Hej alla.

Har problem med att min Bosch diskmaskin larmar med felkod E15 och har kommit fram till att det beror på att det blir vatten i bottentråget. Har nu lokaliserat läckaget och skulle behöva lite experthjälp med vad det kan vara som droppar.

Har markerat kanten där det droppar.

Vy inuti diskmaskin med markerade droppar vid en komponent, misstänkt som orsak till läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lagade en Siemens maskin (samma maskin med annan dekal) som hade liknande fel. Det behövdes en packning mellan sumpen och bottenplåten. Det fanns även en servicebulletin för att fixa felet. Det var varken dyrt eller svårt. Men jag hade turen att få tipset an en person som var insatt. Jag kan se om jag hittar artikelnummer på reparationssatsen.
 
Jag misstänkte lite att det helt enkelt är otätt upp till sumpen. Hade vart jätteschysst om du kunde hitta numret till det.. sitter det ingen packning där från början???
 
  • Gilla
superstrudel och 1 till
  • Laddar…
Min maskin var en SN46T292SK.
Japp man monterar den inifrån. Man lossar skruvarna till sumpen, trycker ner den och monterar packningen inifrån. Instruktionen är lätt att följa.
 
  • Gilla
EvilHomer
  • Laddar…
Så här ser min maskin ut inuti.. känner du igen det????
Inuti en öppen diskmaskin med synlig spolarm och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, jag är inte helt säker på att det är samma. Men den stod i vårt förra hus, så det var ett tag sedan jag såg den.
Jag har inget minne av plastdelen av botten silen. Hur ser det ut om du tar bort silarna?

Enklar är nog om du ringer supporten och säger att du misstänker att du behöver den packningen. De vet ju om den passar på din maskin.
 
Packningen passar, 12005744 heter den som sagt.
 
Letade fram kvittot på maskinen idag och såg att det stod 5 års garanti på det, så ringde till Bosch och dom skickade utan några konstigheter ut en reparatör så kommer en på tisdag 👍👍👍
 
S Statteman skrev:
Det är väl samma fast med Bosch märkning [länk]

Vet du vilken modell det var på Siemens maskinen??

Står pumplockspackning. Var exakt sitter denna?? Går det att byta den inifrån maskinen?
Mvh
Det här kittet löste problemet för min del. Nu har den inte stannat pga någon felkod på mer än ett halvår. Kan tillägga att jag ringde till Bosch kundservice och påpekade att jag tyckte att det var ett konstruktionsfel, samt att jag har Bosch vitvaror i övrigt och tyckte att det var rimligt att de skickade kittet utan kostnad för mig. Det var inga problem - jag fick det gratis och det var hyfsat lätt att montera.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag har problem på andra sidan. Vatten droppar efter cirka 20 minuter från detta hålet. Kan det ändå handla om samma fel tro?
 
  • Inre delen av en enhet med fokus på ett hål markerat med en röd cirkel där vatten läcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, samma fel. Repkitet is your friend.
 
Tack för snabbt svar, blir till att beställa ett sådant:)(y)
 
Hej! Jag har med problem med att min bosch diskmaskin läcker ner på bottentråget. Sannolikt samma fel som ni haft med packningen. Var den krånglig att byta? Är de bara att lägga maskinen på sidan, ta bort bottentråget och lossa någon kåpa för att sen sätta dit packningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.