Hej,

när Umeå Energi drog in fiber till villan så hängde de upp en stor ful dosa (fiberkonverter) på helt fel ställe. Det hela berodde på dåliga instruktioner från oss så jag ska egentligen inte klaga på placeringen.

Allt skulle bli så mycket bättre om dosan kunde flyttas 1,5 meter. Jag Googlade på detta och fick upp den här beskrivningen:

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/flytta-fibern/

Nu visar det sig dock att Umeå Energi förbjuder mig att flytta dosan själv - eller ens att anlita en elektriker att göra det. De ska göra det själva och de tar ut en avgift på 5000 kronor för jobbet.

Jag får inte ens lossa dosan från väggen för att kunna tapetsera snyggt. De vill skicka ut en tekniker för att lossa dosan från väggen.

Det står förvisso i avtalet att jag behöver skriftligt godkännande för att få "göra ingrepp" i "utrustningen".

Har någon här haft liknande erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?

/Daniel
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Vad kostar det om du exempelvis skulle "råka" ha sönder dosan när du möblerade om. Sen när teknikern är där så kan du ju passa på att flytta den. Dock kommer problemet bli att du inte har tillräckligt med fiberkabel för att flytta den 1,5m. Då krävs en ny inblåsning från skåpet, alt en skarvning av fibern.
 
  • Gilla
Tli87
  • Laddar…
Går inkommande fiber direkt in medieomvandlaren utan en fiberdosa före?
Är det så kan du inte flytta något utan att ev. blåsa om fibern eller om de godkänner sätta en fiberdosa utvändigt.
Även om det är en fiberdosa och vill flytta själva dosan så blir förfarandet enligt ovan
Beskriv lite mera hur det ser ut med bilder och vad du vill göra i detalj.
 
  • Gilla
Johan.Fors
  • Laddar…
Ska du flytta den så att du behöver ha en längre fiber kan jag tänka mig att det kostar 5000 då de måste blåsa en ny fiber till dig. Annars är jag oförstående till kostnaden. Du kan inte lossa den själv utan att de kommer ut?
 
  • Gilla
Stellemark
  • Laddar…
F
Jag hade flyttat dosan själv. Det var som när ip only kom och ville lägga fiber hos mig. Där stod att dom bestämde var anslutningen skulle vara och jag inte fick röra eller flytta den. Jag skulle bara tacka och ta emot. Så dom fick fingret. Var väl tur det, för grannar som skrev under har inte sett röken av dom på två tre år nu förutom ett lure mejl att dom behövde skriva på för två år till
 
  • Gilla
pingutomten och 3 till
  • Laddar…
Just do it.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle flyttat själv, förutsatt där finns både fiberdosa och medieomvandlare.
 
BigR
D daniel_168 skrev:
Hej,

när Umeå Energi drog in fiber till villan så hängde de upp en stor ful dosa (fiberkonverter) på helt fel ställe. Det hela berodde på dåliga instruktioner från oss så jag ska egentligen inte klaga på placeringen.

Allt skulle bli så mycket bättre om dosan kunde flyttas 1,5 meter. Jag Googlade på detta och fick upp den här beskrivningen:

[länk]

Nu visar det sig dock att Umeå Energi förbjuder mig att flytta dosan själv - eller ens att anlita en elektriker att göra det. De ska göra det själva och de tar ut en avgift på 5000 kronor för jobbet.

Jag får inte ens lossa dosan från väggen för att kunna tapetsera snyggt. De vill skicka ut en tekniker för att lossa dosan från väggen.

Det står förvisso i avtalet att jag behöver skriftligt godkännande för att få "göra ingrepp" i "utrustningen".

Har någon här haft liknande erfarenheter? Vad skulle ni ha gjort?

/Daniel
Mycket trams från Umeå Energi. Finns det fiber så det räcker till nya placeringen är det bara att köra.

Jag flyttade efter knappt tre månader dosan till rummet intill det som Umeå Energi hade installerat grejerna i. Gjorde det med lokal elektriker.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det värsta som kan hända om du flyttar och något går sönder är ju att de måste komma ut och då får du ju betala de där 5000 kr i alla fall. Värre än så blir det ju inte.

Du har inget att förlora. Hjärnkirurgi och liknande svårare saker låter jag andra göra. Dit räknas inte att flytta en fiberbox en liten bit.

Bara kör på, var bara rädd om fibern.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Nu vet vi inte vad ts avser, men jag har utgått från att det är inkommande fiber (inte en villapatch) som berörs och 1,5m tvivlar jag starkt på finns i sling och om du tar bort dosa alt mediekonverter så får du oskyddad fiber som kommer ut från väggen.
Men då får du dra kabelkanal på väggen istället och kommer fibern ut från väggen är det inte bara att böja ned den 90 grader.
Så inte blir det mycket snyggare med den lösningen. Något måste i vilket fall som helst finnas kvar som skydd.
Men jag är fortfarande inte helt säker på hur det ser ut och vad ts vill göra.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
BigR
Fiberconverter av CTS använder dom formodligen även idag.

För mig fanns lite längd att vinna på att flytta slangen utanför huset och dessutom hade dom lindat överskottsfiber i dosan, så jag hade dryga metern till godo för flytt. Jag borrade in mig i fasaden på nya placeringen, precis där den skulle sitta så den invändiga dragningen blev ca 50 cm kortare. Gott om fiber och ingen avgift på 5K.
 
  • Gilla
total och 3 till
  • Laddar…
Värst vad tramsiga de (Energibolaget) är. Jag bad om extra sling i slingbrunnen jag grävde ner utanför huset just för att jag när vi blev klara med bygget skulle flytta fibern 10-12m. Inga konstigheter, vilket det inte ska vara heller.
Jag kommer nog dessutom svetsa om fibern då jag måste trä den igenom lite finare genomföringar mm.

Kör på!
 
  • Gilla
Vestmania
  • Laddar…
Tack för alla svar. Här är i alla fall en bild på skönheten.
Väggmonterad bredbandsrouter med etiketter för ström och LAN-portar mot randig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D daniel_168 skrev:
Vad skulle ni ha gjort?

/Daniel
Skitit i att fråga och bara flyttat den.
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
Hur tänker du flytta den, för det en mediekonverter som man använder och nyttjar inte en separat fiberdosa och den sitter ju helt tokigt högt på väggen. Är den inte driftsatt för jag ser ingen spänningsmatning till den eller eluttag?
När du flyttar mediekonvertern så har du som jag noterat tidigare enbart fiber som kommer ut från väggen och kräver då någon form av kabelkanal, problemet är då vinkling av fibern där du måste göra ett vinklat urtag i väggen för att inte få för skarp vinkel, du kan inte bara trycka fibern i 90 grader.
Alternativet är att flytta intaget utvändigt men då har du en piggtail påsvetsad som inte går genom ducten som jag misstänker finns avslutad i mediekonvertern. Om det går kanske man kan dra ut duct inkl. fiber med piggtail och sedan flytta det utvändigt och borra nytt hål i väggen, men då gäller att fiber når fram till den nya platsen.
Så det är inte som vissa noterar i inlägg att bara flytta den och spara 5000:- kronor. Tänk också på att det ska gå att blåsa om fiber om det görs någon avgrävning någonstans på vägen till "inkopplingspunkt".
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.