D dennis_f skrev:
Jag har funderat på att göra samma sak i min krypgrund. Får man fråga vad kalaset kostade (per m2 samt tjocklek) och vem som gjorde det? Jag antar att det är diffusionstäta celler i skummet?
Vi anlitade Energon. 170 kvm PURCC snitttjocklek 80mm gick lös på 68 papp!
Och då får man radonspärr på köpet!

Ang alla andra frågor om FTX ner i grund får jag återkomma med.
Vi tycker det är en intressant lösning på husgrund, sedan hade vi inte så mycket till val eftersom grunden bitvis redan var gjord när vi köpte den här gården.
Så jag kommer absolut återkomma med svar kring grunden när jag fått plugga på lite och förhört våran ventilationstekniker som är lite av den som driver just den här lösningen!

Tycker ändå det är spännande med era åsikter, tar dessa med mig!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Genom att blåsa ned gammal fuktig luft från duschen? Eller ska du dra uteluften genom grunden? Är knappast nån vinst, annars de lilla..
Står ingenstans om detta.
Imkanalerna ska såklart inte anslutas till grunden. Hör ju vem som helst hur dumt de låter! ;)
 
Goblinn Goblinn skrev:
Står ingenstans om detta.
Imkanalerna ska såklart inte anslutas till grunden. Hör ju vem som helst hur dumt de låter! ;)
Imkanal? Det är vad man kallar ventilationen från köksfläkten, som tar hand om vattenångan från potatiskoket och stekflottet från baconet.
Frånluften till övrig ventilation, som går via FTX-aggregatet, tas just i bad- och duschrum, tvättstuga och kök.
Hur hade du tänkt ventilera våtrummen?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Imkanal? Det är vad man kallar ventilationen från köksfläkten, som tar hand om vattenångan från potatiskoket och stekflottet från baconet.
Frånluften till övrig ventilation, som går via FTX-aggregatet, tas just i bad- och duschrum, tvättstuga och kök.
Hur hade du tänkt ventilera våtrummen?
Frånluft menar jag ju, sorry. Blir rörigt när man jobbar natt och inte har koll. Som sagt.
Jag är inte den som har koll på det här med FTX och ventilation.
Tråden startades inte för att ta upp detta heller.

Och bad/våtrum kommer ventileras som de ska. Litar på att våran ventilationstekniker kan sin sak.

Återkommer om detta.

Tackar för svaren som rörde min fråga i tråden så länge
 
Intressant att höra alla skeptiker som troligen inte har en aning om detta handlar om, kul att höra någon ny lösning på problemen som krypgrund brukar få, låter kanonsmart att Isolera grunden Ventilera den med ftx i stället för ett superdyrt ventagregat som bara ventilerar en oisolerad grund, kommer säkert bli kanon
 
  • Gilla
Johan456 och 5 till
  • Laddar…
B Brolle85 skrev:
Intressant att höra alla skeptiker som troligen inte har en aning om detta handlar om, kul att höra någon ny lösning på problemen som krypgrund brukar få, låter kanonsmart att Isolera grunden Ventilera den med ftx i stället för ett superdyrt ventagregat som bara ventilerar en oisolerad grund, kommer säkert bli kanon
Tack för att någon tror på oss! ;)
Förstått att det finns två läger ang detta, så är det ju alltid.
Men överlag har vi faktiskt blivit väldigt positivt bemötta av alla möjliga yrkeskategorier som varit dit och tittat!

Jag lovar att skapa en ny tråd efter vi bott ett tag med denna lösning för att uppdatera hur det fungerar.
Förhoppningsvis blir vi klara i sommar!
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vore jättetrevligt att höra hur det här med grunden/ftx skall göras. Nyfiken såklart.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Måste ju ändå vara bättre med isolerad platta med slang ingjutet? Eller varför är det så hela branschen gör? Har dom missat ngt?
 
A
Tycker det inte verkar så dåligt. Det blir väl isolerast i grunden och spillvärmen i huset går ner där och ser till att det håller sig varmare än ute. Någon fukt borde det inte kunna bli.

Platta på mark är ju vanligt, men det är ju inte en helt grastis lösning jämfört med plintar, speciellt på kuperad mark. Dessutom, ingjuten golvvärme är väldigt väldigt trögt i betongplattor.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Kul med varmgrund!
Har bara läst om det.. men tycker konceptet är bra.
Hade jag byggt hus nu så hade jag funderat på att ha en sån lösning själv.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Det är inte fråga om att leda ner fuktig avluft i krypgrunden som vissa här verkar ha fått för sig. Med denna typ av grund sätter man frånluftsdon i krypgrunden, varm luft från bostaden kommer då, på grund av undertryck, leta sig ner i krypgrunden.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Eftersom grunden är isolerad är det väl inte så stor risk för fuktproblem där. Kom ihåg bara att eran grund på 80mm PUR motsvarar ca 150mm cellplast dvs. Ca hälften av en normal villa brukar ha under plattan. Klarar ni verkligen energikraven med detta? Jag skulle överväga att isolera bjälklaget också
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom grunden är isolerad är det väl inte så stor risk för fuktproblem där. Kom ihåg bara att eran grund på 80mm PUR motsvarar ca 150mm cellplast dvs. Ca hälften av en normal villa brukar ha under plattan. Klarar ni verkligen energikraven med detta? Jag skulle överväga att isolera bjälklaget också
De inom branschen som pysslar med polyuretan säger att det motavarar mer. Så detta har företaget som sprayade räknat ut ska räcka, inget vi valt.
Sedan har vi 45 i bjälklaget.
Mer isolering i bjälklaget gör att man "isolerar bort" grunden och tanken med varmgrund är att en del av värmen i golvet ska komma ner i grunden.

I vinter har det ju varit flera dagar med runt 20-25 grader kallt. Och utan någon som helst värmekälla nere i grunden förutom en inspektionslucka i golvet på 60x60 som stått öppen har den hållit 10 grader.
I huset har vi haft en byggfläkt som hållit sig på12 grader.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
I ett hus med varmgrund och golvvärme anpassas isoleringen i bjälklaget så att luften i grunden blir 16-18 grader. En normalstor villa får en värmeförlust genom grunden på ca 1000 kWh /år, byggs samma villa på platta på mark med 300mm cellplastisolering och ingjuten golvvärme blir energiförlusten ca 2000 kWh / år.
 
Goblinn Goblinn skrev:
De inom branschen som pysslar med polyuretan säger att det motavarar mer. Så detta har företaget som sprayade räknat ut ska räcka, inget vi valt.
Sedan har vi 45 i bjälklaget.
Mer isolering i bjälklaget gör att man "isolerar bort" grunden och tanken med varmgrund är att en del av värmen i golvet ska komma ner i grunden.

I vinter har det ju varit flera dagar med runt 20-25 grader kallt. Och utan någon som helst värmekälla nere i grunden förutom en inspektionslucka i golvet på 60x60 som stått öppen har den hållit 10 grader.
I huset har vi haft en byggfläkt som hållit sig på12 grader.
Då har ni blivit lurade eller så har dom lagt mer än 80mm.
PUR har normalt lambda 0,022 vilket vid 80mm tjocklek ger ett u-värde på 0,275. Samma värde får du med 14cm cellplast med lambda 0,038.

Men har ni 45mm isolering i bjälklaget hamnar ni på totalt ca u=0,2. Det är hälften av isolervärdet i en passivhusgrund.

Jag menar absolut inte att det är en dålig lösning och eftersom det är diffusionstätt ger det intressanta egenskaper. Har du någon produktdata för isoleringen dom sprutat?
Och om dom nu beräknat att det ska bli okej skulle energiberäkningen vara intressant att se.
 
  • Gilla
Niclar72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.