BigR BigR skrev:
Nä alltså redaktionen gör det lätt för sig och fåtöljrecensererar med samarbetspartners. Köpråd och bäst i test-artiklarna om duschkabiner, Snöslungor, Vitvaror etc uppfattar jag mer som produktplaceringar.
Ja. För mig är detta ett snabbt förbrukande av förtroendekapital. Undras hur de tänker.
 
J johfo skrev:
Ja. För mig är detta ett snabbt förbrukande av förtroendekapital. Undras hur de tänker.
Byggahus är ju ingen välgörenhet, utan ett aktiebolag med 4 anställda. Så, de tänker precis som alla andra företag, prio ett är företagets överlevnad. prio två är att leverera en produkt som motsvarar kundernas villighet att betala (tror du att du är en kund tror du fel, du är produkten). Att tro att en redaktion på 4 personer (i ett företag med en omsättning på knappt 8 miljoner), skulle kunna "ge" oss tester av produkter som innebär att köpa produkterna och dessutom använda dem, anser jag vara ganska naivt ...
 
BigR
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Byggahus är ju ingen välgörenhet, utan ett aktiebolag med 4 anställda. Så, de tänker precis som alla andra företag, prio ett är företagets överlevnad. prio två är att leverera en produkt som motsvarar kundernas villighet att betala (tror du att du är en kund tror du fel, du är produkten). Att tro att en redaktion på 4 personer (i ett företag med en omsättning på knappt 8 miljoner), skulle kunna "ge" oss tester av produkter som innebär att köpa produkterna och dessutom använda dem, anser jag vara ganska naivt ...
Dan jag tror du sparkar in öppna dörrar. De flesta här är inte naiva utan vet nog hur det fungerar. Däremot kan det finnas mer att arbeta med inom ramarna för artiklarna. Publicerar man artiklar med låg kvalitet tappar man läsare, tappar man läsare tappar man deras content och inkomster från dom och deras produktion.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
VEM!!?
Har skrivit den här artickeln?
Är det någon som kan svara på det?
 
BigR BigR skrev:
Dan jag tror du sparkar in öppna dörrar. De flesta här är inte naiva utan vet nog hur det fungerar. Däremot kan det finnas mer att arbeta med inom ramarna för artiklarna. Publicerar man artiklar med låg kvalitet tappar man läsare, tappar man läsare tappar man deras content och inkomster från dom och deras produktion.
Nja, jag svarade ju på en direkt fråga ("Undras hur de tänker"), och riktade mig till en specifik person genom att använda "svara"-funktionen ... Jag tror heller inte att "byggahus-medlemmar" generellt är naiva, men nog verkar en del kommentarer i den här tråden peka åt det hållet ...

När jag läser "artikeln" får jag uppfattningen att det är en snabböversikt av Råd&Röns test av tvättmaskiner (vilka brukar vara bakom betalvägg om jag inte minns fel?) och jag kan inte se vad som är speciellt illa med den? Om jag får det viktiga från R&R utan att betala är det ju bara en "win" för mig. Sen att den innehåller lite tramsiga formuleringar får man väl ha överseende med ....
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
därefter börjar de tappa effekt mot de nya maskinerna
Vad är det för effekt som tappas efter 5 år undrar jag.

En tvättmaskin värmer vatten, blandar med tvättmedel och snurrar högervarv och vänstervarv.

Det är det enda maskinen gör. Idag, för fem år sedan och 1980.

(Om man bortser från kompromissen med tvätt/tork i ett)
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag svarade ju på en direkt fråga ("Undras hur de tänker"), och riktade mig till en specifik person genom att använda "svara"-funktionen ... Jag tror heller inte att "byggahus-medlemmar" generellt är naiva, men nog verkar en del kommentarer i den här tråden peka åt det hållet ...

När jag läser "artikeln" får jag uppfattningen att det är en snabböversikt av Råd&Röns test av tvättmaskiner (vilka brukar vara bakom betalvägg om jag inte minns fel?) och jag kan inte se vad som är speciellt illa med den? Om jag får det viktiga från R&R utan att betala är det ju bara en "win" för mig. Sen att den innehåller lite tramsiga formuleringar får man väl ha överseende med ....
Det är ju inte resultatet av testerna de flesta vänt sig mot, utan formuleringarna kring att byte av maskin vart 5:e år är rimligt.
Är den texten från Byggshus, Råd&Rön eller ”branschen”?

/C
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag svarade ju på en direkt fråga ("Undras hur de tänker"), och riktade mig till en specifik person genom att använda "svara"-funktionen ... Jag tror heller inte att "byggahus-medlemmar" generellt är naiva, men nog verkar en del kommentarer i den här tråden peka åt det hållet ...

När jag läser "artikeln" får jag uppfattningen att det är en snabböversikt av Råd&Röns test av tvättmaskiner (vilka brukar vara bakom betalvägg om jag inte minns fel?) och jag kan inte se vad som är speciellt illa med den? Om jag får det viktiga från R&R utan att betala är det ju bara en "win" för mig. Sen att den innehåller lite tramsiga formuleringar får man väl ha överseende med ....
Vissa företag bygger upp förtroendekapital, andra slaktar det.
Vissa företag ser till nästa kvartalsbokslut. Andra i alla fall till nästa årsbokslut. De som ser långt framåt är väl tyvärr inte så många numera och jag får inte uppfattningen att Eskilsson & Eskilsson AB hör till dem.

Jag har dock inte alls samma överseende med tramsiga formuleringar som du och i mitt tycke var den här artikeln helt oseriös. Skriver man sådana artiklar tappar jag förtroendet och då försvinner i alla fall en "produkt". Försvinner för många produkter försvinner kunderna och då försvinner företaget.
Jag försökte skapa lite debatt i syfte att få det lilla företaget att tänka efter och kanske höja nivån något, då jag betraktade detta som ett bottennapp. Jag tror att det finns en chans att de läser läser kommentarer på egna artiklar och om många läsare skulle hålla med mig kanske de tänker efter och vi får bättre skrivna artiklar framöver.
Tycker du att jag är naiv då så får det stå för dig.
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Nä alltså redaktionen gör det lätt för sig och fåtöljrecensererar med samarbetspartners. Köpråd och bäst i test-artiklarna om duschkabiner, Snöslungor, Vitvaror etc uppfattar jag mer som produktplaceringar.
Vad ni hittar på. Vem skulle vara samarbetspartnern i det här fallet? Alla tvättmaskinstillverkare?

När vi har en sponsrad artikel så anges det tydligt att den är sponsrad. Det här är en redaktionell köpguide och den är inte sponsrad. Du kan inte ange vilka tvättmaskiner som är bra eller dåliga utan att ange märke.

Vi bytte vår tvättmaskin förra året och det var då jag fick artikelidén, en artikel som går igenom vad man ska tänka på när man väljer mellan olika märken. Jag gav en frilansjournalist i uppdrag att skriva artikeln och specificerade att jag bl a ville ha med ett stycke om hur ofta man bör byta tvättmaskin, för något som jag fick en aha-uppelvelse om själv var att vi borde ha bytt vår Mielemaskin mycket tidigare, den varken tvättade rent eller sköljde. Därför tyker jag att det låter fullt rimligt att en tvättmaskin i genomsnitt håller i åtta år, att du kan reparera den sedan. Och funderar du på att köpa ny så är det inte lönt att göra det förrän efter 5 år, snabbare än så går inte teknikutvecklingen.

När jag fick artikeln från journalisten så har jag själv omarbetat den något. När vi är mer än en person som skriver på en text så anger vi redaktionen som författare.
 
Redigerat:
För övrigt har jag nu raderat meningen om när man ska byta om man vill hålla sig ajour med senaste tekniken eftersom den missförstods.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
För övrigt har jag nu raderat meningen om när man ska byta om man vill hålla sig ajour med senaste tekniken eftersom den missförstods.

Erkänn att det var en klumpig och oinsatt formulering som inte hade där att göra istället för att lasta över skulden på läsaren "som inte förstår" vad ni menar.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag erkänner och ber dig tusen gånger om ursäkt jonko.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J jonko skrev:
Erkänn att det var en klumpig och oinsatt formulering som inte hade där att göra istället för att lasta över skulden på läsaren "som inte förstår" vad ni menar.
Jag tycker att du ska be om ursäkt för att du kräver ett erkännande.... texter missförstås lätt, framförallt när man vill missförstå. Löjlig storm om en formulering som varje normalbegåvad människa kan välja att tolka som att utvecklingen gör stora steg ca var femte år.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Vissa företag bygger upp förtroendekapital, andra slaktar det.
Vissa företag ser till nästa kvartalsbokslut. Andra i alla fall till nästa årsbokslut. De som ser långt framåt är väl tyvärr inte så många numera och jag får inte uppfattningen att Eskilsson & Eskilsson AB hör till dem.

Jag har dock inte alls samma överseende med tramsiga formuleringar som du och i mitt tycke var den här artikeln helt oseriös. Skriver man sådana artiklar tappar jag förtroendet och då försvinner i alla fall en "produkt". Försvinner för många produkter försvinner kunderna och då försvinner företaget.
Jag försökte skapa lite debatt i syfte att få det lilla företaget att tänka efter och kanske höja nivån något, då jag betraktade detta som ett bottennapp. Jag tror att det finns en chans att de läser läser kommentarer på egna artiklar och om många läsare skulle hålla med mig kanske de tänker efter och vi får bättre skrivna artiklar framöver.
Tycker du att jag är naiv då så får det stå för dig.
Tja, om du går in på tex. www.allabolag.se och söker fram företaget så tycker jag att du får ett typexempel på ett företag som inte ser kortsiktigt på tillvaron.

Jag tycker att de som driver byggahus är aktiva, både i forumtrådar, och i förbättringsarbete, så det kommer säkerligen inte att undgå att noteras (vilket Marlens snabba kommentar visar), men det kommer inte att förändra grundproblemen, nämligen att det; 1: är extremt svårt att särskilja produkters kvalitet nuförtiden, och 2: det finns inga finansiella intressen bakom att den typen av undersökningar görs.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Och funderar du på att köpa ny så är det inte lönt att göra det förrän efter 5 år, snabbare än så går inte teknikutvecklingen.
Ursäkta att vi läsare/forummedlemmar framhärdar :dizzy:
Vilken "teknikutveckling" menar du?
Vad skiljer ett bra exemplar av dagens maskinpark från de, som byggdes för 50 år sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.