Torktiden är tillräcklig men klinkerplattan riskerar nog att krossas. Jag skulle kapa bort en dm av stolpen och sätta dit en ny träbit, slipa och måla. Kommer inte att synas mycket.
 
cederbusch skrev:
Som bilden ovan visar är stolpen omsluten av klinker som är klippt och lagd runt. Skulle det hålla om jag gjöt igen hålet, väntade ngn vecka, och sen lade klinker över. Och sedan fällde in en träbit som står på klinkerplattan? Eller kommer plattan att krossas?
Jag har gjort så och mina klinker är hela ännu.
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-pa-gammal-platta.html?perpage=15#post2281885
 
En normal tryckhållfasthet för klinkerplattor är ca 40 N/mm2 En klinkerplatta som är 150x150 mm har en yta på 22500 mm2 och bör därför klara 40x22500 N dvs 900 kN eller ca 90 ton om den belastas över hela ytan. Sedan påverkas hållfastheten även av fixats egenskaper men jag tror man kan säga att marginalerna är på rätt sida i detta fall.
 
Klinker i sig tål trycket med en platta är samtidigt spröd. Vid ojämnheter kan de lätt brytas av.
 
Även böjhållfastheten för klinker är mycket hög. Man måste dock fördela trycket, helst över hela plattan, t.ex. med hjälp av en träkloss.
 
Jag bedömer att stolpens strlk som sådan täcker minst 60 % av plattan. Skulle ju kunna dryga ut det lite genom att lägga dit en "kloss" med större mått än stolpen.

Fast det är kanske dumt att chansa på en sån grej.
 
Öh.... jag tittade på bilderna igen och.... 60 %. What was I thinking? :)


Vilken skulle vara kortaste tiden (lämpligaste) att vänta på att betongen ska härda tillräckligt?
 
cederbusch skrev:
Öh.... jag tittade på bilderna igen och.... 60 %. What was I thinking? :)


Vilken skulle vara kortaste tiden (lämpligaste) att vänta på att betongen ska härda tillräckligt?
Beror helt på hur varmt det är där på golvet. Om jag förutsätter rumstemperatur så är det helt lugnt efter 3 dygn. Är det kallare så tar det längre tid.
 
Det är nog rätt kyligt så det kommer få stå ngn vecka tror jag. Lite bilder so far...

En oisolerad trätrappa i betongmiljö med synliga steg och vitmålade väggar som ger ett kyligt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa i hörn av ett rum med vitmålade väggar och orenoverat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålad trappa med trästeg och vitmålade sidor i ett pågående renoveringsprojekt i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker absolut du skall byta stolpe... För jag måste byta den som står i min källare och då kan jag bara kopiera din lösning. ;) Min är dock så rutten så den inte längre når golvet...
 
Lagad träkonstruktion med nytt stöd vid skadat golv och grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två kraftigt skadade och rötskadade träbitar som står på ett betonggolv bredvid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var rätt beslut att laga iaf!
 
cederbusch skrev:
Det var rätt beslut att laga iaf!
Va! Hela kärnan är ju kvar intakt. Hade säkert klarat sig 50 år till. ;)
 
cederbusch cederbusch skrev:
[bild]

[bild]

Det var rätt beslut att laga iaf!
Måste göra samma inför gjuta nytt källargolv. Hur gjorde du för att växla av pelaren?
 
humla75 humla75 skrev:
Måste göra samma inför gjuta nytt källargolv. Hur gjorde du för att växla av pelaren?
Det syns ju på bilden, han verkar ha skruvat fast rejäla plankbitar på två av stolpen sidor.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ska nu ge mig på samma projekt som trådskaparen. Förrutom laga stolpen är håller jag på att knacka upp källargolvet för att gjuta nytt. Behöver då först fixa stolpen och sen bryta upp befintlig golv och sen isolera/gjuta. Hade velat göra så här:
  1. Växla av stolpen
  2. Såga av stolpen (skadad)
  3. Gräva ett hål, lägga en betongplatta i botten och montera en plint på denna
  4. Reparera stolpe (nya inlägg)
  5. Fixera stolpen mot plinten
  6. Knacka upp golvet...mm
Ser detta som enda sätt att kunna laga stolpen för att sen stabilisera den under perioden när jag tar upp gamla golvet tills nya är gjutet och klart.

Lite fundersam dock på möjliga alternativ för avväxling. Det går ju sätta en kraftig tvärbalk/regel som skruvas in stolpen med stöd av stämp (behöver ju ett område runt nuvarande stolpe som jag kan jobba runt när jag gräver upp för plint mm).

Någon som har något kreativt förslag? Delvis uppknackat källargolv med synlig stolpe och grävarbete, i en källarmiljö under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En källartrappa med öppet parti där betonggolvet har knackats upp, i förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.