J John Karlsson skrev:
..... och blir kabeln dessutom för kort så måste det blåsas i ny kabel utifrån ett skarvskåp.
Om fastighetsägaren godkänner det kanske man kan sätta en utanpåliggande fiberdosa med tätning och ev. halvdan "specialnyckel" för att låsa så att man slipper blåsa ny fiber, t.ex. en sådan här https://www.hexatronic.se/produkt/abonnentbox-vagg-4xsc-spx-ip54-2/
Många fiberägare som inte använder dem vid nyinstallation godkänner dem vid reparation.
 
Fiber är inte så sköra, normalt lungt handlag samt lite eftertänksamhet så är det inga problem.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
TS, försök kolla med nån av snubbarna på El-Teleteknik som gör installationerna åt Ume Energi , de kan nog lösa detta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A andersda skrev:
Fiber är inte så sköra, normalt lungt handlag samt lite eftertänksamhet så är det inga problem.
Beror på vad man använder, vanlig blåsfiber eller någon form av mikrokabel. Mikrokabel om man inte böjer den för häftigt håller jag med om inte är så känslig då den har förstärkt yttre skikt och t.ex. kevlartrådar invändigt för dragstyrkan och det fixar nog de flesta, däremot blåsfiber är mera vanskligt. Sedan finns det lite mellanalternativ. Så begreppet "fiber" kan vara lite lurigt att generalisera hur känsligt det är.
 
Hej hej. Nu får Umeå energi titta bort en stund. Men jag kunde inte hålla mig från att kika lite. Observera att jag inte betraktar detta som att "manipulera utrustningen". Jag bara tar en liten titt. Ytterst försiktigt har jag öppnat locket, fotat, och sedan satt tillbaka. Eftersom den här tråden blev så välbesökt så ser jag det som att det finns ett allmänintresse i detta :) Öppet lock på en vit energimätare med synliga anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet lock på en väggmonterad elutrustning med synliga kablar och inre komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
hillevitte och 2 till
  • Laddar…
tommib
Tyvärr är det där sannolikt svårt att flytta själv, utan det ska nog blåsas ny fiber eller så ska du terminera i en dosa och skarva.

Går det kanske att dölja burken med ett litet skåp? En tavla?
 
  • Gilla
qTblubb och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag känner mig inte sugen att börja mecka med de där trådsmala kablarna. Ett alternativ är att nypa av kabeln helt och strunta i fibern. Anledningen till att vi aldrig driftsatt fibern är att vi har mobilt bredband med obegränsad förbrukning som fungerar klockrent (Netflix på flera skärmar samtidigt och aldrig några problem). 5000 betalar månadsavgiften på nuvarande abonnemang i två år.
 
  • Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
N
F Fakathong skrev:
Jag hade flyttat dosan själv. Det var som när ip only kom och ville lägga fiber hos mig. Där stod att dom bestämde var anslutningen skulle vara och jag inte fick röra eller flytta den. Jag skulle bara tacka och ta emot. Så dom fick fingret. Var väl tur det, för grannar som skrev under har inte sett röken av dom på två tre år nu förutom ett lure mejl att dom behövde skriva på för två år till
Typiskt IP-Only! Är så glad att jag kunde häva mitt avtal med dem och det utan att behöva betala någon avgift för det (som de brukar kräva).
 
tommib
Klipp absolut inte av fibern! Om inte annat så är den bra för nästa ägare av huset.

Som sagt, kan du inte dölja burken på något sätt? Om du tar en bild på omgivningen kanske folk härifrån kan komma med bra idéer.

En annan variant är som sagt att terminera i en skarvdosa men du kommer inte ifrån att det blir en burk där. Man skulle också kunna tänka sig att fälla in skarvdosan i väggen, då blir det lättare att dölja. Är det en solid vägg eller är det regelvägg?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det är två fibrer som är svetsade mot piggtail, brukar IP Only göra så, någon som vet varför?
 
tommib
Gissningsvis är det förberett för TV över fiber (dvs inte IP-TV som är något annat) samt en "vanlig" internetfiber. Den aktuella burken (CTS HES-3106) finns i åtta olika varianter varav fem har kabel-TV via RF som option.
 
Jaha, skönheten får hänga kvar (tills vidare!). Jag ägnade ett par timmar åt att navigera bakom gipsskivorna och har nu dragit nätverkskabeln och strömförsörjningen till ett utrymme under en trappa. Inte för att jag har någon ström där heller men det är enkelt att fixa. Sen sen vet jag inte om det funkar med routern där under men jag får pröva mig fram. Nu måste jag fixa något lock eller liknande till hålet i väggen.
Router monterad på randig vägg med synliga kablar genom ett hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Bygg en låda runt den och klä med samma tapet som på väggen, då blir den i alla fall mer diskret.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Den där är precis som vi har hemma, och det är inga problem att dosa av själv och flytta. Det du inte kan göra är att göra det infällt, om du inte mycket försiktigt gör ett hål för dosa och petar in allt i denna. Eller, kanske dubbeldosa och en sticksåg och en ofantligt god portion försiktighet så går det kanske.

Prylarna för det kostar kanske runt 800-1000 spänn eller så, fibern tar man så lång man vill.

Anledningen till de båda fiberkablarna är att UPC-kabeln, den blå, för över nätverket, och APC-kabeln tar TV-signalen som man sen kan få ut på F-kontakten i underkant.
 
Det innebär dubbelt så mycket fiber i stamnätet för att man inte kör IPTV.
Tja, det är ju en lösning men känns lite ålderstigen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.