Sitter nu på altanen med 'droppfoten' i högläge (helt enl. yonnas utmärkta instruktioner ;)) och läser augustinumret av 'Hus&Hem', där finns en lång artikel med en skånelänga som är ritad och inredd av arkitekt Lillemor Husberg.

För den som är intresserad så finns det fin-fina bilder på 'Matildas betonggolv', ser faktiskt helt underbart ut, det är nästan så man kan känna den där silkeslena, superslipade betongytan under fötterna (åtminstone den fot som har någon känsel kvar ;))

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Sitter nu på altanen med 'droppfoten' i högläge (helt enl. yonnas utmärkta instruktioner ;)) och läser augustinumret av 'Hus&Hem', där finns en lång artikel med en skånelänga som är ritad och inredd av arkitekt Lillemor Husberg.

För den som är intresserad så finns det fin-fina bilder på 'Matildas betonggolv', ser faktiskt helt underbart ut, det är nästan så man kan känna den där silkeslena, superslipade betongytan under fötterna (åtminstone den fot som har någon känsel kvar ;))

MVH//Christina.
ja det var jätte fint. Hoppas din fot snart blir bättre :)
 
Mathildasofia,

Du som kan betong....

Funderar på att gjuta ett lågt bord (cirka 45 cm högt, 40 cm brett) med underrede/hylla under. Bordet blir cirka 280-300 cm cm långt. (Vill bara ha 4 ben. Ja, det blir armering.) Ev LED belysning ingjuten också samt ett rör för att gömma sladdar. (Vi talar nu om helt sladdlöst system för TV och CD/DVD.)

Vet Du vilken betong man skall ha? Gärna benämning.

Och vad behöver man om man skall slipa bordet? Vill gärna ha en glatt yta ovanpå och ruggig yta på sidorna.

Hyr man slip med verktyg eller hur funkar det?

Vill ha rundade hörn, löser man det med fog i formen?

Hade också tänkt sätta dit en text eller blindskrift på långsidorna och hur löser man spegelvända bokstäver? Skall vara reliefer in i bordet alternativt hitta en järnskylt med utgående bokstäver som eftermonteras. (Någon som vet var man hittar det?)

Nu fick Du något att bita i, va?   ;)
 
byggimpert skrev:
Sitter nu på altanen med 'droppfoten' i högläge (helt enl. yonnas utmärkta instruktioner ;)) och läser augustinumret av 'Hus&Hem', där finns en lång artikel med en skånelänga som är ritad och inredd av arkitekt Lillemor Husberg.

För den som är intresserad så finns det fin-fina bilder på 'Matildas betonggolv', ser faktiskt helt underbart ut, det är nästan så man kan känna den där silkeslena, superslipade betongytan under fötterna (åtminstone den fot som har någon känsel kvar ;))

MVH//Christina.

Har du skadat dig? ??? Får ta o läsa igenom dina inlägg...
Ja i det där huset kan jag inte tänka mig ett mer passande golv o..när vi talar om att få känsla i nya hus.
Lillemor Husberg lyckas alltid med det!

:)
 
OLHA skrev:
Mathildasofia,

Du som kan betong....

Funderar på att gjuta ett lågt bord (cirka 45 cm högt, 40 cm brett) med underrede/hylla under. Bordet blir cirka 280-300 cm cm långt. (Vill bara ha 4 ben. Ja, det blir armering.) Ev LED belysning ingjuten också samt ett rör för att gömma sladdar. (Vi talar nu om helt sladdlöst system för TV och CD/DVD.)

Vet Du vilken betong man skall ha? Gärna benämning.

Och vad behöver man om man skall slipa bordet? Vill gärna ha en glatt yta ovanpå och ruggig yta på sidorna.

Hyr man slip med verktyg eller hur funkar det?

Vill ha rundade hörn, löser man det med fog i formen?

Hade också tänkt sätta dit en text eller blindskrift på långsidorna och hur löser man spegelvända bokstäver? Skall vara reliefer in i bordet alternativt hitta en järnskylt med utgående bokstäver som eftermonteras. (Någon som vet var man hittar det?)

Nu fick Du något att bita i, va?   ;)

Du, Olaaa..detta låter som en riktigt bra plan, ser en otroligt snygg möbel framför mig o vet dessutom precis vem jag ska prata om detta med, ett par betongfreak här i byn. Återkommer med heta tips snarast..
 
Tjenare Matilda,
du nämner i ett tidigare inlägg att du gått en kurs om betong. Var det i Sveríge? Vem höll i den?

 
TsThorsell skrev:
Tjenare Matilda,
du nämner i ett tidigare inlägg att du gått en kurs om betong. Var det i Sveríge? Vem höll i den?

Var inte det mammam som gjort det (men du har säkert också gjort det Matilda ;))
 
MatildaSofia skrev:
Finns det någon vänlig själ som kan få in en bild åt mig i denna tråd, någon med egen web? Snälla!  
Hej Matilda! Det kan jag nog hjälpa till med, bara det är betongbilder.... ;PeR
 
Produkten som MatildaSofia pratar om, är det etsningsvätska för betong?

exipnos
 
Såg på en skola i Seattle, där hade dom lackat betongen, aldrig ens tänkt på det. Så blank, slät och snygg.. riktigt len att gnida kinden emot *ler* Det var dock stora pelare jag gnodde kinden emot ;D
 
Hej!

Ny i forumet och hittade er när jag letade tips och råd för att behandla ett betonggolv, verkar som om jag har kommit helt rätt :)

Vi har gjort en tillbyggnad på huset och nu har vi ett vardagsrum på 60m2 där vi har gjutit och slipat ett betonggolv, och nu är frågan hur vi ska gå vidare. Det vi är ute efter är att färga det till en mörkgrå nyans och sedan få en halvblank yta men vi vet inte vad vi ska använda. Vi har provat med betongolja och pigment men det blir för matt så det är kanske någon form av lack man ska använda? Ytan är inte helt slät utan vi har medvetet behållt en del av strukturen för att få lite mer "liv" i ytan.

Är det någon som har gjort något liknande och har några tips så vore jag mycket tacksam!

Hälsningar Stefan
 
perranch skrev:
[quote author=MatildaSofia link=1116187353/0#28 date=1116882051]Finns det någon vänlig själ som kan få in en bild åt mig i denna tråd, någon med egen web? Snälla!  
Hej Matilda! Det kan jag nog hjälpa till med, bara det är betongbilder.... ;PeR
[/quote]



Per! Din gamle räv.Välkommen till forumet. Du ör skyldig mig en hel del med tanke på all den gratisreklam jag gett Dig här! ;) :cool:


 
Lamox skrev:
Hej!

Ny i forumet och hittade er när jag letade tips och råd för att behandla ett betonggolv, verkar som om jag har kommit helt rätt  :)

Vi har gjort en tillbyggnad på huset och nu har vi ett vardagsrum på 60m2 där vi har gjutit och slipat ett betonggolv, och nu är frågan hur vi ska gå vidare. Det vi är ute efter är att färga det till en mörkgrå nyans och sedan få en halvblank yta men vi vet inte vad vi ska använda. Vi har provat med betongolja och pigment men det blir för matt så det är kanske någon form av lack man ska använda? Ytan är inte helt slät utan vi har medvetet behållt en del av strukturen för att få lite mer "liv" i ytan.

Är det någon som har gjort något liknande och har några tips så vore jag  mycket tacksam!

Hälsningar Stefan

Stefan, jag svarade privat till Dig också, sorry att jag glömde denna tråd och inte svarat tidigare.

Kolla
http://www.norlander.se
klicka på "House LB renovation"
Där har de ett slipat betonggolv, beroende på slipning kan du få hur matt/blankt Du vill. Ingen infärgning på detta visserligen. Men det går att göra mellan slipning och sista polering. Jag tycker att grå/svart är den färg som blir bäst.

 
Tack Matilda, det golvet är nästan precis vad vi är ute efter, möjligen en liten infärgning åt det mörkare hållet. Ringer dem på måndag och får reda på vem som har gjort jobbet.
 
Hälsa i så fall Johannes från mig. Annars är det Stadax i Varberg som gjort jobbet. Duktiga på att slipa betong. Fråga efter Henrik kunnig och extremt trevlig, han kan hjälpa Dig vidare.

www.stadax.se


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.