Vi ska bygga ett hus och köpa en stomme från en välkänd leverantör. Behöver dock hålla nere kostnaderna, så vi funderar på att åka till Polen för att handla vissa saker tex, kakel/fog .
Finns här någon som nyligen varit där nere, och kan rekommendera vart man ska åka? Vilka butiker man ska besöka samt har tips på transport?
Vi vill gärna få det levererat till Stockholm.
Vad är billigt där nere, och vad rekommenderas att köpa? Vi behöver ju i stort sett allt till huset.

TACK!
 
Tips är att även handla ert kök på IKEA i Polen för en billigare peng. Har för mig vitvarur också inte ska vara några problem.
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
http://www.vadkostarbilly.se

Här kan man lägga in hela inköpslistor från Ikea och kolla vad det kostar i olika länder. Gjorde ett test för nåt år sen på vårt kök men prisskillnaden var inte så stor att det var värt besväret. Har för mig att förtjänsten nästan försvann i färjebiljetter och bränsle.
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
Smidigt, det ska jag veekoigwn testa. Tack

Funderar dock mest på kakel/klinkers , vart åker man ?

QUOTE="Surly, post: 3221184, member: 152965"]http://www.vadkostarbilly.se

Här kan man lägga in hela inköpslistor från Ikea och kolla vad det kostar i olika länder. Gjorde ett test för nåt år sen på vårt kök men prisskillnaden var inte så stor att det var värt besväret. Har för mig att förtjänsten nästan försvann i färjebiljetter och bränsle.[/QUOTE]
 
H huggan skrev:
Tips är att även handla ert kök på IKEA i Polen för en billigare peng. Har för mig vitvarur också inte ska vara några problem.
Har nyligen jämfört detta och framförallt köks stommarna och hörnskåpen är billigare.

Däremot var Ikeas vitvaror samma priser de jag jämförde.

Jag gick in på Ikea polens hemsida och bara sökte på artikelnummrena som jag tog från den svenska sidan.

Kom väll fram till att om vi bortser från vitvaror och endast tar själva köket så sparade man i slutet cirka 15 % men sen är det ju resekostnad medmera och jobbet... men man kan ju se det som en minisemester.

Det slutade med att jag inte tyckte det var värt det.
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
kakel och klinkers finns bla på Castorama och Leroy Merlin. sen finns det givetvis en uppsjö lokala butiker som inte är kedjor på samma sätt, så då får man göra på det gamla hederliga sättet: köra runt och jämföra.

jag var inne på att köpa byggvaror från polen, ink ikeakök, innan jag drog igång med min renovering. men det blev istället att jag gjorde allt mer pö-om-pö och köpte från lokala affärer. men vet man innan vad man ska ha så kan man spara en del. just castorama och leroy merlin har jag fått rekommenderade av polsk bekant.
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
MrJay
Köpte köket till vår lägenhet på IKEA i Polen, vitvarorna inkl. häll på Media Markt och Euro samt kakel och panel på Obi. Alla dessa affärer ligger inom 200m radie från varandra i Gdansk, Obi ligger på halva vägen mellan hamnen och affärerna vilket var trevligt.

Jag tjänade ca. 50.000kr på att handla där, kakel, fog m.m. ligger på cirka en tredjedel av priset här och utbudet är bra bättre i Polen.

Vitvarorna betalade jag för i förväg via en vän som bor där så det var bara att plocka upp, IKEA får man kolla lagersaldot på innan man åker, precis som här hemma.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
50’ låter otroligt mycket! Vi ska bygga komplementbostad på tomten, skulle haft komplett kök, komplett badrum, golv..

Är det lönt att åka? Bro avgifter och bränsle, samt att det blir många kartor öl på vägen hem
 
MrJay
H Husqvarna220Ac skrev:
50’ låter otroligt mycket! Vi ska bygga komplementbostad på tomten, skulle haft komplett kök, komplett badrum, golv..

Är det lönt att åka? Bro avgifter och bränsle, samt att det blir många kartor öl på vägen hem
Det är bara att räkna på det... Vi hade hyrt en mindre lastbil och tog färjan över dit, total kostnad ca. 10.000kr inkl. biljetter och hytt för två personer. Ja, vi fick fin profit - bara ugnen som vi köpt kostade närmare 30.000kr på Elgiganten, betalade 14.000kr i Polen
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
Heij83
H Husqvarna220Ac skrev:
50’ låter otroligt mycket! Vi ska bygga komplementbostad på tomten, skulle haft komplett kök, komplett badrum, golv..

Är det lönt att åka? Bro avgifter och bränsle, samt att det blir många kartor öl på vägen hem
Ska du köra över Öresundsbron för att komma till Polen då blir nog bränslet väldigt dyrt.

Det finns 4 färjelinjer mellan Sverige och Polen, vilket ger dig 72 överfarter per vecka att välja bland. Stena Line trafikerar 1 rutt, Karlskrona till Gdynia går 3 gånger dagligen. TT Line trafikerar 1 rutt, Trelleborg till Swinemynde går 9 gånger i veckan. Polferries trafikerar 2 rutter, Ystad till Swinemynde går 3 gånger per dag & Nynäshamn till Gdansk ca 7 gånger i veckan. Unity Line trafikerar 1 rutt, Ystad till Swinemynde går 14 gånger i veckan.
 
Bro till Polen?
Tror enklast är att ta färjan i Karlskrona.
 
Givetvis måste man åka bro till polen, men färja var smart! Bor klart avigt från Polen, men att åka färja från Nynäshamn var riktigt smidigt, undrar vad denna kostar? Och undrar om det är värt resan, Ikea kök med vitvaror, samt golv, och komplett badrum..blir en rejäl släp
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Det är bara att räkna på det... Vi hade hyrt en mindre lastbil och tog färjan över dit, total kostnad ca. 10.000kr inkl. biljetter och hytt för två personer. Ja, vi fick fin profit - bara ugnen som vi köpt kostade närmare 30.000kr på Elgiganten, betalade 14.000kr i Polen
När var detta? Kändes som en dyr ugn, lite bökigt att jämföra tycker jag..
 
MrJay
H Husqvarna220Ac skrev:
När var detta? Kändes som en dyr ugn, lite bökigt att jämföra tycker jag..
2 år sedan.
 
Svårt att jämföra, samt man skulle haft rejält med släpvagn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.