Matilda, är det ett sånt här golv du ska ha i ditt kök??

MVH//Christina.
stol_vit.jpg
 
:D Detta är ett helt mattslipat betonggolv vilket är sååå snyggt, men vi ska ha halvblankt med pigment i. Så svar nej... Kul Christina, Tack! ;)
 
I dag mixtrade jag lite med betong. Köpte en skål på trädgårdsavd. Betongen var porig o ganska luftig, ville se hur färgen fungerade. På den grova oslipade ytan såg svart färg ut som asfalt nästan. Lite dött. Jag slipade kanterna på skålen och färgade mörkgrå, blev mer levande, blankt nästan metallisk yta. En ganska fin kontrast. Vad tycker Ni?


betongskal79tv.th.jpg

betongskal84nb.th.jpg

betongskal20hd.jpg
 
Frxy skrev:
Varsågod: [länk]

Tack Frxy... :-* ;)
 
Snyggt och spännande kontraster Matilda!

Kom du på vad färgen hette?
 
Ceja skrev:
Snyggt och spännande kontraster Matilda!

Kom du på vad färgen hette?
Tack, kul att Du gillade kontrasten.
Ja, namnet såg jag i dag men jag glömde det lika fort, ska anteckna nästa gång :-/


 
MatildaSofia skrev:
Jag slipade kanterna på skålen och färgade mörkgrå, blev mer levande, blankt nästan metallisk yta. En ganska fin kontrast. Vad tycker ni?
[bild]
Ser ju ursnyggt ut :surprised:, är den här färgen tillgänglig i handeln, eller är det en "specialprodukt" av nåt slag??

MVH//Christina.
 
Roligt att höra Christina!  :D
Finns inte tillgänglig i Sverige ännu vad jag vet. Det finns i USA och jag har sett en del golv på foto.
Vanligt där att man sätter sina loggor i betongen o andra mönster.
Har funnits infärgningsmetoder på betong i Sverige ett bra tag, men inget likt detta, de andra innehåller syror mm. Det märkliga med denna färg är att den är vattenbaserad, man spär ut den med vatten. Luktfri.
Miljövänlig enligt amerikanarna, innehåller endast lite alkohol. Kan inte dröja så länge innan det finns i handel.

 
Hemmakatten
Skålen blev mycket snygg! Just kontrasten mellan den matta skålen och den blanka kanten är helt rätt! :) När du kommer på vad det heter så får vi reda på det, eller hur.
Vet du om detta medel finns i mindre flaskor eller burkar? Min bror från LA kommer hit i sommar och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att be honom ta med sig en burk eller så.
 
Måste bara förtydliga! Det är inte färgen i sig som skapat ytan det är diamantslipningen. Sen penslade jag på färgen..

Han heter Bob Harris, mannen bakom produkten.
Blir inte klok på vad han kallar färgen.
Sök på Decorative concrete, Ni hittar en mängd länkar.

:)
 
MatildaSofia skrev:
Han heter Bob Harris, mannen bakom produkten.
8) Jaså, det är Bob som har satt griller i huvudet på dig. :-/ ;D
Han har ju gett ut ett antal böcker bl.a. dessa:
http://www.bobharrisguides.com/ :D
 
Vi får väl bjuda hit Bob på seminarium så att han kan berätta för alla intresserade hur det fungerar eller?

Challe

Ps. Färgen kanske inte kommer att finnas i handeln i år men väl att köpa i Sverige.
 
http://www.capton.se/
Jag tycker det verkar som om alla produkterna finns hos den här firman!

Vi ska gjuta nya golv i uthusen och försöker hitta något slag av "infärgning" (slippa måla)
SIKA tipsade oss om http://www.pigmentec.se/ och därifrån hamnade vi hos capton.
Vi velar nu om hårdcement, pigmentpulver eller etsning ???

Inte lätt det här...
 
Jo det är ett ganska lätt val...men låt inte mig påverka dig.  ;)

Capton (känner dem väl) har inte den metod jag nämnt, ännu finns den inte i handel.
Färger att blanda i cement har funnits länge..

Annars tycker jag det räcker i uthus o garage om betongen får en blank yta, genom slipning. Då är inte färg nödvändigt.
Målade hårdbetonggolv är helt döda, inte alls snyggt, det tycker jag Du ska skippa, behåll i så fall hellre betongen rå, så gläder Du åtminstone Per Ranch...
Tack för Ditt inlägg. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.