Har man en 10-20år gammal maskin som tvättar sämre eller sköljer sämre så är det med största sanolikhet stopp någonstans och inte fel på maskinen.

Att byta ut vitvaror innan de går sönder är miljömässigt, ekonomiskt och energimässigt uruselt om man räknar med livscykelperspektiv.
Väger in kostnad för ny maskin och hur mycket energi det går åt att tillverka och transportera den nya maskinen.

Jag räknade på detta i en kurs på KTH för många år sedan och inte ens om du hade en väldigt gammal kyl lönade det sig att byta ut den innan den gav upp.

Inom branschen är man dock väldigt pigg på att sprida denna lögn!
 
  • Gilla
Ausana och 1 till
  • Laddar…
BigR
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad ni hittar på. Vem skulle vara samarbetspartnern i det här fallet? Alla tvättmaskinstillverkare?

När vi har en sponsrad artikel så anges det tydligt att den är sponsrad. Det här är en redaktionell köpguide och den är inte sponsrad. Du kan inte ange vilka tvättmaskiner som är bra eller dåliga utan att ange märke.

Vi bytte vår tvättmaskin förra året och det var då jag fick artikelidén, en artikel som går igenom vad man ska tänka på när man väljer mellan olika märken. Jag gav en frilansjournalist i uppdrag att skriva artikeln och specificerade att jag bl a ville ha med ett stycke om hur ofta man bör byta tvättmaskin, för något som jag fick en aha-uppelvelse om själv var att vi borde ha bytt vår Mielemaskin mycket tidigare, den varken tvättade rent eller sköljde. Därför tyker jag att det låter fullt rimligt att en tvättmaskin i genomsnitt håller i åtta år, att du kan reparera den sedan. Och funderar du på att köpa ny så är det inte lönt att göra det förrän efter 5 år, snabbare än så går inte teknikutvecklingen.

När jag fick artikeln från journalisten så jag själv omarbetat den något. När vi är mer än en person som skriver på en text så anger vi redaktionen som författare.
I detta fallet var det bara en fåtöljrecension då.

Jag tycker inte att just denna artikel utmärker sig som särskilt usel. Som jag nämnde tycker jag däremot att artiklarna i kategorin har varit av låg kvalitet ibland med ett inte representativt urval för produkttyperna dom behandlar. Just den här artikeln kritiserades hårt för påståenden runt maskiners åldrande och längd på utbytesintervall, något som diskuterats flitigt i forumets vitvarudel. Självklart hugger medlemmarna på det :D .
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Därför tyker jag att det låter fullt rimligt att en tvättmaskin i genomsnitt håller i åtta år, att du kan reparera den sedan.
Kommer siffran 8 år från någon tillförlitlig källa eller är det en enstaka persons uppskattning? Referenser?

Något som skulle kunna lyfta artikeln är tips om hur tvätten skall hanteras för bästa resultat. Fläckborttagare, odör-dödare etc.
Hur tvätta för minska miljöpåverkan?
 
fan va folk va gnälliga idag :O Ni slutar säkert dagen med ett leeende i Afton*oran alt. Slaskpressen iaf. ;)
 
arneri68 arneri68 skrev:
Kommer siffran 8 år från någon tillförlitlig källa eller är det en enstaka persons uppskattning? Referenser?

Något som skulle kunna lyfta artikeln är tips om hur tvätten skall hanteras för bästa resultat. Fläckborttagare, odör-dödare etc.
Hur tvätta för minska miljöpåverkan?
Enligt en studie av El-Kretsen. Den ligger tyvärr inte tillgänglig på nätet, men jag hittar i en artikel i SVD från 2014 att brittiska motsvarigheten Whitegoods Trade Association hade kommit fram till att tvättmaskinens livslängd hade rasat från 10 till 7 år på ett decennium. Vitvarornas livslängd blir kortare och kortare …
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Det där om automatisk vägning och sånt i maskinen förstår jag mig inte på. Vi använder en Siemens IQ700 på en av anläggningar på jobbet och det är i huvudsak två program som används där:
1. Automatisk (40 grader, 1 timma och 10 minuter)
2. Bomull (60 grader, 2 timmar och 26 minuter)
Det är mest mängden som avgör. Är det mycket tvätt (antal maskiner) så tar bomullsläget för lång tid i förhållande till arbetsdagen så då får 40 grader duga. Oavsett sen om jag proppar hela trumman full eller stoppar in en liten näsduk så tar det alltid lika lång tid (som för övrigt är längre än maskinen anger då maskinens minuter tar längre tid än verkliga minuter). Ändå kan maskinen påpeka att det är för mycket tvätt för automatiska läget där den tydligen bara tar 6 kg. Så det finns ju en våg som verkar funka, men maskinen tar inte hänsyn till om det är lite tvätt.
Det kan ju förstås vara jag som gör fel någonstans, men jag tycker ändå att så nya och dyra maskiner borde klara av att få näsduken ren på betydligt kortare tid än en rågad trumma.

I tvättstugan till min förra lägenhet stod det två industrimaskiner från Electrolux och tvättmaskinen körde så gott som på halva tiden om man valde programmet för halvfull maskin.
 
Redigerat:
BirgitS
Electrolux-tvättmaskinerna i de allmänna tvättstugorna här har någon sorts våg som väger när man sätter igång maskinen och visar resultatet, så att man ska dosera tvättmedlet rätt, och det tar lite olika tid beroende på hur full maskinen är så 6 kg i stället för 7 kg gör att det går några minuter fortare (kring 1 timme för 60 graders tvätt).
 
Görs det inte tvättmaskiner som tar in varmvatten direkt?
Det känns tråkigt och onödigt att ha en effektiv jordvärmepump och låta tvättmaskinen med direktverkande el värma vattnet, där kunde de väl bli miljövänligare?
Vad kostar de större industritvättmaskinerna som finns i flerfamiljshus?
Känns ju som det kunde tagits med en eller ett par såna iaf för att visa pris/tvätt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
att brittiska motsvarigheten Whitegoods Trade Association hade kommit fram till att tvättmaskinens livslängd hade rasat från 10 till 7 år på ett decennium. Vitvarornas livslängd blir kortare och kortare …
Det är ju man läser sådant som man tänker att det nästan är bäst att försöka ha en så gammal tvättmaskin som möjligt så att den kan hålla längre. ;)
 
X xLnT skrev:
Görs det inte tvättmaskiner som tar in varmvatten direkt?
Det känns tråkigt och onödigt att ha en effektiv jordvärmepump och låta tvättmaskinen med direktverkande el värma vattnet, där kunde de väl bli miljövänligare?
Vad kostar de större industritvättmaskinerna som finns i flerfamiljshus?
Känns ju som det kunde tagits med en eller ett par såna iaf för att visa pris/tvätt.
Jo det finns de med intag för varmt och kallt vatten.
Maskiner för tvättstugor av "proffsmodell" från Cylinda/Asko och Miele gick på runt 30000kr.
De är kraftigare byggda och har störtavlopp, med byggda för lång kontinuerlig och snabb drift med minimalt underhåll.
 
Redigerat:
Håller de tre gånger så länge och dessutom tvättar snabbare. Varför har inte fler sånna. Vi har funderat på att ta en sån och skippa torktumlaren.
 
X xLnT skrev:
Håller de tre gånger så länge och dessutom tvättar snabbare. Varför har inte fler sånna. Vi har funderat på att ta en sån och skippa torktumlaren.
Jag tror de håller klart mycket längre är tre gånger så länge som en 5000kr maskin.
Har själv funderat på en sån eftersom jag under större delen av året har mkt billigt varmvatten.
Man kan däremot inte ha traditiinell avloppsanslutning via en 3cm slang.

Proffsmaskiner är tramsbefriade och har inte alla de finesser som moderna konsumentgrejer har.
Tror definitivt miljön skulle tjäna på om fler skulle undvika billiga maskiner med kort livslängd. Att jaga ören per tvätt är nog att lura sig själv.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M
Redaktionen Redaktionen skrev:
När det är dags att köpa ny tvättmaskin vill man både ha den med bäst funktion och den som har rätt pris. Här guidar vi dig till ditt köp av tvättmaskin.

Du kan läsa artikeln här: Tvättmaskin - köpråd och bäst i test
Jag hyr ur fastigheter och bytte ut alla maskiner mot LG direct drive. Det är bra maskiner men en otroligt viktig information som jag missade och detta test missade är att dessa maskiner inte bör användas på andra underlag än betong, det är dessutom lg:s rekommendation. Installeras dom i ett hus med trossbotten kommer dom att vibrera något hemskt. Jag fick renovera två badrum som följd då fogen vibrerade ur klinkersättningen och skadade fuktskyddet. All kred till Mediamarkt och LG som efter samtal bytte ut alla maskiner mot maskiner av annat märke och utan direct drive. Om man läser LG:s manual framgår det tydligt och man kan även söka info på nätet om skakade LG maskiner. Vi provade allt från vibrationsdämpande mattor etc. Dessa maskiner som vann är ENDAST för betongolv, man kan inte nog betona detta då otroligt många har vibrationsproblem.
Mvh Mats
 
  • Gilla
  • Wow
ChristinaLundgren och 8 till
  • Laddar…
Bra info Mats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.