Nomis90
Hej,

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut detta, ska försöka att vara så tydlig som bara möjligt i att delge informationen kring min fråga.

Jag och min Sambo köpte ett nytt hus utav Trivselhus och flyttade in i September 2018.
Vi kände till att huset varken hade en anlagd trädgård eller garageuppfart, och att det skulle vara det första resta huset i området. Med andra ord så var granntomterna ej schaktade eller några husgrunder påbörjats.
Efter att ha flyttat & bott in oss i tre veckor så väcktes diskussionen om tomten.
Vi insåg snabbt att där var en nivåskillnad som behövde fyllas ut med mer jord, så att vi fick en plan tomt,
då vi ej ville ha ett trädäck med trappsteg för vår 13 månaders sons skull.
Vi frågade arbetarna i området som grävde ur våra grannars tomter om vi kunde få jorden som blev över, till att höja vår egen tomt för att få plan mark.

Bild 1.
Grävskopa som arbetar på en grannfastighet med synlig höjdskillnad mot betraktarens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2018-10-02 - Granntomterna nästan färdigställda, överflödig jord transporterad till vår tomt.
Bild 2.
Tomt med nivåskillnad där överflödig jord höjer ena sidan nära en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Granntomterna färdigställda med gräsmatta och plantor, all jord transporterad över till vår tomt.
Bild 3.
Nybyggd tomt med ojämn, uppkörd jord och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorden jämnad för att få en mer plan tomt, ej fräst och ingen matjord, bara grovplanerat!
Tiden gick och varken ekonomin eller väderförhållandena lät oss arbeta vidare med tomten.
Väl i tid med att ha firat av det förra året och välkomnat det nya så stöter vi på byggledaren ifrån Trivselhus, varpå han står vid vår tomtgräns och spekulerar.
Han brister ur sig,
"Ni vet väl att de som har den högsta nivåskillnaden mellan tomterna ansvarar för tomtgränsen, hehe."
Jag och min Sambo blev såklart lite ställda och desto mer upprörda.
Då vi aldrig ägt ett hus tidigare, och är nybörjare inom området så forskade vi vidare i frågan.
Och det stämmer väl juridiskt att de som har den högsta skillnaden ansvarar för tomtgränsen.
Dock så har det aldrig förekommit några uppgifter varken i kontraktet, hos lantmäteriet eller kommunen (stadsbyggnadsplanen) eller ifrån Trivselhus att vårt grannhus skulle grävas ur så pass djupt att där är en nivåskillnad på ca: 50cm (ni kan se bild 2 på vänstra sidan, där det är ogräs innan jorden planats ut).
Vi har varit i kontakt med olika entreprenörer och fått ett kostnadsförslag på 200.000kr för att stabilisera och säkra tomtgränsen med L-block. Detta är givetvis en enorm kostnad för oss som småbarnsfamilj, och vi tycker att detta borde ha nämnts i kontrakt eller vid slutbesiktning. Vi funderar därför att driva detta vidare, och få byggherren Trivselhus att bekosta detta arbete, då man vid ett par andra granntomter har satt i L-block.
Vi tror att det är en kostnadsfråga ifrån deras sida, och en förhoppning om att vi inte kommer att göra anspråk på det hela. Vad har vi rätt till, eller vad är skyldigheterna? Vi känner oss lurade som nybörjare inom husägande/husjuridik.

Väldigt tacksam för svar!
 
Redigerat:
Jag hoppas att det inte är så att någon kan sänka sin tomt och lämpa över ansvaret på grannen att se till att den skapade slänten inte rasar ner på den utgrävda tomten. OCH att det inte är så att man dessutom kan kräva att slänten ska vara på grannens tomt.
Med det sagt: ni har uppenbarligen båda två ändrat nivån på era tomter, och gemensamt skapat slänten. Jag kan ju tycka att slänten borde hamna över tomtgräns och att ni båda gemensamt ska ansvara för att den inte rasar åt något håll. Om det innebär en väl anlagd slänt eller L-stöd, det får ni väl komma överens om.
Observera att detta är sunt förnuft enligt mitt sätt att se på saken. Juridiken kan säkert säga något annat, som vanligt...
 
Nomis90
T ToRy skrev:
Jag hoppas att det inte är så att någon kan sänka sin tomt och lämpa över ansvaret på grannen att se till att den skapade slänten inte rasar ner på den utgrävda tomten. OCH att det inte är så att man dessutom kan kräva att slänten ska vara på grannens tomt.
Med det sagt: ni har uppenbarligen båda två ändrat nivån på era tomter, och gemensamt skapat slänten. Jag kan ju tycka att slänten borde hamna över tomtgräns och att ni båda gemensamt ska ansvara för att den inte rasar åt något håll. Om det innebär en väl anlagd slänt eller L-stöd, det får ni väl komma överens om.
Observera att detta är sunt förnuft enligt mitt sätt att se på saken. Juridiken kan säkert säga något annat, som vanligt...
Tack så hjärtligt för ditt svar ToRy,
I vårt fall så ingår granntomten i en BRF, det blev fallet då Trivselhus ej fick sålt resterande villor.
Oavsett jorden som vi fått till vår tomt, så var nivåskillnaden redan innan minst 50cm.
Så slutsatsen är att där funnits en nivåskillnad när marken var orörd av oss ägare,
då ser vi att byggherren, eller Trivselhus i det här fallet får ordna en tomtgräns då dem inte påpekat eller skrivit det i något dokument.
 
Redigerat:
Är lite otydligt i beskrivningen. Men om granntomten sänkts så skall ju självklart slänten vara på deras tomt, inte er. Sen om ni höjer er tomt så får ni ansvara för slänt/mur på er sida.
 
Nomis90
Larsa Larsa skrev:
Är lite otydligt i beskrivningen. Men om granntomten sänkts så skall ju självklart slänten vara på deras tomt, inte er. Sen om ni höjer er tomt så får ni ansvara för slänt/mur på er sida.
Tack för ditt svar Larsa, ett litet förtydligande exempel,
Om du tittar på Bild 1. på tomten bakom grävmaskinen, så ser du att där är en slänt som löper mot oss.
vår tomt var i höjd med deras, innan vi tog emot all jord för att göra vår tomt jämn.
Även på Bild 1. ser du arbetaren iförd gul arbetsjacka, den tomten, och tomten sydöst om honom är urgrävda i en "form av dal"
för att vara plana jämnt allmän väg.

Så oavsett om vi adderat jord på vår tomt, så var där en slänt redan ifrån början.
Och som du ser på Bild 2. så är slänten väldigt skumt placerat, om du utgår ifrån "ogräset" som är innan planingen utav den nya jorden.
 
Exakt vad är problemet, kräver trivselhus L block eller större slänt in på eran mark.
 
Nomis90
T twoody skrev:
Exakt vad är problemet, kräver trivselhus L block eller större slänt in på eran mark.
Det exakta problemet är att det kommer att krävas en ordentlig tomtgräns med tanke på höjdskillnaden,
Trivselhus har ej benämnt att det krävs L-block eller slänt, men som jag skrev:
"Ni vet väl att de som har den högsta nivåskillnaden mellan tomterna ansvarar för tomtgränsen, hehe." citerat byggledaren.

Var i kontakt med kommunen angående stadsbyggnadsplanen, och då skulle det plötsligt krävas bygglov för att iföra L-block som exempel. Vi är helt och hållet rookies på detta, och känner oss lurade.

Kort sagt vill vi egentligen bara veta våra rättigheter i det hela, då vi ej tagit höjd för att behöva bekosta en ordentlig tomtgräns med exempelvis vattendränering i våra kalkyler då det aldrig presenterades i något dokument eller vid någon besiktning.
Vi känner oss minst sagt nervösa och utsatta.
 
K
Man brukar vad jag förstår ha som praxis att den som har den högre tomten får lösa det.

Den billigste lösningen för er borde ju vara att ha en slänt på er sida tomtgränsen. Det blir ju så klart lit konstigt om de sänkt sin tomt efter att ni blovit klara. Men annars tycker jag att det är solklart att ni inte har rätt att fylla upp så att grannen får en slänt om denne inte vill ha en.

Om något år när ni upptäcker att ni har ett par hundra tusen över kan ni börja planera för att bygga en mur om ni vill kunna utnyttja hela tomtytan till gräsmatta
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Det normala är att den som gör höjdförändringen också ska se till att ta upp slänten på sin sida eller stå för murbygget.

Det ser inte ut som en jätteskillnad i höjd mellan era tomter. Man får normalt sätt bygga en 0.5m hög mur utan bygglov. L-stöd är inte det enda sättet att lösa det hela. Själva byggde vi en 1m hög blockstensmur för några år sedan. Den stora fördelen gentemot L-stöd är att man själv kan bygga den utan några större maskiner.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Gör ingenting än så länge. Eventuellt låga buskar som inte kräver mycket underhåll
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Men får det inte se ut som det gör på bilderna? vem kräver att ni måste göra något åt slänten.
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Men om tomtgränsen är där häcken är planterad, och eran tomt ursprungligen var där ogräset i bild 2 är, så har dom ju grävt ur eran tomt och lagt slänten där. Det kan inte vara ok.

En annan fråga är ju om ni behöver L-stöd. Borde gå att säkra slänten betydligt enklare då det inte är ngn höjd att prata om
 
Förstår inte TS offermentalitet. Du har höjt eran tomt och är förvånade att det kan få konsekvenser. Självfallet kan det få det; vad hade du själv tyckt om grannen höjt sin tomt så att jorden tryckte sig in mot din?

Sen var väl personen du pratade med ute och cyklade eller blev missförstådd. Det är inte den med högst tomt som har ett ansvar för rasrisk vid tomtgränsen, utan den som eventuellt ändrat sin markhöjd, något som för övrigt är lovpliktigt enligt plan- och bygglagen om det rör sig avsevärda skillnader. Men det är hur som helst ert problem, inte byggarens, om det är ni som förorsakat höjdskillnaden.

Med det sagt skulle jag som andra föreslagit sitta lugnt i båten. Den där avsläntningen (även om den är lite otydlig på bild tre) räcker nog om ni bara får på lite växtlighet på jorden.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
R
Är väl bara att ta en liten grävare och slänta av mot grannen. Jorden som blir över kan du använda för att få lite mer liv i din platta tomt.
 
Borde ju kunna mura en liten stödmur på 0,5m med leca-block som någon tidigare föreslagit. Är inga enorma massor som ska hållas emot och det går att få det stabilt. Har exakt en liknande slänt mot grannen och vi löste det så. Det tog 5 dagar att bygga den för 3 man inklusive puts. Det kostade en bråkdel av vad din L-stöds lösning skulle kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.