Kanske läge att lägga en typ av markduk eller kokosmatta och plantera trevliga växter i som binder jorden.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Jag har större slänter än så på tomten och där växer det gräs. Varför kan ni inte låta gräsmattan gå ner i slänten??
 
harry73 harry73 skrev:
Gör ingenting än så länge. Eventuellt låga buskar som inte kräver mycket underhåll
Bra råd!
T twoody skrev:
Men får det inte se ut som det gör på bilderna? vem kräver att ni måste göra något åt slänten.
Ja, det ser väl fint ut! Lite gräs/marktäckande växter så blir det ett riktigt utflyktsmål :)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske läge att lägga en typ av markduk eller kokosmatta och plantera trevliga växter i som binder jorden.
Räcker det inte att så lite gräs och kanske sätta några marktäckande växter.
Om ni sedan vill ha ett litet staket för att hålla lilleman "på mattan" så är det naturligtvis också OK.
 
Du får kolla med kommunen.

Huvudregeln är att den som ändrar markhöjd vid tomtgränsen ansvarar för att det inte rasar, åt någondera hållet.

Men det förekommer att det specas i detaljplanen för området, vilken tomt som skall ta hand om höjdskillnaden. Det är då oftast när det görs en större exploatering, och alla tomter både höjs och sänks. Då är det vanligt att formuleringen i detaljplanen är att den högst belägna tomten får ta hand om höjdskillnaden.

Detaljplanen borde du ha läst i samband med tomtköpet. Det är den som specificerar vad du köper. Både vad du får göra på din tomt, men minst lika viktigt vad kan byggas på granntomterna. Det vore ju lite otrevligt om du får ett AL smältverk på andra sidan gatan... Eller om den där cykelstigen på baksidan skall breddas till nya E4 an.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har tittat på bilderna igen och visst är det så att träpinnen i förgrunden i bild 2 står i ett markrör!? Om även pinnen borta vid träden står i ett markrör, då borde ju linjen mellan pinnarna/markrören utgöra tomtgränsen? I så fall så ligger ju faktiskt slänten i princip mitt på tomtgränsen vilket torde vara helt korrekt eftersom båda tomterna ändrat marknivån. Dessutom har grannen planterat sin häck en bit in på sin tomt, även det helt korrekt.
OM mina spekulationer stämmer så tycker jag bilden är ett skolexempel på hur det borde gå till med de förutsättningar vi fått. Och som flera redan svarat, något L-stöd behövs knappast, om ni inte absolut vill maximera ytan på er gräsmatta förstås. Fast då behöver ni å andra sidan ordna med staket eller nåt så inte knodden trillar ner i häcken. Att rulla ner för slänten lär han väl klara bättre...

Edit: Ändrar min uppfattning något. Om ogräset du pratar om är på er tomts ursprungliga nivå så har ju faktiskt grannen vin sin nivåsänkning lagt halva slänten på er sida tomtgränsen, vilket inte är okej....Hela slänten som den är på bild 2 borde ligga på deras sida tomtgränsen, den del av slänten som ni skapade vid er höjning borde ligga på er sida. Så, nu blev det rätt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår inte TS offermentalitet. Du har höjt eran tomt och är förvånade att det kan få konsekvenser. Självfallet kan det få det; vad hade du själv tyckt om grannen höjt sin tomt så att jorden tryckte sig in mot din?
Lite hårt att säga att TS har en offermentalitet. Ta din sista mening och ändra lite så får du detta, vilket är precis det TS råkat ut för: vad hade du själv tyckt om grannen sänkt sin tomt och lagt slänten på din tomt. Klart TS höjning får konsekvenser, men slänten som den ser ut på bild 2 är inte orsakad av TS höjning utan av grannens sänkning.
 
Nomis90
T ToRy skrev:
Lite hårt att säga att TS har en offermentalitet. Ta din sista mening och ändra lite så får du detta, vilket är precis det TS råkat ut för: vad hade du själv tyckt om grannen sänkt sin tomt och lagt slänten på din tomt. Klart TS höjning får konsekvenser, men slänten som den ser ut på bild 2 är inte orsakad av TS höjning utan av grannens sänkning.
Tack för ditt engagemang ToRy!
Som du själv nämner enligt bild 2, så är "ogräset" den ursprungliga tomten UTAN någon extra jord.
Under husets byggnadsprocess så fanns ej granntomterna/husen, så okulärt kunde vi ej göra någon bedömning på höjdskillnaden förens man startade processen på granntomten.

Men om vi bestämmer oss för att skippa L-block och köra på en slänt, vart placerar vi den häck vi önskar att plantera?
Uppe på slänten, eller nedanför? Rent visuellt så är det väl bättre ovanpå, även om vi förlorar en bit tomtyta?
 
Nomis90
H hempularen skrev:
Du får kolla med kommunen.

Huvudregeln är att den som ändrar markhöjd vid tomtgränsen ansvarar för att det inte rasar, åt någondera hållet.

Men det förekommer att det specas i detaljplanen för området, vilken tomt som skall ta hand om höjdskillnaden. Det är då oftast när det görs en större exploatering, och alla tomter både höjs och sänks. Då är det vanligt att formuleringen i detaljplanen är att den högst belägna tomten får ta hand om höjdskillnaden.

Detaljplanen borde du ha läst i samband med tomtköpet. Det är den som specificerar vad du köper. Både vad du får göra på din tomt, men minst lika viktigt vad kan byggas på granntomterna. Det vore ju lite otrevligt om du får ett AL smältverk på andra sidan gatan... Eller om den där cykelstigen på baksidan skall breddas till nya E4 an.
Tack för ditt svar hempularen!

Jag har varit i kontakt med kommunen, och förfrågat om detaljplan & stadsuppbyggnadsplan.
Fick ett rätt kyligt svar att det är Trivselhus som ansvarar för hela området, inget mer märkvärdigt än så....
Vet inte om det spelar någon roll att benämna att grannhusen ej blev sålda, utan utformades till en BRF utav Trivselhus för en enklare försäljning.
 
Nomis90
Buford Buford skrev:
Jag har större slänter än så på tomten och där växer det gräs. Varför kan ni inte låta gräsmattan gå ner i slänten??
Tack för ditt svar Buford!

Vi menar på att vi vill nyttja hela vår tomtyta, då nivåskillnaden mellan tomterna uppkom efter att grannhusets tomt grävts ur för att motsvara nivån till allmän väg. Så även utan den extra jord som vi fått, finns nivåskillnaden ändå där.

Absolut kommer vi att låta gräs växa nedåt på slänten, och sätta en ligusterhäck som tomtgräns, men det är egentligen surt att Trivselhus gräver ur en tomt, vi får nivåskillnad, och sen ska vi stå för höjdskillnaden...
 
Nomis90
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske läge att lägga en typ av markduk eller kokosmatta och plantera trevliga växter i som binder jorden.
Tack för ditt svar Jonatan79!

Absolut, vi kommer säkerligen finna en lösning på det hela, och uppskattar dina förslag/idéer!
Dock är det som jag nämnt tidigare i kommentarerna, att diskussionen/irritationsmomentet är att oavsett den extra jord vi fått, så uppkom där en nivåskillnad mellan tomterna när grannhusets tomt grävdes ur för att ligga jämnt med allmän väg. Sen benämner byggledaren när han står och tittar på tomtgränsen som på bild 2. att det är vi som får ansvara för nivåskillnaderna och bara log.
 
Nomis90
harry73 harry73 skrev:
Gör ingenting än så länge. Eventuellt låga buskar som inte kräver mycket underhåll
Tack för ditt svar Harry73.

Vi tänkte plantera en häck vinterliguster för att ha grönskan året runt, och för att få det insynsskyddat med åren.
Var din tanke att plantera häcken ovansida slänt, eller hur bör man gå tillväga för att säkerställa att det ej rasar, och att jag nyttjar det maximalt möjliga utav min yta trots denna slänt?
 
  • Gilla
Baumer
  • Laddar…
Nomis90
Larsa Larsa skrev:
Är lite otydligt i beskrivningen. Men om granntomten sänkts så skall ju självklart slänten vara på deras tomt, inte er. Sen om ni höjer er tomt så får ni ansvara för slänt/mur på er sida.
Tack för ditt svar Larsa,
Förstår att det är lite rörigt / otydligt i beskrivningen, alltså blir där en bit "dö-yta" om vi väljer att plantera ligusterhäck uppe på slänten? Det enda alternativet för att nyttja hela vår yta till "markpinnen/markröret" är att mura upp och fylla på med ytterligare jord?
 
Nomis90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår inte TS offermentalitet. Du har höjt eran tomt och är förvånade att det kan få konsekvenser. Självfallet kan det få det; vad hade du själv tyckt om grannen höjt sin tomt så att jorden tryckte sig in mot din?

Sen var väl personen du pratade med ute och cyklade eller blev missförstådd. Det är inte den med högst tomt som har ett ansvar för rasrisk vid tomtgränsen, utan den som eventuellt ändrat sin markhöjd, något som för övrigt är lovpliktigt enligt plan- och bygglagen om det rör sig avsevärda skillnader. Men det är hur som helst ert problem, inte byggarens, om det är ni som förorsakat höjdskillnaden.

Med det sagt skulle jag som andra föreslagit sitta lugnt i båten. Den där avsläntningen (även om den är lite otydlig på bild tre) räcker nog om ni bara får på lite växtlighet på jorden.
Tack för ditt svar Nötegårdsgubben!
Jag vill inte påstå att det är någon form utav offermentalitet, även om det kan uppfattas så.
Skulle snarare säga att det beror på okunskap och nervositet som ny husägare utan någon vidare erfarenhet.

Absolut, vi har helt enkelt inte ekonomin till att bygga till något extraordinärt på slänten/tomtgränsen utan tänker plantera häck.
Och som jag uppfattat det bland svaren jag läst, så får vi plantera häcken uppe på slänten, och gräs resternade som blir en "dö-yta" mot grannens tomt.

Dock fylls deras häck på bild 2. av vatten där det bildas stora pölar.
Och kortsagt som du kan läsa bland mina andra svar så är vi missnöjda med att höjdskillnaden ursprungligen fanns där utan den extra jord vi fått, då granntomten grävdes ur för att ha skälig nivå med allmän väg.
 
harry73
Växtlighet i slänten. Rötterna armerar då slänten
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske både var väl hård i ordval och missade vem som påverkat höjdskillnaden mest. Jag tolkar bild två som att TS lagt på rätt mycket massor, men jag förstår att de senare jämnats ut.

En ordning där ni har varsin häck och gräs däremellan verkar besvärligt. Därtill verkar slänten redan nu skapat vattensjuk mark hos grannen, vilket är ett problem värt att lösa.

Jag skulle försöka låta udda vara jämnt med slänten, ni har uppenbarligen båda påverkat markhöjden, men häcken skulle jag försöka enas med BRF:en om att ha en gemensam. Att den då är uppe på er högre mark är nog lämpligt. När jag ändå pratar med BRF:en skulle jag uppmana dem att sätt att par björkar nedanför slänten som tar hand om överskottsvattnet.

Får ni allt det på plats har ni nog rätt goda förutsättningar för en god grannrelation.
 
  • Gilla
Nomis90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.