Hej
Håller på och bygger om mitt vidbyggda garage och då är det skönt att ha alla säkringar i en central i garaget.
frågan är: Min huvudcentral är från -77 sitter inte långt ifrån garaget, men bökigt till med ny renoverade rum i mellan.
Tidigare ägare hade ett Periflex uttag( tror det heter så) med 5st ledare (3g 2,5 och blå 1,5 och en gul/grön 1,5).
kan jag använda dessa för att låta montera en central. Typ denna( https://www.jula.se/catalog/el-och-...ntraler/dubbelradig-normcentral-402165/#tab01 ).
Tacksam för svar
 
tommib
Enkelt uttryckt: NEJ!
Om din beskrivning är korrekt så är det alltså en kabel som kommer till uttaget och sen är det dessutom två lösa FK, av klenare dimension. Detta är helt fel och ska absolut inte användas ens idag.

Ta bilder på det som sitter idag så är det lättare att säga vad som är vad. Om du lägger upp ritningar går det också att ge förslag på hur du ska göra för att dra fram en ny matning. Det optimala är att dra fram en 5G6 Aceflex/RV-K/N1XV och lägga garagets central parallellt med husets om du har många effektkrävande apparater där. Det finns en rad andra lösningar också men ingen av dem involverar att använda en felaktigt utförd matning.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Periflex uttaget är borta det är kablarna till det som jag tänkte använda.
Det är ett rör med 5st FK i 3st faserna är 2,5 ,nolla och jord är 1,5.
så om jag byter ut nollan och jorden mot 2,5 så är det ok?.
Tidigare så delade bastukammaren och vissa delar av huset säkringar med garaget.
Detta är nu bortkopplat, det som kommer att gå via nya centralen är lite vägguttag samt belysning.
 
Byt åtminståne ut nolla och jord till 2,5. Det kan vara ok med klenare jord i vissa fall men inte till att mata en undercentral. Se till att det blir femledarsystem.
(En period hade man dessutom möjligheten att gå ner i nolla men knappast nuförtiden, med switchade nätagg och annat som skapar övertoner och skräp, snarare får man gå upp i area för nollan.)
 
Skulle också vilja se lite fler bilder. Sitter det ett perilexuttag i garaget? Eller menar du ett CEE uttag? Sitter det nära golv, eller mitt på väggen? Om det är ett gammalt perilex till någon spis som suttit där tidigare sitter den antagligen nära golvet, på ett ställe som är rätt olämpligt att sätta en central.

Om det är en 1.5mm2 blå och gulgrön som du sagt är detta tokfel och kan absolut inte användas som ny matning. Eventuellt kan du dra in ordentliga trådar i rören, men det skulle jag bara göra som en sista lösning. Be din elektriker försöka få fram en bättre matning, gärna 5G6 istället. Det beror helt på förutsättningarna. Ibland kan man gå ner genom en krypgrund eller kunna dra in en 5G4 I röret och gå med kabel från dosan du har fram till centralen med ett näslock (eller ta ett hål på väggen i bra höjd och dra ut röret där.)

Skulle även titta på en central av lite högre kvalite än Jula's färdigmonterade.
 
Hej
Garaget är urblåst, röret med kablarna( som har gått till uttaget) hänger ner från taket vid ena väggen.
Golven i huset är ventilerade och lufttäta så där går det inte att dra något, och dra en kabel/rör via nyrenoverade huset är inget som jag vill ha.
Enklast vore att få in ny 2,5 jord/nolla i befintligt rör.
Matten: varför nya trådar i befintligt rör sista utvägen?
 
Har du fasdmätarskåp?
Därifrån går det lägga en markkabel till garaget.

Protte
 
tommib
Om det är ett rör skulle jag försöka byta till 2,5 kvmm rakt av och nöja mig med 3x16 A i garaget. Det är inte en dålig lösning förutsatt att dragningen av röret är korrekt gjord.

Annars är prottes förslag om fasadmätarskåpet bra.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jo det finns fasad mätarskåp, tyvärr på andra sidan huset.
16 A räcket gott och väl.
Så då är det bara att dra ut joden och nollan och dra in nya 2,5 i stället.
undras hur dom tänkte när dom drog in 1,5?
Är det något fel på Rutabs central?
 
F Falcon30 skrev:
Jo det finns fasad mätarskåp, tyvärr på andra sidan huset.
16 A räcket gott och väl.
Så då är det bara att dra ut joden och nollan och dra in nya 2,5 i stället.
undras hur dom tänkte när dom drog in 1,5?
Är det något fel på Rutabs central?
Ja, förhoppningsvis är det "bara". :)

Hade personligen haft Rutab som sistahandsval, men kan egentligen inte peka på varför, kanske är det den fula loggan..
 
F Falcon30 skrev:
Jo det finns fasad mätarskåp, tyvärr på andra sidan huset.
16 A räcket gott och väl.
Så då är det bara att dra ut joden och nollan och dra in nya 2,5 i stället.
undras hur dom tänkte när dom drog in 1,5?
Är det något fel på Rutabs central?
Varför jag rekommenderar andra märken är mestadels personlig erfarenhet. Dels upplever jag deras saker som av en lägre kvalité än andra produkter, samt när jag går på en felsökning när en komponent i centralen har slutat fungera har det 7/10ggr varit en Rutab, malmbergs, eller någon enstaka biltema. Sen upplever jag att installationerna med dessa märken mycket oftare har brister, så jag får lite av ett negativt intryck redan när jag öppnar locket och ser märket.

Det sista vet jag med mig är en fördom, man kan självklart göra en bra och säker installation med Rutab säkringar, men bättre märken finns för bara några extra kronor per säkring. Rutab kostar 44.90kr st på jula, Hager kostar 47kr på typ Elbutik.se. Har du en schysst elektriker som inte tar mer än 15 % påslag så hamnar du oftast under till och med elbutik.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hur skulle du rang ordna märkena (färdiga skåp)?
Garo
Rutab
Biltema
Rogy
Hager
Gelia
osv..
 
Garo är min favorit. Hager är jämbördiga, lite vad man föredrar. Resten är sekunda/lågpris.
 
Hager
Garo
.
.
.
.resten
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Kör själv Hager/Garo
Schneider håller ungefär samma mått
ABB har jag aldrig köpt, men sticker inte ut som dåliga då jag sett dem monterade. Siemens har jag hört är ok, men ingen erfarenhet av.

Rogy, Biltema, Malmbergs, och Rutab vägrar jag montera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.