byggimpert skrev:
Ta "varmvit" eller vääldigt ljusgrå (med gult i brytningen) köksinredning om du ska ha betonggolv i köket, kinkigt och trist annars, om de grå tonerna drar åt olika håll ;)

Fast det slår mig att du kanske inte ska ha grått betonggolv, eller.......?

MVH//Christina.
Köket blir ljust grått, betonggolvet kommer vi färga in så det blir aningen mörkare än betongfärgat, men fortfarande grått. Tror inte det kommer vara några problem då om man upplever luckornas färg lite varmare än golvet..eller tror du det?
 
MatildaSofia skrev:
Köket blir ljust grått, betonggolvet kommer vi färga in så det blir aningen mörkare än betongfärgat, men fortfarande grått. Tror inte det kommer vara några problem då om man upplever luckornas färg lite varmare än golvet..eller tror du det?
Låter väldigt snyggt med lite mörkare grått golv (som kalksten ungefär??), blir antagligen inga problem med ett grått kök, men varmt vitt är säkrare tycker jag. Men det är ju för 17 bara en smaksak, så varför ska jag lägga mig i det förresten :)
Annars är ju grått en lite "svår" färg (men vacker :-*) på det viset att den mha. sol/dagsljus lätt drar iväg och skiftar i lite olika och ibland oväntade nyanser, men det där med kulörer förstår du säkert bättre än jag :)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Låter väldigt snyggt med lite mörkare grått golv (som kalksten ungefär??), blir antagligen inga problem med ett grått kök, men varmt vitt är säkrare tycker jag. Men det är ju för 17 bara en smaksak, så varför ska jag lägga mig i det förresten :)
Annars är ju grått en lite "svår" färg (men vacker :-*) på det viset att den mha. sol/dagsljus lätt drar iväg och skiftar i lite olika och ibland oväntade nyanser, men det där med kulörer förstår du säkert bättre än jag :)

MVH//Christina.
Ja, kalksten är en favorit, som vinner över det mesta! Det var vad vi skulle haft från början i hall o kök. Men nu är jag så sugen på betongen så jag väljer bort stenen i köket...

Hörru Christina. Var inte så ödmjuk nu! Den sista meningen antar jag var ett skämt från din sida, alla vet att Du är en hejare på nyanser... :)
Jag har själv väldigt svårt för varmvita kök, så lätt att det blir vaniljgult o det är inget för mig, har ett idag och trivs inte.
Om det nu blir att det ljusgråa köket skiftar. hoppas jag det skiftar åt rätt färg...t ex hellre åt grönt än åt lila..
Rätt eller fel?

 
MatildaSofia skrev:
Jag har själv väldigt svårt för varmvita kök, så lätt att det blir vaniljgult o det är inget för mig, har ett idag och trivs inte.
Om det nu blir att det ljusgråa köket skiftar. hoppas jag det skiftar åt rätt färg...t ex hellre åt grönt än åt lila..
Rätt eller fel?
Vaniljgult ska det inte vara, håller helt med och det är inte alls det jag menar med varmvit, det är bara det att tex. gräddvit är en sådan "spretig" benämning som aldrig går att beskriva med någon som helst säkerhet då det som kallas gräddvitt kan variera högst betydligt, det jag menar med varmt vitt är att det ska vara både svart och lite gult i brytningen, inte bara svart. Men när man ser köket ska man fortfarande uppfatta det som ett vitt kök, inte ljusgult.

Det grå köket tror jag inte skiftar särskilt mycket iaf. inte om vi pratar Kvänum, då de säkert sett till att ha tillräckligt med gult i brytningen för att slippa åtminstone den hemska dragningen åt lila, då skulle jag vara mer osäker på färgningen av betongen, men det är ju för att jag begriper noll av den processen, men det är ju ditt gebit så det blir säkert bra :).

MVH//Christina.

*EDIT* Kvänum har en vit nyans de kallar "Dunvit", ungefär så, den de kallar "Creme" är för gul för min smak.
 
Bra att vi är överens!
Förstod egentligen att Du inte menade vaniljgul.
Gult kök är det sista som skulle stämma.
Färger är Din grej, jag kladdar mest med dem. Men betong-biten behåller jag stolt.. ;D

Jag ska genast sätta mig in i betongfärgnings-delen bättre och kommer givetvis att rapportera till denna tråd! ;)
 
MatildaSofia skrev:
Aha! Då får vi färga in betongen åt Immo. Vilken färg skulle Du hellre ha?
8) Blått en dag i sänder undrar om Matilda får ont i sina händer? :-/ ::) :D


 
Immobil skrev:
8) Blått en dag i sänder undrar om Matilda får ont i sina händer? :-/ ::) :D

Immobil... du vet att s.k. "gubbskämt" är förbjudet på mina trådar.. >:( ;D
 
Hej alla betongfreak! ;D
I dag har jag kollat upp den nya metoden att färga betong. Nämligen inte i blandningen (som har gått att göra under en längre tid) utan infärgning efteråt!
På ett golv då efter gjutning!
Det är ett pulver som sjunker ner, också detta miljövänligt. Som man skulle kunna slipa bort när man tröttnar, men det är ändå "permanent" går inte att skura bort...
Finns i dag 16 färger och dessa går dessutom också att blanda till nya nyanser. I dag kollade jag en provyta av svartfärgad betong med tydlig ballast.
Tänk er, cementen färgas nästan helt svart medans granitbitarna i rött skimrar, otroligt levande och lite exklusiv look, som ett granitgolv... fast ett betonggolv! Sanslöst. Jag vill inte ha så mycket tydlig ballast i mitt golv, och ska endast ha lite grått/svart pigment infärgat.
Nu är det bara att testa sig fram till den perfekta nyansen...måste vara rätt till mina luckor ellerhur Byggimpert?! :D

Önskar jag kunde infoga en bild på den svartfärgade så skulle Ni förstå... :-/
Tänk, detta borde Per Ranch veta, det skulle sätta lite färg på hans konst... ;)
 
MatildaSofia skrev:
Tänk, detta borde Per Ranch veta, det skulle sätta lite färg på hans konst... ;)
::) Att du inte kontaktar honom, ni kan ju bli kompanjoner. Han formgiver och du pytsar på färgen. ;D
Visst låter det spännande? :-/
 
Immobil skrev:
::) Att du inte kontaktar honom, ni kan ju bli kompanjoner. Han formgiver och du pytsar på färgen. ;D
Visst låter det spännande? :-/
Japp.
 
Vad är det här för hemlighetsmakeri?

Vad heter infärgningspulvret, var köper man det?

Var köper man "fiber" som min lokale betongkonstnär (TaForm AB) säger att man måste ha i smeten?

"Plastisk betong" sa de på TV häromdagen när de lyckades bygga en lodrät betongyta av den med bara händerna - vad är det, kan man göra det själv?
 
Infärgningsmedlet är flytande o inte i pulverform som jag trodde, såg det idag, det penslas bara på betongen.. Det är helt nytt, en snubbe i USA som kommit på. Kommer inte i håg vad det kallas nu. Återkommer om det.

Fibrer finns o köpa på alla Byggbutiker, tror jag.

Ämnet "Plastisk betong" överlämnar jag åt Dig att utveckla, Alfons...
:)
 
Ingen som vill dryfta ämnet? Kom an .. 8)


 
Finns det någon vänlig själ som kan få in en bild åt mig i denna tråd, någon med egen web? Snälla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.