Hej.
Vi har en trappa med pålimmad filtmatta som vi vill göra nånting åt. Mattan är lätt att dra av och under är då kvar nån slags lenolium eller plastmatta. Och även limrester. Hur skulle ni göra för att renovera denna trappa till ett ok pris? Vi vill inte ha nån ny filtmatta.

Tacksam för tips och erfarenheter.
 
  • Person som lyfter bort sliten filtmatta från ett trappsteg avslöjar underliggande linoleummatta och limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast men dyrast är att köpa renoveringssteg som finns på bättre byggvaruhus. Då lägger man bara över dem och limmar fast (ja, man får ju såga till dem förstås). Men dyrt, som sagt.
En billighetsvariant som jag har gjort är att ta vanligt laminatgolv (klickgolv) och limma på stegen. Sen måste man ju ha någon trappnos, förstås; i mitt fall blev det vanliga kantlister (se bild). Man kan också behöva komplettera med någon kvartslist i bakkant t ex.
Om du däremot har obegränsat med tid och tålamod så skaffa en bra trekantsslip och slipa hela trappan trären. Men då avsvär jag mig allt ansvar, ty det är fler än en som slutligen brutit samman i gråtparoxysmer och fått ledas bort skrikande efter att ha försökt sig på dylika projekt. Limmet må släppa nu, men när man ska karva bort resterna... ojojoj.
Trappa med laminatsteg och gula kantlister, likt golvbeläggningen i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta så fint med laminatgolv av samma slag som på golvet i hallen.
 
Snyggt med samma färg som hallgolvet!
Hur bra underarbete måste man göra för att kunna limma laminatgolvet? Räcker det att riva bort filtmattan eller måste skiten under också slipas bort?
Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är säkert linoleum under mattan. Det var ganska vanligt för några decennier sedan. Linoleum är egentligen ett utmärkt material för det ändamålet, men jag vet inte om det går att renovera. Skiktet är ganska tjockt så jag tror att det är enklare att det sitter kvar än att du försöker ta bort det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
RoyMunson RoyMunson skrev:
Snyggt med samma färg som hallgolvet!
Hur bra underarbete måste man göra för att kunna limma laminatgolvet? Räcker det att riva bort filtmattan eller måste skiten under också slipas bort?
Tack för ditt svar!
Tackar! Det räcker med att ta bort filtmattan, om linoleumeländet under sitter som det ska. Du kan även klara dig om det släpper lite i hörnen, faktiskt.

Om limresterna däremot fortfarande smular sig behöver du däremot ta bort det som smular först, förstås. Annars fäster limmet bara i smulorna och lossnar. Men det viktigaste är att du har några bra fästpunkter; du behöver inte skrapa bort allt.

(EDIT: Ser nu att det bara verkar limmat i fram- och bakkant i din trappa. Lyckliga människa, du vet inte hur tacksam du bör vara. I så fall behöver du inte skrapa alls.)

Du bör nämligen använda ett kraftigt och fyllande lim — det glömde jag skriva — och då jämnar det ju liksom ut sig. PL400 skall bliva din musik; det som inte PL400 kan limma fast var aldrig menat att sitta ihop.

Det skulle förmodligen också gå att fästa klickgolvet med några diskreta dyckert. Har inte testat själv, men med en lämplig list över så borde det funka.
 
RoyMunson RoyMunson skrev:
Hej.
Vi har en trappa med pålimmad filtmatta som vi vill göra nånting åt. Mattan är lätt att dra av och under är då kvar nån slags lenolium eller plastmatta. Och även limrester. Hur skulle ni göra för att renovera denna trappa till ett ok pris? Vi vill inte ha nån ny filtmatta.

Tacksam för tips och erfarenheter.
Hej
Renoverade en liknande trapp för ett par år sedan. Jag skrapade bort limresterna med en färgskrapa och målade sedan hela trappen. Har för mig att jag skulle måla linoleumet med en särskild grundfärg (enligt färghandlaren) för att det skulle föra bra. Jag blev i alla fall nöjd med resultatet och smidigt var det!
 
Lägger in mitt eget inlägg från en liknande tråd:

”I förra huset hade föregående ägare låtit sätta heltäckningsmatta i trappan. Tät trappa klädd både på plansteg och sättsteg.

Glada i hågen slet jag och sambon bort mattan vilket gick ganska lätt. Tyvärr hade inte mattan godheten att ta allt med sig utan lim och understa lagret av mattan satt kvar.

Fortfarande glada i hågen började vi med färgskrapa. Efter ett bra tags tystnad där ingen riktigt ville säga vad båda tänkte, så ful var väl inte mattan, konstaterade vi att detta går ju fan inte.

Dagen efter inhandlades fem liter lacknafta och ett par liter limlösning. Vi penslade på, skrapade och tyckte det släppte ganska bra. Det gjorde det inte. Undre delen av mattan släppte men limmet satt kvar.

När jag med hela min 73,4kg tunga kropp lade vikt på skrapan kom det mesta av limmet och vi såg ljuset i tunneln. Men vi var inte lyckliga så länge för när lacknaftan torkat ser vi att något rikspucko i ett tidigare skede dessutom lackat den förbannade trappan med en lack som är så långt ifrån svanenmärkt man kan komma.

I en dimma av öl, lösningsmedel och uppgivenhet kom jag att tänka på en kantslip som används när man slipar trägolv. Iväg och hyra en sådan med en ansenlig mängd av sandpapper som var lika grova som vår uppfart med singel, och som sattes igen ganska fort. Nu gav skiten med sig och vi kunde måla planstegen vita och betsa sättstegen.

Det blev fantastiskt fint men tog minst 100 timmar totalt.

Jo just det, när vi var färdiga tipsade en kompis om lackfräs. Denna ska vara väldigt effektiv.”

Lycka till;)
 
  • Haha
  • Gilla
Emilia Ergin och 2 till
  • Laddar…
Som sagt @G-83 ... det finns få jobb som kan knäcka en husägare mer effektivt än att skrapa en trappa.
 
Håller med @ricebridge
Det värsta är nästan efteråt när folk säger: ”Jaså ni har tagit bort mattan och målat trappan” precis som att det var gjort på en kafferast:crysmile:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan vara bra att kontrollera att det inte är asbestsvinyl som sitter där. Om man nu oroar sig för sånt.
 
+1 på lackfräs!, åt fint på min trapp, sedan lät jag hantverkaren göra resten....
 
Vet inte vad du menar med ok pris men finns ju alltid https://formtrappan.se/ t.ex. som löser allt åt dig. Jag antar att det isf räcker med att ta bort filtmattan och sen limmar de de nya stegen.
 
Alt ny bit plastmatta i valfritt utförande. Finns i siljon olika utseende på matta idag. Lär vara minst jobb och klart snabbast. Och mindre halt än laminat.
 
D Darenhall skrev:
Alt ny bit plastmatta i valfritt utförande. Finns i siljon olika utseende på matta idag. Lär vara minst jobb och klart snabbast. Och mindre halt än laminat.
Inte om man sätter en trappnos i framkant.
 
Trappnos fungerar bra mot halkandet. Försökte sälja in min oerhört fantastiska matt idé och strösslade med ytterligare argument. Finns dock både mer eller mindre halkiga laminat golv och mer eller mindre halkiga plastmattor för den delen. Dock är greppet utför i snabba våningsförflyttningar viktigt och nåt att tänka på utöver att det ska se bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.