Om det saknas plast på något ställe så är inte det skäl nog för en vindskatastrof. Ser man till att ha en grundventilation som skapar undertryck hels tiden inomhus så kommer det fungera ändå. Tex badrumsventulation som alltid går på lågfart.

Det viktigaste att kolla måste vara att man med 100% säkerhet inte trycker upp luft på vinden genom någon kanal som avslutats fel eller en otät skorsten.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
L largab skrev:
Kan du ha något lokalt läckage från våningen under där. Tex spottar monterade utan att vara helt täta mot vinden ?? Jag hade det och där läckte det fuktig luft underifrån ....
Nej inga spottar, men jag anar läckage från duschfläkten kanske.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Bowman
MathiasS MathiasS skrev:
Om det saknas plast på något ställe så är inte det skäl nog för en vindskatastrof. Ser man till att ha en grundventilation som skapar undertryck hels tiden inomhus så kommer det fungera ändå. Tex badrumsventulation som alltid går på lågfart.

Det viktigaste att kolla måste vara att man med 100% säkerhet inte trycker upp luft på vinden genom någon kanal som avslutats fel eller en otät skorsten.
I den delen av huset som problem är ovanför sover 4 personer och ett badrum med dusch precis i närheten, så säkert otätt nånstans.
 
A
Det kan vara otätt i väggar
 
Bowman
Det verkar som ett stort problem nu uppdagats.
I bygget jag nu gör så har rören från badrummet rivits fram. Det var inte påkopplat på skorstenen OCH igentäppt med isolering!!
Nästan en hink med vatten kramades ur...
Detta mynnade ut på vinden.
Heeelt otroligt, och inte lätt att hitta. Hur någon kunnat bygga så är helt sjukt.

Jag hoppas nu att detta varit problemet. Men det återstår att se.
 
K
Oj. Tur att du hittade det, det hade absolut kunnat sluta i en mögelkatastrof.

Där du tagit upp större ventiler blir det förmodligen kallare och därför har det varit värst där.

Förstår inte hur byggare gång på gång kan lämna rör på det sättet... Otur när de tänker är ju bara förnamnet
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Menar du att det inte lämnat avloppsluftningen utanför taket?
 
Bowman
L Location skrev:
Menar du att det inte lämnat avloppsluftningen utanför taket?
Japp, såg ut som det gick till skorstenen från alla håll, men var inte påkopplad.
 
Bra, då ordnar det sig då!
 
Bowman
MathiasS MathiasS skrev:
Bra, då ordnar det sig då!
Ja förhoppningsvis var det problemet.
 
På exakt samma sätt hade nån hjälte gjort med dräneringsröret från min luft-luftpump, det var draget ut genom väggen, och såg ut som det gick ned i backen, problemet var att det inte var ihopkopplat, så vattnet rann längs väggen. Inte svårt att hitta, fixa och orsakade inga större bekymmer, men just när man lämnar det som om det vore ihopkopplat men inte är det, det är största höjden av praktarsle enligt mig.
 
Så här gjorde den tidigare ägaren till vårt semesterhus. Drog upp köksfläkt och separett fläkt rakt upp på vinden. Gjorde dessutom en tillluftsventil till badrummet i taket, rakt upp på vinden.

Som tur var är det svarta inte mögel utan döda flugor men iaf. Kommer behöva åtgärda det där i år. Vi har bara dommarvatten så går inte upp allt för mycket fukt men iaf. Vet inte riktigt hur man tänkte.

Är en kallvind och jag har satt upp fuktmätare och är rätt lugnt och inga större spår av mögel som jag kan se men känns inte så kul iaf. Frågan är om det är smartast att dra ut köksfläkten rakt genom taket och separett fläkten genom väggen. Någon som har några tips? Är ett gammalt timmerhus så rätt tjocka vägar.
 
  • Ventilationsrör på vind med isolering och döda flugor, ej mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsöppning i isolering med nät och döda flugor på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dra köksfläkten rakt upp till en huv och avluftningen till en "avluftningstakpanna", om du har pannor på taket. Är det plåttak skulle jag överväga att dra upp båda i samma huv - med viss risk för oönskad doft.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle dra köksfläkten rakt upp till en huv och avluftningen till en "avluftningstakpanna", om du har pannor på taket. Är det plåttak skulle jag överväga att dra upp båda i samma huv - med viss risk för oönskad doft.
Är plåttak så får bli genomföring i så fall... Vi använder endast separetten på vintern och fläkten går hela tiden så bör vara lugnt. Tack för hjälpen!
 
Ok, det vita röret är från Separetten? Det är ju inte så bra att den står å pumpar upp inomhusluft på vinden.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.