Nu blir jag tvungen ;) att göra krukor & fågelbad av rabarberblad isommar !!
Det var ju super snyggt !!
 
Jag blev också inspirerad! Kan man gjuta ett handfat av betong? Jag ser precis framför hur tjusigt det skulle bli i vårt framtida spa med ett snyggt gjutet kar istället för det vanliga tråkiga porslinshandfatet. Gärna med fin mosaik på insidan. :p
 
Intressant att jobba med betong. En sak som jag undrar lite över är hur man gör för att polera betong, hur svårt det är och är det dyrt?
 
Kan man flyspackla och sedan slipa det för att få ett bra betongolvsresultat, eller ska man slipa direkt på den gjutna plattan?

Måste man diamantslipa?

MVH Olle.
 
MatildaSofia skrev:
[quote author=perranch link=1116187353/60#82 date=1137150323][quote author=MatildaSofia link=1116187353/0#28 date=1116882051]Finns det någon vänlig själ som kan få in en bild åt mig i denna tråd, någon med egen web? Snälla!  
Hej Matilda! Det kan jag nog hjälpa till med, bara det är betongbilder.... ;PeR
[/quote]



Per! Din gamle räv.Välkommen till forumet. Du ör skyldig mig en hel del med tanke på all den gratisreklam jag gett Dig här! ;) :cool:


[/quote]


Hej Matilda,

Det var länge sen man såg dig!! har du gjort något nytt kul i betong?

//Jessica
 
big-olle skrev:
Kan man flyspackla och sedan slipa det för att få ett bra betongolvsresultat, eller ska man slipa direkt på den gjutna plattan?

Måste man diamantslipa?

MVH Olle.

Slipa den gjutna plattan! Diamanter ger bästa resultat.
 
Jessica, jag försvann aldrig. ::)


Prisfrågan, beror ju på. Anlitar man någon som slipar ett Superfloor. Då kostar det ca. 200-300 kr kvm.

Polera är billigare. Finns numera skurrondeller impregnerade med diamanter som man kan sätta på en vanlig skurmaskin och på så sätt få en lätt diamantpolering.
Funkar på de flesta golv.

 
MatildaSofia skrev:
Jessica, jag försvann aldrig. ::)


Prisfrågan, beror ju på. Anlitar man någon som slipar ett Superfloor. Då kostar det ca. 200-300 kr kvm.

Polera är billigare. Finns numera skurrondeller impregnerade med diamanter som man kan sätta på en vanlig skurmaskin och på så sätt få en lätt diamantpolering.
Funkar på de flesta golv.

Blir det någon skillnad i resultatet?

mvh
David
 
Ja, skillnaden är stor. Bör ses.
 
Betong-Matilda. Tack för svaret. Här kommer ett par frågor till.

När man gjuter golv. Tar man allt på en gång, eller "grund" gjuter man först för att sedan ta översta lagret? (Eller är jag bara helt ute och cyklar). (Hörde att man gör så i tyskland).

Finns det några bra tips på hur man får bästa resultat mht jämnhet etc?

Varför bör man inte flytspackla och sedan behandla detta?

Om man själv ytbehandlar. Har du något tips på medel. Jag har varit och kikat på ett golv som behandlats med oxan-olja. Blankt (vi vill ha lite mattare), men det verkade väldigt tåligt.

Olle - som ska gjuta sitt egna betongolv i nybygget. (Puh)
 
husis skrev:
Jag blev också inspirerad! Kan man gjuta ett handfat av betong? Jag ser precis framför hur tjusigt det skulle bli i vårt framtida spa med ett snyggt gjutet kar istället för det vanliga tråkiga porslinshandfatet. Gärna med fin mosaik på insidan. :p
Jag har tänkt samma sak fast utan mosaiken. Såg ett gjutet handfat i betong på Golvpoolen i Malmö men det hade varit mycket fräckare att göra ett själv. Någon som har en idé på hur man gör en form att gjuta i?
 
Vi har flytspacklat ett golv och ska slipa fram en betong-liknande yta i det. Han som gjort det har fått till det på vissa ställen men inte på hela ytan. Ngt tips på vilken sortsslip man ska använda? Hur ska man behandla det efteråt för att dammbinda det?

tacksam för alla tips!

Bifogat är en bild på hur vi vill att det ska se ut när det är klart.

mvh
Jesper
 
  • betonggolv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har energi att lägga upp lite exempel på slutresultat av betonggolv beroende på typ av betong, slipning, infärgning, poleringsgrad (matt, halvblankt, blankt).?

Personligen så är jag intresserad av lite mörkare nyanser (mörkt grå eller svart) och utan att någon ballast syns alt att ballast är färgad i liknande kullör som skjälva betongen.

//nilhen
 
nån som har en uppfart gjord av markbetong? För/nackdelar mot sten tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.