S Shiraz skrev:
november 2018.
Inget annat är av intresse......
Möjligtvis genomsnittlig utomhustemperatur korrigerad mot median motsv.

21.5°C ±0.2° innertemperatur
256m² sutteränghus byggt 1976 i Sveriges mitt; Jämtland.

1244kWh totalt i NOVEMBER 2018 varav ~600kWh hushållsel.
Så ~2.5 kWh/m²
Bergvärme och FTX
 
Redigerat:
2704kwh i nov 2018..

Missade att det gällde just den månaden!

Den månaden är dock kraftigt missvisande för mig, då jag körde 8kw elfläktar i garaget dygnet runt i nästan två veckor.. :)
 
T
Förbrukning februari 2019: 1373 kWh (Februari 2018 2478kWh)
Var: Norra Skåne
Boyta:112 kvm + 70 kvm källare
Antal våningar: 2 (+källare)
Byggår : 1964
Antal i familjen: 2 vuxna + 2 barn
Uppvärmning: CTC EcoEl/EcoAir luft-vatten VP
Ventilation: Självdrag
 
Förbrukning Feb-19.

Västerbotten.
148kvm med 1 3/4 tak,
Nibe 750 plus luftvärmepump
Bil med motorvärmare
Några plusgrader i förrådet.

960kwh total inköpt el.
Solcellerna producerade 60.9kwh.
 
R
Förbrukning februari 2019: 736 kwh
Var: Västra Götaland
Boyta: 130kvm + 40kvm garage
Antal våningar: 1
Byggår: 2018
Antal i familjen 4
Uppvärmning: NIBE 730 frånluftsvärmepump, golvvärme
Ventilation: frånluft / fresh tl100de
Inomhustemperatur: 22.5 / 16grader i garage
 
T
Förbrukning Januari 2018: 608 kWh
Var: Kalmar län
Boyta:110 m2 + källare
Antal våningar: 1,5
Byggår :1941
Antal i familjen 3
Energiklass Energidekl. före 2014:. Energiprestanda (värme och vv) efter tilläggsisolering vind 202 kWh/m2
Uppvärmning: Vedpanna Baxi bonus 30 kW -15, 1000 l
Ventilation: Självdrag
Inomhustemperatur: 21 grader

ED gjordes 09, då saknade fönstren tätningslister och drog onödigt mycket och kallt så antagligen är Ep nu lite lägre än det i ED. Vedförbrukningen hittills i år har varit väldigt låg, bara 6-7 m3t.
 
Förbrukning februari 2019: 1179 kwh
Var: Västra Götaland
Boyta: 153 + 28 garage
Antal våningar: 1
Byggår: 2018
Antal i familjen 5
Uppvärmning: IVT 860 frånluftsvärmepump, golvvärme
Inomhustemperatur: 22.5 / 18 i garage
 
July 260
August 474
September 584
October 1363
November 1863
December 2043
January 2576
February 1902

”2.5-plans” (2-plans med uppvärmd vind) 190m2 boarea, 92m2 vind och 42m2 garage)

Byggår 2018, Göteborgstrakten. 23 grader inomhus, 18 vind och 15 garage). Kör två diskmaskiner/två tvättmaskiner dagligen, tre personer i hushållet. Mycket fönster.



 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Februari 2019: 535 kWh i södra Halland.

110 kvm, LLVP, FTX, 2 pers.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Funderar på om förra ägaren odlade cannabis eller nått när jag idag fick elräkningen. Han gjorde av med 1382 kw förra februari, jag lyckades med 923 kw i år.
Gavelradhus på 65 kvm 1992 Stockholm, 22 grader, FLVP, el golvvärme i badrum på oisolerad platta 24 grader, 2kw El Björn i delvis isolerat garage 10 grader (väggen till grannens garage utan värme är oisolerad)
Vi är 2 i hushållet tors-söndag, annars ensam.
 
  • Gilla
Fjeddan79 och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Man kanske borde slänga upp ett Google-formulär så vi kan få in massa data i ett kalkylark?

Liiiiite svårt att få överblick här i tråden. Vore ju intressant att kunna plocka ut statistik baserat på byggnadsår, läget (typ län + om huset är väderutsatt), uppvärmningstyp etc.
På begäran av @stefancrs så har vi nu ”slängt upp” ett formulär som hjälper oss att jämföra.

https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
Fyll gärna i där. :)
 
  • Gilla
Shiraz och 4 till
  • Laddar…
Lite svårt för mig att fylla i den där som är i fel land tyvärr. Jag tycker annars det borde finnas ett val för kakelugn/massugn och inte bara braskamin, eller kombinera dom till ett.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
På begäran av @stefancrs så har vi nu ”slängt upp” ett formulär som hjälper oss att jämföra.

[länk]
Fyll gärna i där. :)
Gillar att man värmer upp ett 1900 tals hus. På 200kvm på en årsförbrukning av 1000kwh. Med hjälp av braskamin och värmepump. Den pumpen skulle jag vilja ha!
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
På begäran av @stefancrs så har vi nu ”slängt upp” ett formulär som hjälper oss att jämföra.

[länk]
Fyll gärna i där. :)
Temperatur inomhus är väl en parameter som borde finnas med? Har en känsla av att många i toppen av den listan går med ytterkläder inomhus för att slippa frysa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det som vore intressant, hur stor del man eldar. Samt, ha en kolumn om huset är tilläggsisolerat (kanske till och med om delvis tex tak, eller helt) samt en kolumn för om fönster är bytta till moderna energifönster.

Min egen tro är att ett vindtät hus med ok isolering på vind som har bergvärme och där man stödeldar inte är så blodigt dyrt att drifta, även om det är ett timmerhus med 1+1 fönster. Vore kul att se om det finns såna hus och vad de ligger på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.