Hej,

Ska installera en skena för spotlights men har problem med tidigare uttag/hål för lampor som sitter där skenan ska gå.

Min lösning är följande:

1. Placera befintliga sladdar i en kopplingsdosa och isolera ytterligare med eltejp.

2. Fylla hålet med fogskum

3. Jämna ut med spackel

4. Måla med strukturfärg för att få samma mönster som övriga taket.

Osäker på om det är en rimlig lösning eller om det finns någon brist som jag inte tänker på?

Tack!
 
Främst elen jag undrar om det är en ok lösning med. Lite otydligt.
 
Ja det är otydligt. Vad är det för hål du talar om? Är det en eldosa eller bara ett hål i väggen?
Ta en bild så går det kanske att ge lite fler råd.
 
E etompau skrev:
Ja det är otydligt. Vad är det för hål du talar om? Är det en eldosa eller bara ett hål i väggen?
Ta en bild så går det kanske att ge lite fler råd.
Försök till förtydligande:

Det är då ett infräst hål i taket på ca 10x10CM för en taklampa. I hålet är det sladdar för att koppla lampan. Dessa sladdar har jag nu tagit ändarna på och placerat i en dosa och isolerat med el-tejp då de är ”aktiva”. Främst elen just som gör att jag är osäker på om det är oansvarigt eller opraktiskt att nu täcka för med fogskum och spackel. Önskat resultat är att hålet inte ska synas.
 
Kan du inte använda ett doslock med utgång för kabel?
Fogskum låter inte korrekt i mina öron.
141893-44-1426112.jpg
 
Mikael_L
ta en bild och skicka upp här.
 
E etompau skrev:
Kan du inte använda ett doslock med utgång för kabel?
Fogskum låter inte korrekt i mina öron.
[bild]
Det var min första tanke men hålet måste bli plant med övrigt tak då det ska gå en spotlight-skena över. Fogskum är väl inte strömförande? Skummet är för att fylla ut hålet och samtidigt underlätta om det är så att man vill använda hålet i framtiden. Tänker att det är lättare att gröta ur än spackel.
 
Mikael_L
Du får inte fogskumma runt FK eller EK-ledare.

Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får inte fogskumma runt FK eller EK-ledare.

Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
Osäker på nuvarande kapeltyp. Vad är det som gör att man inte får fogskumna? Brandrisk?
 
Mikael_L
Du saknar nödvändig isolation. En kabel har ett isolationslager till.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Du får skilja på kabel och ledare. En kabel har en ytterdel som ger ett extra isolerande lager. En ledare har bara ett isolerande lager.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du saknar nödvändig isolation. En kabel har ett isolationslager till.
Vad är det som gör att man inte får fogskumma? Hur vet jag vilken typ av kapel det är?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
ta en bild och skicka upp här.
bump


Nilerts Nilerts skrev:
Vad är det som gör att man inte får fogskumma?
Det är fel, typ olagligt.
Om din eleverantör får veta det ska de egentligen stänga av strömmen till dig. (I teorin är det så, dock inte i praktiken)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
bump



Det är fel, typ olagligt.
Om din eleverantör får veta det ska de egentligen stänga av strömmen till dig. (I teorin är det så, dock inte i praktiken)
 
  • Elkablar och anslutningar sticker ut från ett öppet takuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hålet ska du inte fylla med fogskum.
Hitta en annan lösning genom flytta dina skena och sätt på ett riktigt doslock.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.