 125 kvm plus lika stor källare. I väldigt fint skick! Uppvuxen trädgård, dubbelgarage, trägolv i hela övervåningen förutom köket. Bastu, flera hobbyrum... JÄTTEFINT!!! Jag la bud på det osett och det visade sig vara en lyckträff, vi får köpa det innan det "kommer ut" besiktning på torsdag och kontraktsskriving så snart osm möjligt.

Huset ligger i det området som min man växte upp. Grannen mot ena tomtgränsen är mina svärföräldrar! ;D Men de är "coola" så det är inget problem, tvärtom! Dessutom vetter uteplatserna inte mot varandra, så det är inget problem med direkt insyn eller så. Gissa om barnen kommer tycka det är toppen.... Dessutom går de bägge i pansion nu i dagarna, så det är bara så himla perfekt!!! :D *jättenöjd och glad". Dessutom blir detta halva priset mot att bygga nytt... ::) Uppstart av byggplats -> tomt oinräknat...
 
micke_011 skrev:
vad kul sophia! så nu tvingas du sluta skriva en massa på byggahusforumet då förståss..  ;)

ja det sista var ju bara bus förståss! grattis iaf, även om det skulle varit kul att läsa om era kval och val!
Nä SÅ lätt blir ni inte av med mig! ;D Vi måste ju renovera vart eftersom! ;D Fast till att börja med är det nog bara tapeter och att göra om öljepannan till pelletspanna som behöver göras. Och asfaltera uppfarten! Fast det får nog någon annan göra... Sen tänkte jag försöka mig på att lägga klinkers i tvättstugan i källaren så småningom! De kan man ju lägga rätt på betongen om jag inte missuppfattat...

Så det blir nog lite kval att läsa om i alla fall! :D
 
Jaadu Sophia, visst är det lätt att det inte rigtigt blir som man tänkte sig! Vi skulle också bygga, men vi köpte vårt drömhus som inte heller var till salu tidigare, men nu fick vi köpa det. Men vi har en tomt emellan, sen kommer svärföräldrarna, OCH sambons farmor och farfar på gårn bedvid! Snacka om bekvämt att låna grejer! Nu är det renovering som gäller.

Lycka till!
 
Charisma skrev:
Jaadu Sophia, visst är det lätt att det inte rigtigt blir som man tänkte sig! Vi skulle också bygga, men vi köpte vårt drömhus som inte heller var till salu tidigare, men nu fick vi köpa det. Men vi har en tomt emellan, sen kommer svärföräldrarna, OCH sambons farmor och farfar på gårn bedvid! Snacka om bekvämt att låna grejer! Nu är det renovering som gäller.

Lycka till!
Åh det köket ni hade ser nästan ut som det vi får! ;D Cool! Vad har ni använt för program till köksplaneringen? *nyfiken* Det ser ju himla smidigt ut! Köket blir vansinnigt fint, särskilt med den kaklade bänken!

Visst är det smidigt med svärisarna nära? ;) Ni hade inga barn ännu eller? Vänta tills ni får det, då är det ÄNNU mer smidigt! ;D Dessutom gillar jag "generationsboende" eller rättare sagt att hålla nära kontakter med den äldre generationen. Min mamma som bor i Spnanien kommer att få ett eget rum hos oss så hon kan ha lite grejjer i... Eller ja få och få, de tänker faktiskt betala för sig... ::)

Lycka till själva! :D

/fia
 
Sophia skrev:
Så sa jag... Så blev det inte! Det ble ett "gammalt" hus istället!  :surprised: Detta hus var vi ute efter redan för fyra år sedan, men då var det inte till salu...  ::)

..
Där ser man ! Kul att ni fick huset !! :)
När flyttar ni in ?
Lycka till !

Kicki
 
Sophia skrev:
Vad har ni använt för program till köksplaneringen? *nyfiken* Det ser ju himla smidigt ut!
Vi var och drällde hos en massa köksleverantörer som ritade skiss efter skiss, det är bara att tacka och ta emot sån gratishjälp!

Svärfamiljen nära är mkt bra, särskilt nu när man känner grilllukten och kan traska förbi med en köttbit i fickan o säga "Nämen oj, ska ni grilla nu? Får vi vara med?"

Lycka till med nya huset! Det är roligt att riva...

 
Ja vilka är då vi? Jo vi är 28 & 32 och har kollat efter tomter i några år. I början var vi och kollade på några tomter men igen som vi fastnade för. Vi har följt försäljningen av tomter på nätet och varit på visningar. Vi började att ritat på lite förslag under den här tiden som vi letade. Men vi har inte funnit något som passade oss, men så sprang vi på ett hus vi gillade så vi gav ett bud och blev lyckliga hus ägare.
Huset är från 1974 men har ett kanon fint kök som vi gillade skarpt när vi var och kollade på det. Så för oss blir det att måla och tapetsera nu fram över lite nya golv skall vi nog också hinna att uppdatera det med innan flytten.

Så nu har vi årets semester räddad vi har fullt upp. ;) ;)
 
Vi håller på att bygga ut vårt landställe på en ö i Norrtäljeviken från ca 55 m2 till 120 m2.
 
Och vi gjorde ungefär som Sophia...

Köpte en timmerkåk med "finpanel" bygd runtsekelskiftet. "Vi" är jag, Holländsk karl och dotter 7.0 ;)

Jag bygger alltså inte nytt men det känns så, tro mig! Trots allt känns det som det bästa vi kunde ha gjort! Jag var inne på att bygga själv förut men inte efter det att jag såg "mitt hus". 264 inne i huset och 4000 utanför att springa på (läs = slita ut sig på).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.