Goblinn Goblinn skrev:
Blev nog mest bara förvånade över resultatet.
Och det blev provtryckarna också så jag vet inte då hur "normala" resultat ser ut i byggen här omkring.

För vi hade inte i åtanke att provtrycka under byggtiden utan provtryckningen var något vi kom på att vi ville göra nu innan väggarna ska upp för nyfikenhetens skull! :)
0,26 är bra. Förutsatt att elektrikern och rörmokaren är klara. Men jag såg det i förhållande till pratet om passivhus.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
FTX i grunden låter mest som att ni skjuter er i foten och krånglar till det i onödan. Om ni sparar energi på det eller förlorar beror på hur det är byggt men det låter faktiskt som en försämrande åtgärd.


Ni har mest troligt bara byggt ett vanligt hus. För passivhus behövs det en hel del på övriga klimatskalet såsom energikrav på fönster, dörrar isolertjocklek i väggar etc. Så glöm att kalla det för passivhus med dom väggarna ;)

Bygger själv passivhus och vi har isolertjocklek 400mm i grunden, 410 i väggarna och 600 på vinden. Samt passivhusfönster överallt.
Vi byggde för 8år sedan, vi har ganska lika, 400mm i grunden, 360mm i väggar, 600mm i taket, MEN, är personerna som bor i huset det handlar om, världens bästa hus kan de ”sämsta” förbruka mycket energi i.

Vad menas med 17w/kvm? Vi ligger på 37w/kvm, inkl precis allt, inkl Vv och motorvärmare mm

Med solcellerna inräknad så ligger vi på NOLL, nåt år tryckte vi in mer än vi köpte..inget Passivhus, det är ett Aktivhus!
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi byggde för 8år sedan, vi har ganska lika, 400mm i grunden, 360mm i väggar, 600mm i taket, MEN, är personerna som bor i huset det handlar om, världens bästa hus kan de ”sämsta” förbruka mycket energi i.

Vad menas med 17w/kvm? Vi ligger på 37w/kvm, inkl precis allt, inkl Vv och motorvärmare mm

Med solcellerna inräknad så ligger vi på NOLL, nåt år tryckte vi in mer än vi köpte..inget Passivhus, det är ett Aktivhus!
17W/kvm är väl hur stora värmeförluster som tillåts genom husets klimatskal. Bortsett från förlusterna genom avloppsvattnet då.
 
Säger mig inget..antal watt i uppvärmning/vent
 
Njae det är lite olika siffror. En del säger 15, andra 17 etc men vi tar 17kWh×m2/år så är det för tillagd uppvärmning. Det inkluderar alltså inte hushållsel även om hushållsel räknas med som gratis energi i schablon för att uppskatta hur stort behov värmesystemet behöver täcka.

Grunden som TS har kommer troligtvis vara utmärkt med lite andra egenskaper jämfört med en betongplatta
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Jag har funderat på att göra samma sak i min krypgrund. Får man fråga vad kalaset kostade (per m2 samt tjocklek) och vem som gjorde det? Jag antar att det är diffusionstäta celler i skummet?
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Grunden ger nog inget alls förutom extra rördragning.

Tänkte du led avluften under huset? Låter dumt tycker jag, fuktigt luft, samt om du har bra FTX system inte så mycket energi kvar i luften.

Betongplatta med slang...
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
TS. Vad är fördelen med den här lösningen?
 
Goblinn Goblinn skrev:
Att man integrerar FTX systemet med grunden, så man återanvänder värmen som finns i luften nere i krypgrunden.
Sedan har vi nästan ingen bjälklagsisolering, så tanken är att grunden ska hålla nästan samma temperatur som övriga huset = varma golv + ingen fukt!
Vi kommer även ha vattenburen golvvärme!

Detta kommer bli spännande att se hur det funkar! Ingen vi haft kontakt med har stött på den här lösningen tidigare.
Hur värmer du inkommande luft i FTX om nästan all återvunna värme går till kyrpgrunden? Värmen räcker ju knappt för enbart inkommande luft under vinter perioden...
 
Goblinn Goblinn skrev:
Hej Byggahusmedlemmar!

Idag täthetsprovade vi vårt lösvirkeshus som vi till stor del byggt själva. Tog in hjälp för att resa stommen.

Vi bygger i Jämtland.
Grunden är en varmgrund (krypgrund) som vi sprayat med Polyuretanskum.
Sedan kommer husets FTX knytas an med grunden så man tar vara på värmen.
Stommen är av trä.
Liggande panel.
50 fasadskiva
Vindduk
195 isolering
Ångspärr
45 isolering


Resultatet av provtryckningen blev 0.26l/s.
Ett passivhus har gränsen vid 0.3 har jag läst.

Men vad innebär detta för oss nu?
Är det så lätt att få kalla huset för passivhus eller krävs det att man uppfyller andra punkter?

Vore bara skoj att veta om någon här inne sitter på massa kunskaper om energieffektiva hus!

Vi blev jätteglada över resultatet i alla fall! :D
Att ni lyckats få så tätt är en bedrift. Det kräver noggrannhet och gissningsvis blir huset ännu lite tätare när ni är helt klara, hatten av!

För er som undrar över varmgrunden, en vanlig krypgrund får ofta problem med fuktpåslag sommartid. Isolerar man dessutom bjälklaget så kan problemen bli stora.
Genom att isolera kryputrymmet helt blir utrymmet varmt. Men för att ventilera bort fukt och undvika kondensation värmer man upp luften tex med värmen från ftx.
Ett smart sätt att anpassa en gammal grundtyp till våra moderna hus.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Genom att blåsa ned gammal fuktig luft från duschen? Eller ska du dra uteluften genom grunden? Är knappast nån vinst, annars de lilla..
 
D Djurmo skrev:
Att ni lyckats få så tätt är en bedrift. Det kräver noggrannhet och gissningsvis blir huset ännu lite tätare när ni är helt klara, hatten av!

För er som undrar över varmgrunden, en vanlig krypgrund får ofta problem med fuktpåslag sommartid. Isolerar man dessutom bjälklaget så kan problemen bli stora.
Genom att isolera kryputrymmet helt blir utrymmet varmt. Men för att ventilera bort fukt och undvika kondensation värmer man upp luften tex med värmen från ftx.
Ett smart sätt att anpassa en gammal grundtyp till våra moderna hus.
Men varför bygga nytt hus med denna grund? Finns inga fördelar! Platta på mark tillhör riktiga hus, sommarstugor/Älvsbyhus/Smålandsvilla håller på med plintgrund/isolergrund och avfuktare och fläktar och trams
 
Redigerat:
  • Gilla
Stommen och 2 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Att ni lyckats få så tätt är en bedrift. Det kräver noggrannhet och gissningsvis blir huset ännu lite tätare när ni är helt klara, hatten av!

För er som undrar över varmgrunden, en vanlig krypgrund får ofta problem med fuktpåslag sommartid. Isolerar man dessutom bjälklaget så kan problemen bli stora.
Genom att isolera kryputrymmet helt blir utrymmet varmt. Men för att ventilera bort fukt och undvika kondensation värmer man upp luften tex med värmen från ftx.
Ett smart sätt att anpassa en gammal grundtyp till våra moderna hus.
Hur menar du att värmen från FTX skulle värma upp grunden? Grunden är väl tänkt att ha i princip samma temp som golvet då bjälklaget då det är isolerat mot marken och inte mot bjälklaget. Den luft som FTX skickar ut är alltid kallare än inne så att skicka ner den i ett utrymme som är isolerat mot utsidan skulle innebära att FTX skulle kyla det utrymmet.

Är inte tanken med en isolergrund som isolerad mot marken att den skall vara en del av samma klimat som bjälklaget?

Moderna FTX aggregatet ligger på 80-90% verklig verkningsgrad på återvinning utan abrovinker. Har svårt att se att man kan krama ur så många av de 10-20% som försvinner ut med denna konstruktion. På ett normalt hus är inte den förlusten mer än 3-500kWh/år.

Jag tror det blir större förluster i det stora fönstret och högt i tak. Där kommer det att försvinna kWh.
 
Redigerat:
Jag gissar att det är en inneluftventilerad varmgrund. Då brukar man leda frånluften ner i krypgrunden och sen vidare till FTX'en.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att det är en inneluftventilerad varmgrund. Då brukar man leda frånluften ner i krypgrunden och sen vidare till FTX'en.
Är det inte lite "sådär" att leda ner fuktig luft till grunden? Jag har fått lära mig att man vill ha så torrt som möjligt där nere för att undvika mögel osv.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.