Jag kanske inte riktigt förstår men slänten ser lika hög ut längd hela vägen så argumentet att granntomten sänkts som anpassning till vägen låter.... inte riktigt rimligt. Kan de ha grävt ut grsnntomten till plan yta för att kunna ge er de massor ni bett om?

Det ni ska kolla på är bygglovhandlingarnas markritningar. Där ser ni ursprungliga samt nya nivåer för de berörda tomterna. Att ni inte kunnat se något på plats är inget argument mot entreprenören/husföretaget. Och det är utifrån de nya nivåer som anges för er tomt som det avgörs om er höjning är lovpliktig eller inte.

Om er höjning inte är lovpliktig (är den det är er nuvarande, uppfyllda, marknivå ett svartbygge) är den max 50 cm. Fördela ut den nivån över lite längre sträcka så är det inget problem varken för telningar, gräsklipparrobotar eller annat ni kan vilja ha på tomten.
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Nomis90
Jag kanske ska formulera om mig,
allmän väg upprättades innan något av husen i etappen restes. Vårt hus restes först, utan att några av grannhusen ens var påbörjade.
Vi har egentligen inte ”höjt” vår tomt, utan planat eller kompenserat upp nivån för att få en jämn tomt med vårt hus bottenplatta.

Hittade även ett par bilder där man ser skillnaden mellan huset & tomten för vår del.
Kanske underlättar i diskussionerna/kommentarerna. Så kort sagt har vi egentligen bara planat ut och jämnat vår tomt att ligga jämnt med huset & allmän väg. Medans granntomten grävdes ur, och det var den jorden vi fick för att jämna vår tomt!

Tack för att ni alla står ut med mig & alla dessa frågor. Är väldigt tacksam!

Bild 2.1
Nybyggnadstomt som är planad och jämnad i nivå med omgivande väg, utan synliga grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.2
Nybelagd gångstig i plattor bredvid ett hus under konstruktion med grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nomis90
J Jesca skrev:
Jag kanske inte riktigt förstår men slänten ser lika hög ut längd hela vägen så argumentet att granntomten sänkts som anpassning till vägen låter.... inte riktigt rimligt. Kan de ha grävt ut grsnntomten till plan yta för att kunna ge er de massor ni bett om?

Det ni ska kolla på är bygglovhandlingarnas markritningar. Där ser ni ursprungliga samt nya nivåer för de berörda tomterna. Att ni inte kunnat se något på plats är inget argument mot entreprenören/husföretaget. Och det är utifrån de nya nivåer som anges för er tomt som det avgörs om er höjning är lovpliktig eller inte.

Om er höjning inte är lovpliktig (är den det är er nuvarande, uppfyllda, marknivå ett svartbygge) är den max 50 cm. Fördela ut den nivån över lite längre sträcka så är det inget problem varken för telningar, gräsklipparrobotar eller annat ni kan vilja ha på tomten.
Tack för ditt svar Jesca!
Som du kan se på de nya bilderna jag lagt i kommentarsfältet, så har jord för vår del endast används för att plana ut/jämna vår tomt med hus och förråd. Och på dessa bilderna ser du att granntomten ej är urgrävd ännu och inget gräs/häck är anlagt. Skall försöka att fotografera dagsfärska bilder imorgon bitti när det är ljust ute, så förstår du att grannen hus ligger i någon form utav ”dal-lösning”....
Och som jag nämnt står där inget i någon bygghandling, stadsplanering, hos kommunen eller lantmäteriet.
 
Redigerat:
Nomis90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kanske både var väl hård i ordval och missade vem som påverkat höjdskillnaden mest. Jag tolkar bild två som att TS lagt på rätt mycket massor, men jag förstår att de senare jämnats ut.

En ordning där ni har varsin häck och gräs däremellan verkar besvärligt. Därtill verkar slänten redan nu skapat vattensjuk mark hos grannen, vilket är ett problem värt att lösa.

Jag skulle försöka låta udda vara jämnt med slänten, ni har uppenbarligen båda påverkat markhöjden, men häcken skulle jag försöka enas med BRF:en om att ha en gemensam. Att den då är uppe på er högre mark är nog lämpligt. När jag ändå pratar med BRF:en skulle jag uppmana dem att sätt att par björkar nedanför slänten som tar hand om överskottsvattnet.

Får ni allt det på plats har ni nog rätt goda förutsättningar för en god grannrelation.
Tack återigen,
Skulle vilja be dig att titta på bilderna jag laddat upp i kommentarsfältet ”Bild 2.1 & 2.2”
Även läsa de rader jag skrivit.
Har försökt att formulera mig ett snäpp bättre.
Stort tack!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är lättare om man ser före- och efterbilder ur ungefär samma positioner/vinklar, men låt oss bara utgå från att det är som du säger, BRF:en har sänkt sin mark och er är mer eller mindre som tidigare, men toppdressad här och var.

Då har BRF:en skapat sina egna problem med vattensjuk mark och jordtryck. Slänten borde kanske vara helt på deras mark, men men.

Återstår då häcken. Antingen sätter man en häck tillsammans i tomtgränsen eller så sätter man den själv 50 cm in på egen mark (så att den när den växer upp håller sig på den egna marken. I TS fall har BRF:en redan satt en häck på sin mark, som insynsskydd vore det dock bättre för TS om den satt på hans högre mark. Dubbla häckar funkar väl i teorin, men inte i praktiken, så det rådet kvarstår: kom överens med BRF:en om hur häcken bäst hanteras.
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Det syns ju rätt tydligt på gränsbilden att TS har höjt sin tomt. Men samtidigt har ju grannen grävt bort en del av TS tomt. Det är inte okej.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Det MÅSTE finnas markritningar, annars har någon gjort tokfel. Där finns siffror. Att marknivåer inte är beskrivna i löptext är inget konstigt.

Det spelar ingen roll när eller hur granntomten grävdes ut, om det är så det var planerat från början är det rätt. Däremot är det osnyggt att ha kvar arbeten som påverkar er tomt till efter ert tillträde (kan vara reglerat i avtal, men jag tycker ändå det är osnyggt).

Att ”bara” plana ut er tomt som du skriver innebär en nivåförändring. Den kan ha stor betydelse, men även det beror dels på vad som framgår av handlingarna och dels på hur hög nivåförändring ni gjort.

QUOTE="Nomis90, post: 3219988, member: 205974"]Tack för ditt svar Jesca!
Som du kan se på de nya bilderna jag lagt i kommentarsfältet, så har jord för vår del endast används för att plana ut/jämna vår tomt med hus och förråd. Och på dessa bilderna ser du att granntomten ej är urgrävd ännu och inget gräs/häck är anlagt. Skall försöka att fotografera dagsfärska bilder imorgon bitti när det är ljust ute, så förstår du att grannen hus ligger i någon form utav ”dal-lösning”....
Och som jag nämnt står där inget i någon bygghandling, stadsplanering, hos kommunen eller lantmäteriet.[/QUOTE]
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Nomis90 Nomis90 skrev:
Tack för ditt svar hempularen!

Jag har varit i kontakt med kommunen, och förfrågat om detaljplan & stadsuppbyggnadsplan.
Fick ett rätt kyligt svar att det är Trivselhus som ansvarar för hela området, inget mer märkvärdigt än så....
Vet inte om det spelar någon roll att benämna att grannhusen ej blev sålda, utan utformades till en BRF utav Trivselhus för en enklare försäljning.
Det var ett konstigt svar. Det måste finnas någon form av plan för området, som kommunen (för väldigt dyra pengar) har tagit fram.

I de flesta kommuner kan man ladda ner detaljplanerna från nätet, ialla fall de nyare planerna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nomis90
H hempularen skrev:
Det var ett konstigt svar. Det måste finnas någon form av plan för området, som kommunen (för väldigt dyra pengar) har tagit fram.

I de flesta kommuner kan man ladda ner detaljplanerna från nätet, ialla fall de nyare planerna.
Har varit inne på kommunens hemsida, och fått fram en detaljplan, det ser ut på följande sätt:
Detaljplan med höjdkoter som visar tomtgränser och nivåskillnader mellan två fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljplan med markerade tomter numrerade 1 och 2, med nivåsiffror 9,89 och 9,96, omringade av gator och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte riktigt hur man utläser vart där eventuellt skulle vara en nivåskillnad, med tanke på att siffrorna är 9,89 på vår tomt, och 9,96 på granntomten.

J Jesca skrev:
Det MÅSTE finnas markritningar, annars har någon gjort tokfel. Där finns siffror. Att marknivåer inte är beskrivna i löptext är inget konstigt.

Det spelar ingen roll när eller hur granntomten grävdes ut, om det är så det var planerat från början är det rätt. Däremot är det osnyggt att ha kvar arbeten som påverkar er tomt till efter ert tillträde (kan vara reglerat i avtal, men jag tycker ändå det är osnyggt).

Att ”bara” plana ut er tomt som du skriver innebär en nivåförändring. Den kan ha stor betydelse, men även det beror dels på vad som framgår av handlingarna och dels på hur hög nivåförändring ni gjort.

QUOTE="Nomis90, post: 3219988, member: 205974"]Tack för ditt svar Jesca!
Som du kan se på de nya bilderna jag lagt i kommentarsfältet, så har jord för vår del endast används för att plana ut/jämna vår tomt med hus och förråd. Och på dessa bilderna ser du att granntomten ej är urgrävd ännu och inget gräs/häck är anlagt. Skall försöka att fotografera dagsfärska bilder imorgon bitti när det är ljust ute, så förstår du att grannen hus ligger i någon form utav ”dal-lösning”....
Och som jag nämnt står där inget i någon bygghandling, stadsplanering, hos kommunen eller lantmäteriet.
Tack för ditt svar Jesca, har varit inne på kommunens hemsida och hittat den s.k. detaljplanen för området. Jag är ingen mästare på att avläsa det, men enligt siffrorna skall granntomten utmärkt 2. vara högre placerad än vår tomt 1. ?

D Daniel 109 skrev:
Det syns ju rätt tydligt på gränsbilden att TS har höjt sin tomt. Men samtidigt har ju grannen grävt bort en del av TS tomt. Det är inte okej.
Tack för ditt svar Daniel 109.
Har kompletterat med en detaljplan från kommunen som fanns offentligt på nätet, vet inte om det kan vara till någon hjälp.
 
Nomis90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lättare om man ser före- och efterbilder ur ungefär samma positioner/vinklar, men låt oss bara utgå från att det är som du säger, BRF:en har sänkt sin mark och er är mer eller mindre som tidigare, men toppdressad här och var.

Då har BRF:en skapat sina egna problem med vattensjuk mark och jordtryck. Slänten borde kanske vara helt på deras mark, men men.

Återstår då häcken. Antingen sätter man en häck tillsammans i tomtgränsen eller så sätter man den själv 50 cm in på egen mark (så att den när den växer upp håller sig på den egna marken. I TS fall har BRF:en redan satt en häck på sin mark, som insynsskydd vore det dock bättre för TS om den satt på hans högre mark. Dubbla häckar funkar väl i teorin, men inte i praktiken, så det rådet kvarstår: kom överens med BRF:en om hur häcken bäst hanteras.
Tack återigen Nötegårdsgubben, har laddat upp den offentliga detaljplanen från kommunen, om det är till någon hjälp!
Vi hade svårt att besöka huset och komplettera med fler bilder, då vi fick vår lilla knodd i samma skede. Men skall försöka att ta en dagsfärsk bild på hur det ser ut, och ladda upp det under dagen i kommentarsfältet om det hjälper. Grannen har sen "Bild 2" i första inlägget, fått sin häck flyttad ännu närmre tomtgränsen utav Trivselhus, så skall ladda upp en bild på detta....
 
Siffrorna är ju inmätta punkter. Det är inte något som gäller för hela tomten.
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Det du egentligen ska titta på är nybyggnadskartan för din resp. grannens fastighet. De visar hur höjderna såg ut innan ni började bygga. Tar du kontakt med kommunen ska den finnas med i bygglovsansökan för respektive fastighet. Då kan man ta reda på vem som har ändrat höjden och därigenom ska ta ansvar för den på sin fastighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nomis90
N NoOne2k skrev:
Det du egentligen ska titta på är nybyggnadskartan för din resp. grannens fastighet. De visar hur höjderna såg ut innan ni började bygga. Tar du kontakt med kommunen ska den finnas med i bygglovsansökan för respektive fastighet. Då kan man ta reda på vem som har ändrat höjden och därigenom ska ta ansvar för den på sin fastighet.
Tack för ditt svar NoOne2k,
Skall försöka att få tag på handlingarna ifrån kommunen snarast möjligast.
 
Nomis90
D Daniel 109 skrev:
Siffrorna är ju inmätta punkter. Det är inte något som gäller för hela tomten.
Tack för ditt svar!

OK, man lär sig något nytt varje dag. Är helt rookie inom området!
 
Nomis90
Bilder per 2019-02-28 (som spoiler)
Notering: som man kan jämföra med tidigare Bild 2. i inläggets ursprung så har grannhäcken förflyttats närmre tomtgränsen,
och slänten blivit forcerad in på vår tomt utav Trivselhus.

Från inläggets ursprung:
Ny gränsdragning med förändrad slänt och förflyttad häck vid en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildsamling (2019-02-28) -
Tomtgräns med förflyttad häck och forcerad slänt in på grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förändrad tomtgräns med ny grannhäck och forcerad slänt in på tomten, taget 2019-02-28.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd slänt närmre tomtgräns med förflyttad häck och staket, mot bakgrund av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck förflyttad nära tomtgräns och forcerad slänt på en byggarbetsplats med vita hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd slänt nära tomtgräns med grannhäcken och uppstakade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck längs en tomtgräns, grannhäcken förflyttad närmare och en slänt in på tomten, med byggplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräns mellan grönt gräs och en nygrävd, lerig slänt som inkräktar på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förändrad slänt och förflyttad grannhäck närmre tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.