Tja!

Har en fråga om avluftning av avloppet. Har nyss fått anlagt ett enskilt avlopp vid sommarstugan och jag har inte haft en tanke på (eller förträngt ;)) att det behövs en avluftning. Nu ska jag fylla i en rapport/intyg där en punkt är att jag har ordnat med avluftning som går ovan tak. Mao kan jag inte koppla på en vakuumventil vid köksavloppet utan jag måste upp på taket med ett rör. Skit också...:poop:
Problemet är att det finns ingen plats att dra upp ett rör vare sig i väggar eller i badrummet. Finns det någon nackdel - förutom rent estetiskt - att dra upp ett rör på utsidan, och gå upp genom takfoten uppe i gavelspetsen? Har försökt googla men alla ritningar och alla beskrivningar pekar på rör invändigt...

Tack för svar!
ToRy
 
Du kan alternativt dra upp ett rör eller grov pemslang i ett träd, flaggstång eller dylikt.
Eller dra ett rör utanpå loge/lada om det finns.
 
Har ingenting högt på hanterbart avstånd förutom huset, tyvärr... Tack ändå. (y)
 
Det ska gå bra att dra utvändigt. Är ju bara luft, men sätt på böjar eller nät i toppen så inte röret blir fullt av löv.
 
Det går bra där en 70 mm rör och sätta dit en vakumlock, den öppnar och stäge då du spolar i toan.
 
Det går bra med vakumventil om man har flera stammar. Har man enskilt avlopp med infiltration så måste minst en stam vara öppen så att man får ventilation.
Men det borde som sagt gåt att dra det utanpå huset om man vill. Tänk på att dra röret så att det är fall hela vägen så att kondens och regnvatten rinner undan. Enda risken är väl att det blir så mycket kondens som fryser på vintern att det blir stopp i röret...
 
Som useless skriver risk att det fryser, därför skall avluftning som går oisolerat vara 110 mm rör.
 
useless useless skrev:
Det går bra med vakumventil om man har flera stammar. Har man enskilt avlopp med infiltration så måste minst en stam vara öppen så att man får ventilation.
Ja, men vitsen med att dra ventilationen invändigt är ju också att man får den "vanliga" ventilationen "på köpet".
Dvs att ett ventilationsrör sköter både infiltrationens genomluftning och den ventilation, som krävs för att toalettspolning och annan strömning skall ske problemfritt.
En fördel med att dra ventilationen invändigt skulle jag tro är att man då automatiskt får ett luftdrag pga uppvärmningen, vilket hjälper till att syresätta infiltrationsbädden och dess bakterier.

Men jag har svårt att förstå att det inte skall gå att dra ett enda rör upp genom huset.
Enplans eller 1½-plans? Var finns toaletter och bad/duschrum?
Kanske vi kunde få kika på en planskiss?
 
Har du ingen garderob eller ngt städskåp du kan dra röret i. Vi gjorde det i vårt (enplans-) sommarhus och det blev bra. Vi använde ett 110 mm rör som går från BDT avlopps stammen och sedan upp på vinden och därefter upp ovan nock.
/B
 
Tack för alla svar! :D

Lägger in en planlösning med lite anteckningar. Notera att där det visas ett handfat kommer toastolen stå. Avloppets anslutning mot spolbrunnen finns just nu rakt under toastolen.
Badrummets innermått är ca 2,1x1,6 meter. Fönstret ovanför toastolen sitter ca 5cm från väggen mot köket och någon enstaka cm från där duschkabinen kommer stå. Finns inget utrymme invändigt för ett 70-rör.
Att dra röret i hörnet i köket är inte något alternativ, där kommer stå en bänkdiskmaskin.
Yttervägg är 95mm, innerväggen badrum-kök är 70 eller 95mm, kommer inte ihåg just nu. Finns inget utrymme för rör i vägg heller, tyvärr. Återstår bara utvändigt. :confused:

Enplans med loft ovan kök/badrum, Huset står på plintar.

Edit: Kan man få en pdf att visas direkt i inlägget så man slipper klicka upp den?
 
Så för att summera:
- Ja, det går bra att dra utvändigt men det bör då vara 110mm. Ännu fulare, men lösbart!
- Det hade varit tacknämligt att få röret uppvärmt för att främja cirkulationen för infiltrationens skull. Mmmnja, det vete fan om jag löser. Kommer iofs att hänga en isolerad och frostfri låda på utsidan för mätare och filter på inkommande vatten, skulle kanske kunna dra avluftningen genom den för att värma upp lite grann...? Å andra sidan kommer då avluftningen kyla ner lådan = högre elförbrukning... Hmmm... Pest eller kolera...? :thinking:
- Lövskydd på toppen, men inte någon vakuumventil för man vill ha fritt drag för syresättning i infiltrationen. Lösbart!
- Fall hela vägen. Lösbart!

Något annat att tänka på? OM jag nu skulle dra röret genom en låda som kommer hålla +5 på vintern kanske, ökar jag då risken för kondens som fryser i avluftningen? Röret efter lådan kommer i så fall vara ca 7-10 meter till toppen.

Tack igen för svaren! (y)
 
Inser nu när jag sitter och funderar på det att det faktiskt finns en lösning... Jag skulle kunna dra ett 70-rör i väggen mellan kök/badrum, närmast yttervägg. Då kommer den upp på loftet och där skulle jag kunna gå ut genom vägg uppe i nock och sen upp genom taket på utsidan. (Jag vill inte röra taket i onödan och om jag måste går jag hellre genom takfoten än ovanför själva huset, om ni fattar vad jag menar.) Nu kommer ju stugan inte stå uppvärmd hela tiden, däremot kommer jag högst troligt hålla frostfritt. Vet inte om det räcker för draget för syresättningens skull, (men det blir knappast sämre än att dra den genom lådan, eller helt utvändigt) men det borde ju räcka för att inte riskera isbildning?
Skit också, jag vill inte röra den väggen igen... :sweat: Snälla! Ge mig ett bättre alternativ!!! ;)

Edit: den väggen är dessutom isolerad, för ljudspridningens skull. Det kommer jag ju paja lite grann då det inte finns plats för någon isolering runt röret... Kommer det göra stor skillnad tror ni?
 
Snart dags för nästa tripp till stugan, och jag tänkte köpa med mig rördelar för att lösa avluftningen. Då uppstår ett par frågor till, nämligen den om färgen på rören och om det är någon skillnad på rör i mark/ute och rör invändigt. De rör som grävaren lade ner och som nu sticker upp under huset är orange. De rör som går att köpa på exempelvis Hornbach är svartgrå. Är det någon skillnad på dessa, eller är det bara att blanda och ge hur som helst?
 
T ToRy skrev:
De rör som grävaren lade ner och som nu sticker upp under huset är orange. De rör som går att köpa på exempelvis Hornbach är svartgrå.
De orangea är nog endast för förläggning i mark, de är inte UV-resistenta enligt Rinkaby rör.
Godkända för förläggning i mark. (ej UV-resistent).
https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/markavlopp-ror-och-delar/

De gråa är för användning främst inomhus
Godkända för förläggning i och ovan mark.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/

Men det spelar nog inte så stor roll. Så här ser luftröret ut vid min infiltration.
Det har gått bra i nio år nu. Lite blekt bara:
Ett blekt luftrör av plast sticker upp från marken i en gräsmatta, indikerar platsen för infiltrationsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Perfekt, då köper jag gråa rör och räknar med att de orangea rören under huset kommer må bra där, och att den orangea spolbrunnen som sticker upp en bit utanför kommer blekna med åren men inte nödvändigtvis spricka och gå sönder.
Tack för svaret! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.