harry73
Det är konstigt, för stora höjdskillnader kan det inte vara.
Hittade en flygfoto över området. Jag misstänker att det är ditt hus som redan står på plats. De övriga hus står mycket tätare än enligt planen. Är ni enda icke bostadsrättshus längs gatan?
 
  • Flygfoto över ett bostadsområde under utveckling, med ett befintligt hus och synliga tomtgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Det är något svårare att se var den ursprungliga marknivån ligger på dessa bilder. Men det här ser inte okej ut. Om de vill sänka granntomten fram till gränsen måste de ju stötta upp marken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nomis90
harry73 harry73 skrev:
Det är konstigt, för stora höjdskillnader kan det inte vara.
Hittade en flygfoto över området. Jag misstänker att det är ditt hus som redan står på plats. De övriga hus står mycket tätare än enligt planen. Är ni enda icke bostadsrättshus längs gatan?
Hej Harry,
Det stämmer, vårt hus samt de tomter öster om vår, och norr om vår tillhör ej BRF:en.
Väst & Sydväst om vårt hus tillhör BRF:en.
 
Nomis90
D Daniel 109 skrev:
Det är något svårare att se var den ursprungliga marknivån ligger på dessa bilder. Men det här ser inte okej ut. Om de vill sänka granntomten fram till gränsen måste de ju stötta upp marken.
Hej Daniel, hade inte i åtanke att dokumentera hela byggnadsprocessen då vi aldrig skänkt en tanke åt att tomtgränsen skulle bli en allvarlig diskussionspunkt. Nivåskillnaden blev avsevärt mycket större när de grävde ur grannens tomt, som man kan se på de nya bilderna här i kommentarsfältet, jämfört med de ursprungliga inläggsbilderna. Anledningen till att vi valde att plana ut, eller jämna vår tomt med huset, var för att förhindra kommande altanplats/trädäck med trappsteg för vår knodds skull. Men oavsett vår planing/jämning så hade urgrävningen ändå skapat en nivåskillnad, därav släntens uppståndelse.
 
Barn växer snabbt och en trappa läbgs med altanen kan vara trevligt. Men det är ju inte ett alternativ i dagsläget. Det verkst inte rätt att ni ska ansvara för hela höjdskillnaden. Men det betor ju på om det är reglerat pånågot vis.
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
harry73
Finns även bilder på Googlemaps

Nybyggt hus vid en gata med byggmaterial och en grushög i förgrunden, tagen från Google Maps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med byggställningar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Nomis90
D Daniel 109 skrev:
Barn växer snabbt och en trappa läbgs med altanen kan vara trevligt. Men det är ju inte ett alternativ i dagsläget. Det verkst inte rätt att ni ska ansvara för hela höjdskillnaden. Men det betor ju på om det är reglerat pånågot vis.
Precis, det känns väldigt märkligt, även nu om du tittar på bilderna som harry73 laddat upp i kommentarerna. Nivåskillnaden var obefintlig till en början, och hade inte varit något märkbart även om vi planat vår tomt med ett par centimeter för att jämna med tomten med hus & förråd. Sen urgrävdes granntomterna och då blev det rätt drastiskt. Anledningen till detta inlägg, är för att Trivselhus egentligen hånat oss och bara sagt "Ni vet att de med högst tomt står för nivåskillnaden & tomtgränsen". Därav försöker vi här på forumet tillsammans med er bilda en uppfattning om vi har en chans att driva detta vidare.

harry73 harry73 skrev:
Finns även bilder på Googlemaps

[bild] [bild]
Har också använt mig utav Google Maps och okulärt skapat mig en uppfattning. Nivåskillnaden på dessa bilder kombinerat med mina egna tagna i det tidiga skedet är obefintliga. Men vår planing/jämning utav tomten, samt att grannhusen placerades i någon form utav dal, skapade en drastisk tomtgräns. Vi försöker att få mer kött på benen här på forumet, så att vi kan värdera om vi har en chans att bedriva detta vidare.
 
harry73
Jag tror att ts första bilder är väldigt missvisande pga att det ligger en jordhög längs höjdskillnaden.

Höjdskillnaden är i verkligheten bara 0,5 m som TS redan sa. 0,5 m är ingen höjdskillnad att tala om och inget man behöver dyra L stöd för. Vill man bygga en mur kan man t ex göra en knäckstensmur eller bara stapla gamla markplattor (t ex 40x60) som man hittar gratis på blocket.
Om fastighetsgränsen ligger på BRF:s sida, skulle jag inte ens bry mig om det och bara sätta låg staket i tomtgräns. Ligger höjdskillnaden på TS sida, skulle jag antingen plana ut höjdskillnaden något, så att man kan klippa gräset med gräsklippare eller robotklippare, eller be BRF att bygga och bekosta enkel mur för att ta upp höjdskillnaden de orsakade.

Men som sagt är det ingen höjdskillnad att oroa sig om.

Fint hus, ni kommer säkert att trivas där
 
  • Gilla
Mimmi13 och 3 till
  • Laddar…
Det bästa är att ta fram nybyggnadskartorna för fastigheterna och mäta de nuvarande markhöjderna. Då kan man svart på vitt se vem som har ändrat höjden och hur mycket.
 
  • Gilla
Martin E och 1 till
  • Laddar…
Nomis90
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att ts första bilder är väldigt missvisande pga att det ligger en jordhög längs höjdskillnaden.

Höjdskillnaden är i verkligheten bara 0,5 m som TS redan sa. 0,5 m är ingen höjdskillnad att tala om och inget man behöver dyra L stöd för. Vill man bygga en mur kan man t ex göra en knäckstensmur eller bara stapla gamla markplattor (t ex 40x60) som man hittar gratis på blocket.
Om fastighetsgränsen ligger på BRF:s sida, skulle jag inte ens bry mig om det och bara sätta låg staket i tomtgräns. Ligger höjdskillnaden på TS sida, skulle jag antingen plana ut höjdskillnaden något, så att man kan klippa gräset med gräsklippare eller robotklippare, eller be BRF att bygga och bekosta enkel mur för att ta upp höjdskillnaden de orsakade.

Men som sagt är det ingen höjdskillnad att oroa sig om.

Fint hus, ni kommer säkert att trivas där
Dessvärre har vi inte dokumenterat/fotograferat innan jorden placerad på vår tomt, då det inte fanns den blekaste tanke på tomtgränsen beroende på vår okunskap. Men om inte nivån enligt de dagsfärska bilderna är något större att oroa sig över, kommer vi troligtvis göra ett försök att samtala med Trivselhus/BRF:en för att få någon form utav stödmur. Om dem inte vill ta på sig detta, kommer vi som du sa, plana ut tomtgränsen ytterligare, sen plantera häck längst vår gräns. Det är egentligen grannen som blir drabbad i den mån om att han ser två häckar växa, och vi endast vår med tanke på höjdskillnaden.

Stort tack för ditt engagemang harry73, extremt glad för att människor som du bryr sig en gnutta mer än andra!
Väl mött!
 
Nomis90
N NoOne2k skrev:
Det bästa är att ta fram nybyggnadskartorna för fastigheterna och mäta de nuvarande markhöjderna. Då kan man svart på vitt se vem som har ändrat höjden och hur mycket.
Jag har per idag skickat ett mail till kommunen och förfrågat om alla eventuella kartor & planeringar för att få ett slut på denna eviga oro/diskussion. Men med all er hjälp, känner vi oss mycket mer trygga än då vi startade inlägget.

Stort tack för ditt engagemang NoOne2k!
 
harry73
Jag postar en bild till, det är terrängskuggningskartan (Flygfoton och terrängskuggning finns på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# )

Man ser en liten svacka, men det är inget inga större höjdskillnader (också med tanke på att det var samma åkerplätt sen långt tillbaka

Terrängskuggningskarta med markerad liten svacka på ett jordbruksområde, utan större höjdskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Du behöver som sagt titta på bygglovhandlingarna.

Jag hade nog försökt med ett mer pragmatiskt sätt att lösa situationen. Eftersom arbeten fortfarande verkar pågå bör det finnas en platschef att prata med. Finns någon representant för brf:en? Hugg tag i denne med i så fall. Föreslå t.ex att E lägger slänten mitt på tomtgräns och planterar häcken på ert släntkrön och gör upp om brf:en om skötseln. Vinsten för E och brf är mindre vattensjuk mark där häcken står (=mindre strul framöver). Och trots allt har ni ett egenintresse i att er tomt ligger högre för ni vill inte ha något trappsteg. Vill ni inte bara komma vidare med ert liv och den nya knodden snarare än bråka om tomtgränsen? Ni kan förmodligen även få ”ägandet” av häcken om ni vill det, en sådan lösning gör att ni har handlingsfrihet längre fram.

Nomis90 Nomis90 skrev:
Har varit inne på kommunens hemsida, och fått fram en detaljplan, det ser ut på följande sätt:
[bild] [bild]
Förstår inte riktigt hur man utläser vart där eventuellt skulle vara en nivåskillnad, med tanke på att siffrorna är 9,89 på vår tomt, och 9,96 på granntomten.



Tack för ditt svar Jesca, har varit inne på kommunens hemsida och hittat den s.k. detaljplanen för området. Jag är ingen mästare på att avläsa det, men enligt siffrorna skall granntomten utmärkt 2. vara högre placerad än vår tomt 1. ?



Tack för ditt svar Daniel 109.
Har kompletterat med en detaljplan från kommunen som fanns offentligt på nätet, vet inte om det kan vara till någon hjälp.
 
Nomis90
J Jesca skrev:
Du behöver som sagt titta på bygglovhandlingarna.

Jag hade nog försökt med ett mer pragmatiskt sätt att lösa situationen. Eftersom arbeten fortfarande verkar pågå bör det finnas en platschef att prata med. Finns någon representant för brf:en? Hugg tag i denne med i så fall. Föreslå t.ex att E lägger slänten mitt på tomtgräns och planterar häcken på ert släntkrön och gör upp om brf:en om skötseln. Vinsten för E och brf är mindre vattensjuk mark där häcken står (=mindre strul framöver). Och trots allt har ni ett egenintresse i att er tomt ligger högre för ni vill inte ha något trappsteg. Vill ni inte bara komma vidare med ert liv och den nya knodden snarare än bråka om tomtgränsen? Ni kan förmodligen även få ”ägandet” av häcken om ni vill det, en sådan lösning gör att ni har handlingsfrihet längre fram.
Hej Jesca, som du kan se på bilderna tagna per dagens datum, så är BRF husen färdiga.
Visst pågår där arbeten i området, men inget som berör BRF:en. Vi vill givetvis avsluta detta i snabbast möjliga mån, men även utnyttja maximalt av vår livsinvestering för att få ro. Det känns som om att vi bör försöka få slänten flyttad till 50/50 från markröret sett, och sen plantera häcken på gränsen. Skulle detta inte gå an, så försöker vi att plana tomten ytterligare i högst möjliga mån, och sen sätta häck uppe på slänten. Det blir grannarna visuella syn som blir lidande att se två häckar, medans vi bara ser en! Uppskattar ditt svar, det enda vi vill är att gräva ner stridsyxan och sätta igång processen så att vi får grönska till sommaren för knoddens skull.
 
Nomis90
harry73 harry73 skrev:
Jag postar en bild till, det är terrängskuggningskartan (Flygfoton och terrängskuggning finns på [länk] )

Man ser en liten svacka, men det är inget inga större höjdskillnader (också med tanke på att det var samma åkerplätt sen långt tillbaka

[bild]
Tack harry73! Ett bra komplement till tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.