Hej

Håller på att renovera kök och behöver fixa el till nya vitvaror. I dagsläget matas en gamal Cylinda spis med integrerad häll från 70talet med 3fas(16A), en nolla och jord(se bild). Cylinda ska ersättas av ny inbyggnads spis och ny induktionshäll (två apparater).
Gamla elanslutningar med flera röda och svarta kablar i en anslutningsklämma för spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De i sin tur ska matas med 2L/1N/Jord(induktion, direkt anslutning utan stickkontakt) och 1L/1N/Jord(spis, jordad stickkontakt ).

Matningen i väggen går i PVC rör. Jag tänkte splita befintlig 3L/1N/Jord matning till två olika med delad nolla och jord. Min fråga är om man får göra det och hur gör man det på bästa sätt?
 

Bästa svaret

Ja så kan man göra, Det är brukligt att dela på spisgruppen till spis, häll, ugn. Tänk bara på att varje skarvpunkt är en felkälla, och här går en del ström så var noga med anslutningarna.
Jag skulle rekommendera två perilexuttag så att alla vitvaror kan få en stickpropp.
Man kan t.ex sätta en sockeldosa med perilex över den infällda dosan. Den ger plats för fördelning till ett utanpåliggande perilexuttag bredvid.
https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex

Båda perilexuttagen ska vara fullkopplade med tre faser, nolla och skyddsjord. Man får se till att koppla stickpropparna så att lasten fördelas mellan faserna. Brukligt är att låta häll/spis får L1 + L2 och ugn etc L3.
 
  • Gilla
sjodda78 och 4 till
  • Laddar…
Hej Bo och tack för förslaget. Jag har gjort en skiss hur det ska kunna se ut. Perilexdosan sitter över den infällda dosan som är en röd cirkel på bilden. Och bredvid den sitter en annan utanpåliggande perilexuttag. Skarvningen görs i den vänstra perilexuttag uttaget. Hur ska man sen dra en skarvkabel till den högra uttaget? Jag vill inte ta bort väggen bara för att dra kabel i den. Kan den istället gå direkt på väggen från vänster uttag till höger uttag?

Två Perilex-uttag med en markerad röd cirkel runt det infällda och ett streck som visar skarvkabelns väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen såg jag att det finns en sån färdigkopplad uttag. Är detta också ett alternativ?

https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v?category_id=722

Det står att det har stickpropp med flatstift för ugn, den understa. Då kan man sätta en sån stickpror till ugnen och perilex stickprop till hällen.
 
Du kan placera dem kloss mot varandra och dra enkelisolerade ledare emellan.

Norwescos kombiuttag kan också användas men då får du ett vanligt schukouttag till ugnen. Det förekommer rapporter om att dessa orsakar glapp och varmgång med tiden. Men vi får anta att Norwescokombon kommer med ett uttag av bra kvalite så det ska gå bra.
 
I bilden i inlägg #1 är både Nolla och Skyddsjord RÖD ! Kontrollera att det är 5 ledare som går till elcentralen. Annars fungerar inte en JFB. Kan man röra ledarna så bör dom bytas till dagens färgstandard med Gul/Grön och Blå färg.
 
Har kollat och det är 5 ledare. De kommer in i centralen och kopplas till noll och jord som det ska
 
Hur gör du med övrig el ?
Det går åt 8-10 VP rör till ett modernt kök.
1. Kyl/Frys
2. Diskmaskin
3. Ugn
4. Mickro
5. Köksfläkt
6. Eluttag till kaffekokare
7. Eluttag i andra delen av bänken till matberedare
8. Eluttag med inbyggt USB-Laddare på 90-100 cm över golv till dammsugaren
9. Belysning i Vitrinskåp
10. Belysning under överskåp.
OSV.
Trådar du om lägenheten/huset samtidigt? Ny elcentral med JFB?
 
Allt annat el finns redan dragen
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En liten uppdatering. Norwesco dosan har kommit och den ser ut såhär. 55mm i tjocklek + uttaget borde få plats bakom spisen. Schukouttag till spis ser ok ut men vid behov kan bytas ut men nåt man tycker är bättre, t.ex. en till perilex. Jag tycker jag kör på det här som den är.

Vad skulle ni använda för att skarva anslutningarna i dosan, Wago , tomteluvan?

Norwesco dosa med schukouttag bredvid avskalad kabel och verktyg på ett träbord, redo för installation bakom spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Norwesco eldosa med anslutna elledningar och klar för installation bakom spis, inklusive schukouttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Norwesco-dosa med elanslutningar, Schuko- och jordade uttag klar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en öppen Norwesco eldosabox med inbyggt schukouttag och lucka, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Norwesco dosa för eluttag med schukouttag och tomma anslutningsutrymmen, bredvid en skruvmejsel på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått visar 55mm tjocklek på en Norwesco dosa som skall passa bakom en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Wago 222
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det är svaret jag ville höra. Wago ist da best :)
 
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Wago 222
Eller 221 då. Lättare att se att man fått in ledarna lagom långt och att de är bra anslutna.
 
221 funkar säkert också lika bra trots att jag läst i några forumtrådar att 221 ska inte användas för RK vilken i sig stämmer inte med vad produktinfo säger om 221 (den får användas för både RK och FK).

Det känns som att Wago ersätter 222 med 221 (nyare, kompaktare) eftersom det enda nätbutik som säljer 222 är elbutiken. Alla andra fysiska och nätbutiker säljer 221:surprised:r.
 
Wago är godkänd för lasten men jag har alltid undvikit Wago för 2,5mm2 och uppåt. Inte pga. Arean utan pga. att det oftast innebär högre ström. Wago brinner ibland, varför? Av olika skäl men jag tror tex. Att risken är mindre i tex. En ubåt.
 
Magnus E K
På mina 222 står det 400 V och på 221 250 V, vilket jag tolkat som att 221 inte bör användas i en 3-fas-dosa. (De är dock inköpta sent 2015 så jag vet inte om det ändrats.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.