A
Undrar som rubriken, köpte några sådana idag och undrar om jag fick bra pris eller dåligt.
Hade tänkt byta ut vid tv och i arbetsrummet där det är tvåvägs nu.
 
Kolla på nätbutikerna, på elbutik.se så kostar 1834688 Trend Q-rot VU 4-vägs jordad 195,00/st


/M
 
A
Tack för det, det är ojordade jag har dock.
Men ett fynd gjorde jag helt klart :)
 
Amarace skrev:
Tack för det, det är ojordade jag har dock.
Men ett fynd gjorde jag helt klart :)

Ojordade till TV och dator tycker jag låter lite dumsnålt faktiskt...eller bara dumt kanske.
 
Tja, TV:n behöver iaf ingen jord.
 
DET ÄR ALDRIG APPARATERNA SOM BESTÄMMER OM DET SKALL JORDAS UTAN LOKALEN, det gäller naturligtvis äldre anläggningar för i nya hus sska alla uttag vara jordade
 
elmont skrev:
DET ÄR ALDRIG APPARATERNA SOM BESTÄMMER OM DET SKALL JORDAS UTAN LOKALEN, det gäller naturligtvis äldre anläggningar för i nya hus sska alla uttag vara jordade

Och hur har du tänkt jorda en dubbelisolerad TV med plastskal??
 
Läs och förstå i en lokal med ojordade uttag skall aldrig nån tv eller annan apparat jordas
 
Kyl av dig!
 
A
petersson79 skrev:
Ojordade till TV och dator tycker jag låter lite dumsnålt faktiskt...eller bara dumt kanske.

Nu är det här huset från 1956 så några jordade uttag finns inte förutom i köket och källaren ser du.

Men vill du kosta på och byta ut alla kablar som finns ända nerifrån centralen i källaren så får du gärna skänka dom pengarna till mig.

Och som sagts av andra, varför skulle jag jorda tv'n?? Finns ju inget att jorda ens en gång. Datorn skulle jag däremot vilja ha jordat till, men känns inte motiverat att dra om hela huset nästan bara för det.

ANledningen till att jag vill ha fyrvägs är för att slippa några förgreningsdosor lite här o där. Fick dessa för 10kr styck på en marknad (han visste definitivt inte vad dom går på) så då passade jag på o köpte en kartong med 10st.
 
Ojordat till datorn är inte helt lyckat iom plåtchassit.
Ojordat till datormonitorn är inte alls bra om det är en vanlig crt monitor. Deras lågstrålningsskydd laddar nämligen ur till jorden så en ojordad skärm är inte lågstrålande längre.

Detta gäller naturligtvis inte tft
 
Men det är fortfarande så att jorar du datorn i ett run där allt annat är ojordat TILLFÖR du ett faromoment. Tänk så här: du har en skrivbordslampa som har skadad isolering och är spänningssatt och du tar i lampan och den jordade datorn, risken att du får en mycket hög ström genom kroppen är mycket hög. Är datorn ojordad får du inte spciellt mycket ström genom dig pga. det stora motståndet till jord. Att sedan datorn kanske inte mår bäst av att vara ojordad tycker jag är ett mindre problem.
 
Javisst men du får inte joda enbart ett objekt, antingen är rummet jordat eller inte och därmed ska alla plåtförmål vara dubbelisolerade eller jodade.

Risken är lika stor om inte större för att ett dåligt nätagg i datorn ska spänningssätta plåten på datorn. Detta har hänt ett antal gånger. Dessutom kan du få 110 v på chassit iom mittpunktsproblem och dessa "kyssar" gör rejält ont även om de bara är urladdningar
 
RoTe
Svensk elsäkerhet... ::)
Tänker du bo kvar i huset ett tag så ta och byt ut all el! 50 år gammal el är äckligt och läskigt. Vårt hus är från 1977 och vi har dragit jordat i hela huset samt installetat jfb. JFB är en otroligt billig livförsäkring som räddat oss bl.a. när chassiet till diskmaskinen blev strömförande!!!
 
A
RoTe skrev:
Svensk elsäkerhet...  ::)
Tänker du bo kvar i huset ett tag så ta och byt ut all el! 50 år gammal el är äckligt och läskigt. Vårt hus är från 1977 och vi har dragit jordat i hela huset samt installetat jfb. JFB är en otroligt billig livförsäkring som räddat oss bl.a. när chassiet till diskmaskinen blev strömförande!!!

Vem har sagt att all el är 50 år gammal?? Det är utbytt allt eftesom men det är ändå på samma vis, fast med nyare kablar o brytare o uttag.

Om chassiet blir stömförande på diskmaskinen så har du för gammal diskmaskin, min är plasthölje ;) Och har du maskinen kopplat till jordat uttag så ska ju ändå säkringen gå.
Nämen, har jag sagt att jag inte har JFB på dom jordade uttag som finns i huset?? Som jag sa så är det ju självklart jordat i köket och nån diskmaskin har jag inte i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.