Jag har gjort samma sak. Jag har precis rivit ur ett rum i källaren helt. Bort med utreglade väggar och uppreglade golv. Det byggdes 1972. Jag hittade inte minsta tecken på fukt eller mögel. Allt var kruttorrt. Nu återställer jag med träreglar i väggarna fast vindskydd som andas istället för byggplast innanför väggskivorna. På golvet kommer jag lägga tillbaka träreglar fast inte trä direkt mot betongen som det var innan. Jag måste erkänna att den här iden med att riva ut det där rummet inte känns som världens bästa ide. Men det är ju lätt att vara eftgerklok. Detta påvisar väl att det trots allt finns den här typen av konstruktioner som klarat sig väl.
 
  • Gilla
jonna69 och 3 till
  • Laddar…
Tänk vad mycket som rivs och slängs i onödan på grund av olika föreställningar...:confused:
 
  • Gilla
minimoffa och 1 till
  • Laddar…
Det trista är väl att det faktiskt är svårt att fastställa statusen på sådana här konstruktioner utan att faktiskt riva upp dem och kolla.
 
  • Gilla
jonna69 och 3 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag har gjort samma sak. Jag har precis rivit ur ett rum i källaren helt. Bort med utreglade väggar och uppreglade golv. Det byggdes 1972. Jag hittade inte minsta tecken på fukt eller mögel. Allt var kruttorrt. Nu återställer jag med träreglar i väggarna fast vindskydd som andas istället för byggplast innanför väggskivorna. På golvet kommer jag lägga tillbaka träreglar fast inte trä direkt mot betongen som det var innan. Jag måste erkänna att den här iden med att riva ut det där rummet inte känns som världens bästa ide. Men det är ju lätt att vara eftgerklok. Detta påvisar väl att det trots allt finns den här typen av konstruktioner som klarat sig väl.
Skönt med naturligt torr mark.
En avgörande omständighet är ifall jorden under och runt källaren är väldränerad.
Byggt huset på en torr grusås t.ex.
Sedan gäller det att byggnadens konstruktion är i rimlig samklang med naturens processer.
Dvs att den fukt som ofrånkomligen finns, kan vandra utan att kapslas in och buffras upp till kritisk halt.
 
  • Gilla
JöggaM och 2 till
  • Laddar…
I mitt fall så är det inte speciellt torrt i marken runt huset. Eller hur avgör man det? Jag har ett par dräneringspumpar som pumpar dräneringsvatten upp i dagvattenledningen. De pumparna går lite då och då.
 
Vi har blåst ut gästrummet i källaren, det var "bara" 187 cm i takhöjd och vår son är 190 cm. Vi upplevde källargolvet som kallt, rummet som "trångt mörkt". Rummet är 3,7 x 3,1 meter.

Så hör såg det ut från början (gästsängen redan urplockad) 18 december.
Källarrum före renovering med panelväggar, skrivbord, takbjälkar och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett träpanelat gästrum med lågt tak före renovering, med fönster, hylla, radio och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att ta bort väggar och golv
Renoveringsprojekt av källare med synliga väggar och takbjälkar, gammal radiator och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betonggolvet var blött av kondens, det var 50 mm gullfiber och ingen ångspärr, dock bara mycket lite mögel, men både min fru och jag fick kraftiga hostattacker samt vissa astmakänningar.
Betonggolvet var mellan 20 och 50 mm tjockt men väldigt lätt att slå sönder med en slägga.
Rivet källarrum under renovering med synligt betonggolv, väggskador och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mellanrummet mellan balkarna i taket var det torvmull och byggskräp. Hemskt att ta ut för hand. Tog bara ur 1 halvt fack själv för hand, försedd med friskluftmask.
Renoverat källarrum under ombyggnad med synliga takbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum under renovering med väggar och golv delvis avlägsnat, synlig kondens och mögelspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom en firma med sugbil och sög ut dels mellanrummett mellan balkarna och dels sög ur 40 cm sand från golvet. Allt jobb klart på 2 timmar kostade c:a 9000:-
Arbetsmän i saneringskläder avlägsnar skräp och isolering från källargolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat källarrum under förberedelse, synligt fuktigt betonggolv och väggar, sugslang på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att slipa innerväggen väggen rak, knacka bort instickande sten. Fruktansvärt dammande som kröp upp genom alla springor i golvet till övriga huset och framför allt köket som ligger alldeles ovanför.
Renoveringsprocess i källare med synlig betongvägg, träbjälkar och arbetsbelysning. Dust Control-enhet i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kratta till och handstampa underlaget, lägg dit isodrän (för att kunna få uttorkning nedåt vilket man inte får med EPS/EXP-plast).
Renoveringsprojekt i källare med borttagna golvplattor och exponerat betonggolv samt väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dit med en skiljeduk (markduk, EJ folie, så att vattenånga kan vandra nedåt). Dit med golvvärmeslang och armeringsnät (ej med på bild)
Renoverat källargolv med isoleringsmaterial och installerade golvvärmeslangar, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att gjuta, använde SKB-betong (självkompakterande) som pumpades in. Pumpen var svindyr, kostade mer än betong och betongbil, men var fruktansvärt bekvämt. 1.3 m3 betong tok c:a 5 minuter och inte ett stänk och mycket enkelt.
Betongpump lastbil pumpar självkompakterande betong i snöigt landskap under renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person häller självkompakterande betong över golvvärme- och armeringsnät i källarrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slodning
Person i källarrum under renovering, slipar vägg bredvid fönster med galler, oslipad betonggolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 3 timmar kunde man försiktigt gå på det golvet, på med plastfolie och vatten. Fick nu stå i 3 dagar med vatten då och då. Golvet blev cirka 35-40 grader varmt av sin egen värmeutveckling.
Renoveringsprojekt: Rivet gästrum i källare med betongväggar och ojämnt betonggolv, inledande skede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inhyrd målare gör spacklingen och målningen (har själv svårt med knäna att kunna spackla och slipa i golvnivå).
Person som spacklar en vägg i ett pågående renoveringsprojekt i ett källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte ångfolie på delar av väggen eftersom det är ett kallt förråd på utsidan väggen, vatten har tidigare kondenserat där varför väggfärgen släppt på vissa delar. Detta slipper vi nu. Likaså blir det extraisolering i form av isodrän och fasadskiva på den del av ytterväggen som är ovan "mark".
En person applicerar ångspärr på källarvägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggarna färdigmålade, skall nu börja jobba med taket därför plast på väggarna.
Renoverat källarrum med plasttäckt vägg, exponerade takbjälkar och verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är så långt vi har kommit idag 28 februari.

Takhöjden är nu 218 cm, golvet varm och skönt.
Kostnad hitills c:a 50 000:-

Ventilationen blir ett sug och blås-system (enkel FTX) från Mitsubishi som heter VL-50.

Har beställt golvet, Tarkett vinyl Versailles.
Har beställt fototapet som skall upp på 2 väggar (målar först för att lätt kunna ta bort fototapeten när vi tröttnat på den.
Sedan blir det Ikea köksskåp

Återkommer med fler bilder längre fram
 
  • En betongbil pumpar självkompakterande betong på en vinterdag, vilket är ett steg i renoveringen av ett källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonna69 och 5 till
  • Laddar…
Mme Chéne
Hej! Vi har ett Gullringshus från 1968. Vi hade problem med fukt i källaren - trots dränering. Det visade sig ligga träreglar på betonggolv med spånskiva över. Maken valde att riva ut det för att lägga Nivellgolv istället. Det var nog inte så fint med tanke på att det låg vatten kring reglarna när han lyfte på dem.

Så det blev att måla tak, måla om en träpanel, riva tapet och tapetsera om. Runtom trappen satt det en hemsk gjuteväv som vi valde att spackla över sedan målade vi bara över med vitt istället för tapet. Spacklade och satte även renoveringstapet på väggarna i själva gillestugan. Nivellgolvet gick fort att läsal, dock är han skickare men bedömde ändå att det var ett smidigt system.

Har ännu inte tagit tag i trappen så den är ff i furu. Det blev ett sovrum och gillestugan samt klädkammaren som fixades. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
 
  • Före-och-efter-renovering av vardagsrum: gammal interiör med blå matta och efter med modernt grått golv och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat vardagsrum med grått laminatgolv, vitmålade väggar och tak samt öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med vitmålade väggar, trätrappa, kamin, träbokhylla och ett runt matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat vardagsrum med grått laminatgolv, geometrisk mönstrad tapet, bruna möbler och bågformad golvstående lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi klara med vårt renoverade gästrum, har haft invigning med skumpa !!!
Kostnad totalt c:a 65 000:- inklusive Ikea köksskåp, bäddsoffa, golvmatta.

I taket mellan balkarna la vi 50 mm fasadskiva för ljudisolering gentemot köket, samt en träskiva för att kunna fästa diverse saker. Allt målades vitt (hade massa vit grundfärg över från målaren). Förberett för bland annat belysning från taket. Elkablar som går igenom rummet drogs om med EKLK-kabel genom balkarna. Vattenrör till elementen i köket som var gamla 1" stålrör under taket, byttes till hela (böjda utan skarvar) 12 mm kopparrör uppe i taket.
Renoverat gästrum med vitt målade takbjälkar, fasadskiva, och skyddande plastfolie på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takutsikt med isoleringsmaterial och synliga kablar och rör, en del av ett hemmarenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Melamin hyllplan med utfräsningar, för att kunna sätta upp opalskivor för att förbereda belysning via taket (belysningen röstades dock ner av min son).
Ett nyrenoverat hörn av gästrum med stenvägg, spotlights i taket och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spacklade golvet med flytspackel för att ta bort ojämnheter i betongen efter gjutningen.
Renoveringsrum klätt med plast och gult tejp, golvet oskyddat, säckar med flytspackel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provhängde diverse tapeter för att familjen skulle ge smakråd
Renoverat gästrum med upphängd tapet föreställande elefant som sitter på en gren, verktyg och färgkärl syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kom mattan på plats, Tarkett Versailles med 1 meters passning. Mycket besvärligt att snyggt fixa/skära till en matta som är 4x4,4 meter i ett rum som bara är 3,1x3,7 meter.
Renoverat gästrum med parkettgolv, stentapet, arbetsbord och vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In med Ikea kökskåp Metod, dyrare men mycket bättre byggbarhet och kvalité än deras vardagsrumsskåp som heter Bestå. Mycket bra, men lite ologiskt rit/planeringsprogram för att kunna gör en 3D-ritning med alla delar.

Renoverat gästrum med ljusa köksskåp, stenvägg och infälld belysning i taket, flaska på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som elektriker och experimentbyggare vill jag ha belysning i skåpen. Vit LED-list som kan dimmras utmed dörrkarmen. Blir bra ljus även på botten av skåpet även när det är fullt med saker på de övre hyllorna.
Del av nyrenoverat rum med Ikea Metod köksskåp och dekorativ stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat gästrum med Ikea Metod köksskåp, LED-belysning, och film- och spelkollektion mot stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite panoramabild
Panoramavy över ett nyrenoverat gästrum med Ikea köksskåp, bäddsoffa och stor väggmålning av en elefant.
Invigningsskumpa
Renoverat gästrum med parkettgolv och stenvägg, angränsande rum med festlig invigning, flaskor och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar från mig själv Claes
Man håller i en champagneflaska i ett nyrenoverat gästrum med synliga installationer och festdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonna69 och 7 till
  • Laddar…
Så duktig du har varit, Claes! Vilket fantastiskt arbete! Snyggt! Tjusigt! Elegant! Mysigt!
:love::D:heart::cool:

Hälsningar från syrran
 
Kul att se bilder från era Myresjöhus! Vi har också ett Myresjöhus byggt -73 och känner mycket väl igen gillestugan :).
Med risk för att trådkapa lite så undrar jag hur ni gjort med klädförvaring i den lilla hallen i vid entren? Kan posta en bild på vår gillestuga när jag kommer hem som kompensation för trådkapningen.
 
Underbart trägolv! Synd att förstöra det. Jag skulle försökt lyfta ut trägolvet bräda för bräda och återanvända det om det inte var mögligt eller rötskadat. När alltpå golvet är borta så skulle jag lägga platon eller nivell-golv, vilket som passar bäst beror på hur fuktig plattan är. Väggarna skulle jag ha putsade endast, måla i kalkfärg eller silicatfärg. Taket kan väl vara takplattor. Om det inte redan är gjort så dränera om och lägg utvändig tilläggsiolering typ isodrän eller liknande.

Det viktigaste är dock att jag skulle riva ut den anskrämliga öppna spisen och sätta in en snygg gjutjärnskamin i stället som skulle kunna ge liter rejält med värmetillskott om det skulle behövas, typ Vermont Casings Intrepid II eller liknande.
 
Luckan under trappen är en koja till barnen :)
Inredning av ett vardagsrum med soffa och trappa, koja under trappan, kakelugn och golvvärme indikerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärme hela rummet till strax bortanför trappen.
 
  • Gilla
jonna69 och 2 till
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
Luckan under trappen är en koja till barnen :)
[bild]

Golvvärme hela rummet till strax bortanför trappen.
Stiligt! Lägg gärna upp fler bilder!
 
Japp. Golvet är ett kvalitetsgolv. Det bör behållas/återanvändas.
 
G gabrielrosen skrev:
Stiligt! Lägg gärna upp fler bilder!
Tack, jag kan dock inte ta äran för denna renovering då vi köpte huset såhär. 2 bilder till, helt ostylat :). Ena änden av gillestugan fungerar som hobbyrum just nu därav stöket.
Renoverad gillestuga med vitmålat tegel, TV, möbler och öppning till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ostylad gillestuga med beige soffa, vit tavla, hobbyrumshörna och braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.